Finns här några experter på filtermedia?

#1 - 16 november 2006 13:31
Jag har letat här i forumet och på webben (än så länge bara på svenska sidor) för att lära mig lite mer om olika filtermedia till ytterfilter. Men kan inte hitta något ställe där man talar klarspråk. :(

Det finns en uppsjö av produkter att knöla in i filtret, men vilka egenskaper har de, tillför de något till vattnet, varför välja just den produkten?
Jag tänker inte på torv och kalk för att påverka pH och KH, utan på bollar, makaroner, etc. samt porslin, glas, kol och andra material som eventuellt används.

Tacksam för hjälp!
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 16 november 2006 14:25
#3 - 16 november 2006 15:47
Har du någon lite mer konkret frågeställning?


Hej, Kjell!
Jo, jag har läst de där artiklarna. De är bra, men samtidigt väcker de fler frågor. Här är ett par citat ur artiklarna:

Från länk 1
"Som tidigare nämnts så finns det idag oerhört effektivt filtermaterial (t.ex. filtermattor, biobollar, zeolit, "trassel", filterkuddar, torvgranulat, kolgranulat osv) som har lyft akvariehobbyn flera steg. Ett filter (oavsett om det är en golvpump eller ett innerfilter) som har ett korrekt filtermaterial behöver högst göras rent högst en gång per halvår. Det är faktiskt mycket vanligt att det kan gå 1-2 år mellan rengöringarna."

..och från länk 2
"Kemisk/Adsorptiv filtering innebär att man filtrerar genom något material (t.ex. kalk och torv) som tillför vattnet en eller flera önskade ämnen och på så sätt ändrar vattnets egenskaper. Man kan också filtrera över något material (t.ex. aktivt kol och Zeolit) som har förmågan att ta upp oönskade ämnen från vattnet s.k. adsorption. Denna typ av filtrering används i regel i kombination med något av nedanstående."

---

- Filtermattor: Inga problem, mekanisk filtrering och att den samtidigt blir biologisk tack vare snällbakterierna som fastnar, det är solklart :)

- Biobollar, zeolit, "trassel", filterkuddar: Vill gärna lägga till uttrycket "makaroner" som finns i forumet här och där. Har tagit för givet att det inte är pasta utan sådana där keramiska rör som jag köpt och hällt i mitt filter. Det jag undrar är på vilket sätt dessa materil skiljer sig från varandra, om det finns en uppsjö av olika produkter borde de väl ha olika syften? När ska man använda biobollar och när ska man ha makaroner, ..eller trassel?

- Torv höjer KH och sänker pH, vill jag minnas. Kalk borde då göra motsatsen, men den saken är lätt att hitta svar på..

- Aktivt kol och Zeolit: Aktivt kol följde med i en påse till mitt filter. Men vilka oönskade ämnen är det som tas bort?

- "Ett till två år mellan rengöringarna": I mitt filter så finns det i botten filtermattor av olika grovlek. På ett par veckor blir det finaste filtret så pass igensatt att det drar ihop sig något, vattnet kan då passera runt filtret. Kan man ta bort dessa filtermattor och låta pastan (makaronerna) göra jobbet?

Hoppas att min fråga är tydligare nu?
#4 - 16 november 2006 16:05
Makaroner tar inte bort partiklarna ur vattnet utan det sköter de finare filtermattorna. makaronerna blir aldrig igensatta däremot och blir då ett biologiskt effektivt filter sen är kanske biobollarna ännu effektivare då dem har större yta för bakterier att fästa på. för att klargöra ytterligare så är de finaste filtermattorna de effektivaste biologiska materialet eftersom dem har en mångdubbel fästyta Men det funkar inte i praktiken eftersom dem sätter igen väldigt fort och måste rengöras! för att få ett ytterfilter att fungera lång tid utan rengöring så är det grövre filtermedia som gäller! (torv höjer inte kh utan sänker endast ph)
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 16 november 2006 17:39
Angående filtermaterialr
1/ Det handlar om att ha så stor fästyta som möjligt för bakterierna. Vilket då innebär att en finporig matta har större fästyta än en grovporig
2/ dock handlar det också om att vattnet måste fås att cirkulera genom alla håligheter. Gör det inte det så kommer det att bli stillastående syrefattigt vatten i vissa delar av filtermaterialet och då är det inte längre något bra biologiskt filter
3/ är håligheterna för små så täpps ingångarna till och då fastnar skiten på ytan.

