Har du någon lite mer konkret frågeställning?
Hej, Kjell!
Jo, jag har läst de där artiklarna. De är bra, men samtidigt väcker de fler frågor. Här är ett par citat ur artiklarna:
Från länk 1
"Som tidigare nämnts så finns det idag oerhört effektivt filtermaterial (t.ex. filtermattor, biobollar, zeolit, "trassel", filterkuddar, torvgranulat, kolgranulat osv) som har lyft akvariehobbyn flera steg. Ett filter (oavsett om det är en golvpump eller ett innerfilter) som har ett korrekt filtermaterial behöver högst göras rent högst en gång per halvår. Det är faktiskt mycket vanligt att det kan gå 1-2 år mellan rengöringarna."
..och från länk 2
"Kemisk/Adsorptiv filtering innebär att man filtrerar genom något material (t.ex. kalk och torv) som tillför vattnet en eller flera önskade ämnen och på så sätt ändrar vattnets egenskaper. Man kan också filtrera över något material (t.ex. aktivt kol och Zeolit) som har förmågan att ta upp oönskade ämnen från vattnet s.k. adsorption. Denna typ av filtrering används i regel i kombination med något av nedanstående."
---
- Filtermattor: Inga problem, mekanisk filtrering och att den samtidigt blir biologisk tack vare snällbakterierna som fastnar, det är solklart :)
- Biobollar, zeolit, "trassel", filterkuddar: Vill gärna lägga till uttrycket "makaroner" som finns i forumet här och där. Har tagit för givet att det inte är pasta utan sådana där keramiska rör som jag köpt och hällt i mitt filter. Det jag undrar är på vilket sätt dessa materil skiljer sig från varandra, om det finns en uppsjö av olika produkter borde de väl ha olika syften? När ska man använda biobollar och när ska man ha makaroner, ..eller trassel?
- Torv höjer KH och sänker pH, vill jag minnas. Kalk borde då göra motsatsen, men den saken är lätt att hitta svar på..
- Aktivt kol och Zeolit: Aktivt kol följde med i en påse till mitt filter. Men vilka oönskade ämnen är det som tas bort?
- "Ett till två år mellan rengöringarna": I mitt filter så finns det i botten filtermattor av olika grovlek. På ett par veckor blir det finaste filtret så pass igensatt att det drar ihop sig något, vattnet kan då passera runt filtret. Kan man ta bort dessa filtermattor och låta pastan (makaronerna) göra jobbet?
Hoppas att min fråga är tydligare nu?