Så filtermaterialet skall dels ha stor stor filteryta som möjligt men ändå inte ha för små håligheter dvs 2 saker som står i motsats till varandra.
Grov filtermatta tycker jag är idealiskt som filtermaterial.

Makaroner är keramiska rör som var väldigt populära förr. De har dock en liten yta och är därför inte så effektivt som t.ex. grovporig filtermatta.

Aktivt kol är aktivt en väldigt kort tid (de bäsat upp till en månad) så det är bäst om man snabbt vill filtrera bort någon (en medicin, en utfällning i vattnet etc)
#6 - 16 november 2006 18:12
Det bästa du kan få i filtermedia idag är nog Seras siporax.Detta är ett mycket poröst keramikrör,typ makaron.Dessa är dock rätt dyra.Ca 300kr/L.
För att få det bästa i filterväg bör du tycker jag göra följande.
Första korgen i dítt ytterfilter,alltså den som ligger längst ner.Idenna börjar du med att lägga fin filtermatta.sedan uppe på den lägger du sera siporax.ovan på detta sedan eheims substrat pro.
Då har du det bästa du kan få i filterväg.
Glatta runda biobollar=totalt värdelösa.Hårda små halvblanka makaroner,typ eheims,Jbl=värdelösa.Fäster väl inga nyttodjur där,det förstår väl t.o.m en blind.
Kan ju nämna att många diskusnissar(jag bland annat) kör med sera siporax,samt substrat pro.

Ds Anledningen till att du skall börja med fin filtermatta??
Jo,du får ej in massa dynga i filtret som täpper igen dina fina porer som bakterierna skall bo i.
Dock kanske du får ta upp ditt filter en gång/månaden för att rengöra denna fina matta.Men det är det värt.Sett sedan en innerfilterpatron på ditt insug så har du eliminerat detta problem ganska bra!

lennart
#7 - 16 november 2006 20:25
Tack för alla svar!
Jag trodde att makaroner och t.ex. biobollar hade olika syften, men de är alltså bara olika produkter för att skapa stor yta för snällbakterier att fästa på? Man skulle i princip kunna ha leca-kulor och min dotters lovikavantar i filtret, ..men med lite sämre effekt (och en doft av fårull i vattnet) :D .

Bra att du nämnde detta med ett förfilter Lennart, har varit inne på den tanken så det hade nog blivit min nästa fråga. Någon särskild typ av filter som rekommenderas?

Jag köpte Fluvals makaroner av den enda anledningen att det var de som fanns i butiken. Sitter och klämmer på en just nu, den verkar vara så porös att den lämnar ett mjöl på fingrarna.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 16 november 2006 20:43
Det bästa du kan få i filtermedia idag är nog Seras siporax.Detta är ett mycket poröst keramikrör,typ makaron.Dessa är dock rätt dyra.Ca 300kr/L.

För att få det bästa i filterväg bör du tycker jag göra följande.

Första korgen i dítt ytterfilter,alltså den som ligger längst ner.Idenna börjar du med att lägga fin filtermatta.sedan uppe på den lägger du sera siporax.ovan på detta sedan eheims substrat pro.

Då har du det bästa du kan få i filterväg.

Glatta runda biobollar=totalt värdelösa.Hårda små halvblanka makaroner,typ eheims,Jbl=värdelösa.Fäster väl inga nyttodjur där,det förstår väl t.o.m en blind.

Kan ju nämna att många diskusnissar(jag bland annat) kör med sera siporax,samt substrat pro.



Ds Anledningen till att du skall börja med fin filtermatta??

Jo,du får ej in massa dynga i filtret som täpper igen dina fina porer som bakterierna skall bo i.

Dock kanske du får ta upp ditt filter en gång/månaden för att rengöra denna fina matta.Men det är det värt.Sett sedan en innerfilterpatron på ditt insug så har du eliminerat detta problem ganska bra!

lennart


Siporax är jag i och för sig inte så insatt i men man bör i alla fall tänka på att de tydligen inte funkar så bra med salt i vattnet och att de måste bytas ut med jämna mellanrum.
Biobollar är oerhört bra - men effektiviten varierar också oerhört mycket. De billigaste har en platta i mitten samt taggar ut från den och dessa är inte speciellt effektiva. De bästa har ingen platta i mitten utan är uppbyggda i sektioner som får vattnet att rinna fram och tillbaka i dom. Den absolut effektivaste som jag använt i ytterfilter är Duplas minicascade.
Själv har jag inga ytterfilter igång just nu men på mitt förra kontor hade jag två större akvarier med ytterfilter (bl.a. ett 840 liters med ett Fluvalfilter som enda filter) och här rengjorde jag aldrig ytterfiltren. Hur länge de gick kommer jag inte ihåg exakt men det rörde sig säkert om 3-5 år i alla fall. Här hade jag Dupla minicascade i en korg och grov filtermatta i de bägge andra.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 16 november 2006 20:48
Piscator skrev:
Tack för alla svar!

Jag trodde att makaroner och t.ex. biobollar hade olika syften, men de är alltså bara olika produkter för att skapa stor yta för snällbakterier att fästa på? Man skulle i princip kunna ha leca-kulor och min dotters lovikavantar i filtret, ..men med lite sämre effekt (och en doft av fårull i vattnet) :D .



Bra att du nämnde detta med ett förfilter Lennart, har varit inne på den tanken så det hade nog blivit min nästa fråga. Någon särskild typ av filter som rekommenderas?



Jag köpte Fluvals makaroner av den enda anledningen att det var de som fanns i butiken. Sitter och klämmer på en just nu, den verkar vara så porös att den lämnar ett mjöl på fingrarna.

Har själv kört Lecakulor i ca. 300 akvarier under några år (Lecakulorna upptog då ca 1/5 av akvarievolymen). Det gick bra i ett år sedan fick jag ta upp och skölja ren dom (använde en tombola som man blnadr murbruk i), tills nästa rengöringstillfälle (då pumparna inte längre orkade dra vattnet genom filtermaterialet) dröjde det 6 månader, nästa gång 3 månader - då slängde jag skiten.

Som förfilter kan du gärna använda en bit grov filtermatta.
#10 - 16 november 2006 20:58
Ha, ha, Lecakulor funkar alltså om än sådär! :D

Siporax och Duplas minicascade låter intressant, finns det fler som har erfarenhet av dessa eller helt andra förslag?
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 16 november 2006 21:23
Piscator skrev:
Ha, ha, Lecakulor funkar alltså om än sådär! :D


Ja nästan allt funkar (förutsatt att det inte löser sig i vatten) - vad som skiljer är främst effektiviteten vilket påverkar hur mycket man behöver.
Jag vet stora odlingsanläggningar som använder enbart grovkornigt grus - fast då upptas förstås 1/3 av volymen av gruset vilket blir en hel del.
Mängden kan minskas om man har ett system där man regelbundet kan backspola allt vattnet genom filtret.
Ber om ursäkt förövrigt - det var inte Lecakulor jag använde (lite trött i huvet [:o]) utan lavagrus som i och för sig är lite bättre än Lecakulor. Vet ändå en mycket stor akvarieaffär som körde med Lecakulor en tid men fick byta ut det.
Lavastenen/lecakulorna funkar bra tills dess att porerna blir igenkorkade och då var det ju bara ytterytan kvar och blir då inte effektivare än grovt grus dvs det hade behövts 1/3.
#12 - 17 november 2006 06:13
Jag får nog hålla med Kjell om att biobollar är effektivast när det gäller den biologiska sidan. Även om diverse keramikrör teoretiskt sett har stor yta, så kommer den inte att användas i praktiken. Bakterier bildar kolonier i form av en slemmig hinna, och de relativt små porerna i keramikrören kommer att sättas igen av denna hinna. Mitt tips blir alltså biobollar med grov filtermatta på stark andraplats. En variant kunde ju vara att fylla filtret med grov filtermatta och bara ha lite finare matta och vadd överst för att få bort de minsta partiklarna.
#13 - 17 november 2006 07:24
Zeolit har vi bara nämnt. Är det riktigt uppfattat att det används för att bryta ner ammonium? Antar att det inte omvandlas till nitrat? Om inte, innebär det då att Zeolit är olämpligt i växtakvarier? Är Zeolit lämpligt i nystartade akvarier? (Har inte sett några tips om det i forumet)
#14 - 17 november 2006 08:49
Glatta runda biobollar=totalt värdelösa.Hårda små halvblanka makaroner,typ eheims,Jbl=värdelösa.Fäster väl inga nyttodjur där,det förstår väl t.o.m en blind.

Glatta runda biobollar (jag förutsätter att de har någon form av genomskärning med exempelvis taggar) är väl inte helt värdelösa. Det är ytan bakterierna vill åt och bilda mikrofilm. Det enda som jag kan tänka mig att de blir värdelösa är om man inte har tillräckligt antal och/eller har för högt flöde igenom dem som spolar bort filmen (och bakterierna). Men jag kanske är blind? Dyrare varor är inte alltid bättre. (som så ofta Sverker på plus bevisar ;) )
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 17 november 2006 11:05
Sintei skrev:
Glatta runda biobollar (jag förutsätter att de har någon form av genomskärning med exempelvis taggar) är väl inte helt värdelösa. Det är ytan bakterierna vill åt och bilda mikrofilm. Det enda som jag kan tänka mig att de blir värdelösa är om man inte har tillräckligt antal och/eller har för högt flöde igenom dem som spolar bort filmen (och bakterierna). Men jag kanske är blind? Dyrare varor är inte alltid bättre. (som så ofta Sverker på plus bevisar ;) )

Nej värdelösa är de självklart inte men det är faktiskt rätt stor skillnad mellan effektiviteten. Och visst dyrare varor är inte alltid bättre men faktiskt oftast;)
Den stora skillnaden i pris (och kvalitet) beror på är att den maskin som används vid tillverkning av biobollar med en platta i mitten (som inte är så effektiva) är oerhört mycket billigare än den maskin som krävs för tillverkning av biobollar utan platta i mitten (dessa biobollar är effektivare)
#16 - 17 november 2006 16:37
Den stora skillnaden i pris (och kvalitet) beror på är att den maskin som används vid biobollstillverkning med en platta i mitten är oerhört mycket billigare än den maskin som krävs om man inte har någon platta.

du får ursäkta mig.. men jag förstod inte ett dugg av ovanstående mening.
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 17 november 2006 16:43
Sintei skrev:
du får ursäkta mig.. men jag förstod inte ett dugg av ovanstående mening.

Du är ursäktad;)

Vet faktiskt inte hur jag skall förklara det bättre heller - ändrade dock lite i texten
#18 - 17 november 2006 16:52
Zeolith används väl inte som aktivt kol gör? det är väl ett vanligt filtermaterial!??!

JAg har precis köpt JBL's runda kermaik-bollar, 119kr för en liter kostade dom, så det var ju iaf inte superbilligt. Tycker ni att dom är skit? eller funkar dom bra?

Filterbollar, glatta makaroner och JBL's runda kulor gör ju att vattnet i ytterfiltret forsar mycket bättre än om man t ex bara skulle använda fiultervadd, så det beror ju på vad man vill uppnå. Jag vill ha lite bättre flöde i mitt TetraTec EX1200 eftersom att jag löser CO2 där i och det kommer ändå ofta ut en del bubblor ur strilröret, konstigt! Så med bättre flöde skulle dom nog lösas bättre, eller? kanske behöver göra en separat reaktor, typ AM 1000.
#19 - 17 november 2006 16:58
Fick tipset att istället för, eller kombinerat med makaroner köra krossad lavasten som har bra fästyta för nyttobakterier.
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 17 november 2006 18:04
Sacrium skrev:
Fick tipset att istället för, eller kombinerat med makaroner köra krossad lavasten som har bra fästyta för nyttobakterier.

Som sagt så hade jag ju testat lavasten i ca 300 akvarier (se ovan) och var ju inte helt nöjd om man säger så - dock kan det säkert vara bättre (eller mer korrekt - mindre dåligt) än makaroner
#21 - 17 november 2006 20:10
Vet faktiskt inte hur jag skall förklara det bättre heller - ändrade dock lite i texten

Min hjärna går nog på lågvarv idag.

Leonard skrev:
Jag vill ha lite bättre flöde i mitt TetraTec EX1200 eftersom att jag löser CO2 där i och det kommer ändå ofta ut en del bubblor ur strilröret, konstigt! Så med bättre flöde skulle dom nog lösas bättre, eller? kanske behöver göra en separat reaktor, typ AM 1000.

Jag hade samma problem som dig. Upplösningen i det filtret är värdelöst! Gör en egen reaktor som du sätter på utblåset. (modell AM1000)
#22 - 18 november 2006 09:50
Tack för denna tråd, den gav mig svar på flera frågor jag haft ett tag!

Använder ett ytterfilter men har inte varit helt nöjd med det då det satt igen för snabbt. Har behövt ta upp och rensa filtermattorna en ggn i veckan och väl aldrig fått bra balans i filtret. Använder alltså filtermatta (fint+lite grövre) i nedre (första) burken och "no-name" makaroner i de övriga två som akvarieaffären rekommenderade mig.

Men som sagt, tycker filtermattan sätter igen för snabbt och har en känsla av att makaronerna inte gör sitt jobb. Ska kolla på alternativen som nämns här och ev. byta. Tänker prova reducera filtermattorna, har idag ett fint och ett lite grövre i första burken och ska testa ta bort det fina för att hålla igång cirkulationen.

Angående diskussionen om förfilterpatron, vad är detta? Sjulle ju vara toppen med ett mekaniskt filter "utanför" burken så man inte behöver gräva i sitt biologiska filter varje vecka. Men jag känner inte till någon sådan produkt. Eller är detta någon form av DIY lösning?
#23 - 18 november 2006 10:05
Hej, Olivin!
Kul att du hörde av dig! Tänkte ett tag att det bara var jag som behövde reda ut dessa frågor och att just jag tydligen har något filter mot filterkunskap i skallen..

Det Lennart och Kjell hänvisar till som förfilter är en grov filtermatta av den typ som finns att köpa på bit i välsorterade akvarieaffärer. Den brukar vara blå. En DIY-lösning alltså.

Det låter förövrigt som att vi har samma lösning i våra filter, själv har jag en Rena och det finfilter som sitter i botten blir ganska snabbt igensatt.
#24 - 18 november 2006 10:52
Hm, har också ett Rena, ett Filstar XP3. Fast jag tror iofs inte det är pumpen+burken det beror på utan filtermaterialen som är dåliga i mitt fall.

Ska fundera vidare på förfilter, känner till filtermattan du beskriver. Kanske lösningen vore att byta filtermattan som följde med till den grova blåa i första burken? Förfiltret inuti alltså, så som det ju egentligen är meningen att det ska fungera...
#25 - 18 november 2006 11:26
Vi har precis samma filter. Eftersom man sagt i denna tråd att den biologiska filteringen blir bättre ju finare filtret är tänkte jag försöka med att ha det 1:a fina filtret kvar. Med ett förfilter så kanske problemet med att det blir igensatt och drar ihop sig försvinner? Blir det ändå igensatt så får det väl bli sophinken för orginalfiltret och test med en annan fin filtermatta. Sedan grövre och grövre tills det fungerar som jag vill.
#26 - 18 november 2006 13:19
Mycket intressant tråd! Märker att åsikterna går lite isär :)

De makaronerna som jag har i mina Eheim ytterfilter är till för den mekaniska filtreringen. Som biologiskt filtermaterial har jag Ehfi substrat.

Lite frågor:

1. Det jag har märkt är att vattnet inte blir helt klart, utan det är lite partiklar som sväver omkring. Så makaroner är kanske inte det bästa materialet för den mekaniska filtreringen. Ska jag bara byta ut makaronerna mot grov filtermatta? Eller vad skulle ni rekommendera för den mekaniska filtreringen?

2. Och är inte Ehfi substrat ett ut av de bästa materialen för den biologiska filtreringen? Vad skulle ni ha istället?

3. Till mitt nyinskaffade 110 liters kommer jag att ha ett innerfilter (Fluval 2 plus). Har fått rådet att byta ut det skummet som följer med mot blå filtermatta för att få en bättre biologisk filtrering. Synpunkter på det?
#27 - 18 november 2006 13:41
batski skrev:
Mycket intressant tråd! Märker att åsikterna går lite isär :)





Mm håller fullständigt med dig. Är lite nybörjare när det gäller ytterfilter och jag ska skaffa ett och undrar angående precis filtermaterialet. Hade tänkt ha biobollar, ehfisubstart och filtermattekuber och undrar i vilket ordning? Någrasäger att filtermattan ska vara först för att förhindra att det kommer skit i de andra men några säger precis tvärt om, vad är det som gäller?:confused:

//MVH Tulle
#28 - 18 november 2006 15:01
batski skrev:
Mycket intressant tråd! Märker att åsikterna går lite isär :)



De makaronerna som jag har i mina Eheim ytterfilter är till för den mekaniska filtreringen. Som biologiskt filtermaterial har jag Ehfi substrat.


Nu gör du mig förvirrad Batski, jag som trodde att jag snappat detta nu! [:o]
Gör inte biobollar och makaroner samma jobb, alltså som biologiska filter? Filtermattor är väl mekaniska och biologiska tack vara geggan som fastnar i dem?

Nå, sagt och gjort i alla fall - jag har nu inhandlat en bit grov (och dessutom blå) filtermatta och satt fast det som förfilter. Tyvärr törs jag inte göra ren min tätaste filtermatta i ytterfiltret idag. Vi väntar gäster och min sambo har gjort ren diskbänken.. [B)]
#29 - 18 november 2006 16:44
Som sagt så hade jag ju testat lavasten i ca 300 akvarier (se ovan) och var ju inte helt nöjd om man säger så - dock kan det säkert vara bättre (eller mer korrekt - mindre dåligt) än makaroner


Ledsen, hade precis jobbat långpass och hjärnan var inte inkopplad ;)
#30 - 18 november 2006 16:48
Piscator skrev:
Nu gör du mig förvirrad Batski, jag som trodde att jag snappat detta nu! [:o]

Gör inte biobollar och makaroner samma jobb, alltså som biologiska filter?


Det beror lite på vad det är för makaroner. Eheims makaroner är inget bra biologiskt filtermaterial, utan är till för den mekaniska filtreringen. Men jag vet att t ex JBL har makaroner som även fungerar som biologisk filtermaterial.
#31 - 18 november 2006 22:40
Jag skulle nog ha nöjt mig med att vara fena på flugfiske, varför skulle jag börja intressera mig för akvarium?

OK, man måste sätta sig in i var produkts speciella egenskaper, det räcker inte med makaron som makaron, det finns fullkornspasta också!

Men ändå, sådan tur att det inte är för lätt! Livet vore väl trist utan problem att lösa? :D
#32 - 19 november 2006 11:40
Jag har hållit på med akvarium i ca 2 år och lär mig nya saker hela tiden :)

Har fortfarande inte fått svar på mina frågor om filtermaterialen...
#33 - 19 november 2006 11:52
batski skrev:
Jag har hållit på med akvarium i ca 2 år och lär mig nya saker hela tiden :)



Har fortfarande inte fått svar på mina frågor om filtermaterialen...
makaronerna står defenitivt inte för någon mekanisk filtrering utan biologisk och kan användas i facket före tex filtermatta därför att makaronerna skickar vattnet i olika riktningar och detta kan utnyttjas för att sprida vattnet över nästkommande filtermaterial!
#34 - 19 november 2006 11:59
åheim skrev:
makaronerna står defenitivt inte för någon mekanisk filtrering utan biologisk och kan användas i facket före tex filtermatta därför att makaronerna skickar vattnet i olika riktningar och detta kan utnyttjas för att sprida vattnet över nästkommande filtermaterial!


Men i så fall har jag typ ingenting som står för den mekaniska filtreringen. Enligt instruktionerna till mina Eheim ska man ha makaroner i första korgen, sen en bit blå filtermatta. I andra korgen ska man ha Ehfi substrat och högst upp en ganska tunn vit filtermatta. Det är ju Ehfi substratet som står för den biologiska filtreringen. Det vet jag. Eheims makaroner är inte ens särskilt porösa.
#35 - 19 november 2006 12:07
jag menar inte att makaronerna är ett exemplariskt biologiskt material, men till viss del biologiskt samtidigt som det fördelar vattnet över annat filtermatermaterial för att öka effektiviteten där...
#36 - 19 november 2006 13:50
Jag har också filterfrågor...
Jag funderar på att köpa ett Rena Filstar xP3, får med alla filtermattor och "makaroner av kol (sägs vara 100 x bättre än keramik - dock dyrt) i en av korgarna". Finns det mer plats i detta filter? Vad ska man då ha?
Jag kan inget om ytterfilter har hela tiden haft innerfilter. Jag har inte sett detta filter i verkligheten och säljaren ska skicka det om jag köper det.
Jag skulle då ha det till mitt 350l diskus kar, vad jag förstått går det att strypa och det ska vara stort.
Finns det någon här som har detta filter?
Eller kan jag säkert få köpa ett Eheim 2250 med filter material för ett par hundra till...
#37 - 19 november 2012 22:18
"Kul" att läsa "Kjell Fohrman"s inte så upplyftande erfarenheter av lvasten då ja just bytt ut mina makaroner mot lavasten i mina eheim ytterfilter. Har kört makaroner och trassel i alla filter sen säkert 15 år tillbaks. Dessa har jag aldrig rengjort och jag har varit nöjd med vattenkvalité, aldrig skrapa alger från rutor och fisk som mår bra. Nu har jag fått "nystart" i hobbyn och som sagt bytt filtermedia mot något jag trott varit optimalt. Nåväl, om "Kjell Fohrman"s profetia slår in har jag iallafall fungerande filter i ett år nu då...... suck, pust och stön.... en rengöring per år....... ;) det är man ju inte van med, hehe.

Intressant tråd förresten, mer tekniksnack!!

Styfv, Karlstad
#38 - 18 december 2012 06:40
Jaha.... då har det första filtret gått en dryg månad med lavasten. Så jag fasade ut mitt andra med makaroner och trassel som gått något år nu mot lavasten i det också. Nu är det bara att vänta och se hur det faller ut, om det korkar igen eller inte. Har nu två eheim 2213 med totalt 5L ehfilav och förfilter på sugslangen i akvariumet till 312L.

Styfv, Karlstad
Kjell Fohrman
Administrator
#39 - 18 december 2012 08:20
Det är ju i alla fall billigt med lavasten och att byta det lilla som går åt i ett Eheimfilter är ju inte så mycket jobb.
Jag hade det lite jobbigare när jag gjorde mitt "test" - det var väl då ca. 5 kubik med lavasten som skulle tvättas/bytas ut så det var inte så kul om man säger så:p
#40 - 18 december 2012 10:02
Billigt och billigt...... billigare än kilopriset på kardinaltetra kanske. Hehe, ja kan tänka du fick bra pris på 5 kubik. Använde du hjullastare för att tvätta det eller handtvätt i hink med rinnande vatten, kul tanke...... hehe. Törs man ens fråga varför du hade 5 kubik lavasten?

Styfv, Karlstad
Kjell Fohrman
Administrator
#41 - 18 december 2012 10:56
Styfv skrev:
Billigt och billigt...... billigare än kilopriset på kardinaltetra kanske. Hehe, ja kan tänka du fick bra pris på 5 kubik. Använde du hjullastare för att tvätta det eller handtvätt i hink med rinnande vatten, kul tanke...... hehe. Törs man ens fråga varför du hade 5 kubik lavasten?



Styfv, Karlstad

Handtvätt, men till gruset i akvarierna använde jag en tombola.
Varför jag använde så mycket - jo för att jag hade så många akvarier.
#42 - 18 december 2012 11:26
I helgen när jag startade det andra ytterfiltret med lavasten kollade jag på det som varit igång en månad. Det ser bra ut utan spår av slam i, men på toppen av ytterfiltrets lavastenslager satt det som skitparticklar på stenarna. Alltså efter filtreringen. När jag skakade filtret lossnade detta och slungades ut i akvariet. Till min förvåning när jag tittade i akvariet märktes knappt någon skillnad, det såg lite som en vitaktig dimma som kom ut. Någon som vet vad detta är? Jag föreställer mig att det är restprodukter från nedbrytningsprocessen i filtret.

Läste din bakgrund här på forumet "Kjell". Börjar förstå att du har haft användning för 5 kbm filter, hehe. Spännande!!!

Styfv, Karlstad











Annons