eriahl skrev:Kardinalfisk söderut i landet kanske?
MattiasL skrev:Någon försökte visst med pirayor i Polen. Är det någon som vet mer om det?
stene skrev:Paradisfisken kanske?
MattiasL skrev:Finns det några vanliga akvariefiskar som skulle klara sig i Svensk natur? Det talas ju mycket om problem med arter som sprids där de inte ska vara. Vi har ju tex fått hit kinesiska krabbor och kammaneten. Inte bra... Hur är det med akvariefiskar?
MattiasL skrev:Kanske med klimatförändringarna? Snart har vi guppies vid badstranden!
Lars-Olof Arvids skrev:För några år sedan gick det faktiskt rykten om att guppy skulle ha etablerat bestånd i både Sverige och Tyskland. Ganska otroligt förstås, men finns här någon som känner till något om detta?
Azur skrev:Storbrittannien är i och för sig extremt. Jag vet inget annat land, utom möjligen Nya Zeeland, som har så många införda arter som Storbrittannien; majoriteten av alla växter och djur där är införda. Bara som exempel exempel på hur extrem situationen är, så finns det vilda papegojor och vilda kängurur strax norr om London. En stor del av de ursprugliga arterna som faktiskt finns kvar är dessutom hotade, t.ex. ekorre.
Svein A. Fosså skrev:Populasjoner av guppy har blitt registrert i kunstig oppvarmede biotoper (kjølevannsutslipp o.l.) flere steder i Europa
harbard skrev:Några länkar:
Den mest berömda populationen är den i Köln (vackra!): http://www.diewasserwelt.de/guppybach6.htm
http://www.diewasserwelt.de/guppybach.htm
Fler ställen i Tyskland: http://www.diewasserwelt.de/guppybach.htm
Guppyerna i IJmuiden påstås bli upp till 12 cm långa! : http://nl.wikipedia.org/wiki/Guppy#De_guppy_in_Nederlandse_wateren
I Moskva lever en stam i varmvattensutsläppet från en textilfabrik:
http://www.informnauka.ru/eng/2001/2001-01-26-0141_e.htm
<<<(^:>*
Mja, vi pratar om ett land som i stort sett är ett enda stort villaområde + spridda beteshagar. Det finns ingen egentlig "natur" kvar där något större däggdjur skulle kunna gömma sig. De pumastora kattdjur det talas om skulle dessutom ge sig på får, hjortar, och andra tamdjur, eftersom det inte finns några vilda djur att äta, och väldigt snabbt upptäckas.Micke_A skrev:Då är kanske inte de stora kattdjur som påstås ha synts i England helt otroliga.
Det tror jag ärligt talat inte, undulater verkar ha förvånansvärt svårt att etablera sig utanför australien - enda förvildade undulaterna jag känner till finns i Florida - men däremot har fågelskådare berättat för mig att vid Ottenby ser de varje höst enstaka papegojor som hänger med andra flyttfåglar söderut, och jag har själv sett en undulat som följde med ett gäng gråsparvar inne i Stockholm.Förvildade papegojor finns på en del ställen. Jag är inte helt säker, men har för mig att jag har hört nå´t om förvildade undulater i Skåne.
Azur skrev:Mja, vi pratar om ett land som i stort sett är ett enda stort villaområde + spridda beteshagar. Det finns ingen egentlig "natur" kvar där något större däggdjur skulle kunna gömma sig. De pumastora kattdjur det talas om skulle dessutom ge sig på får, hjortar, och andra tamdjur, eftersom det inte finns några vilda djur att äta, och väldigt snabbt upptäckas.
Det händer då och då att djur rymmer ur de många privata zoon som finns i England, och de djuren lyckas aldrig hålla sig undan.
Det finns gott om rådjur, men de är minst lika väl påpassade som svenska älgar (och jag tycker det är tveksamt om man ens kan kalla svenska älgar för vilda; både jag och sveriges jägar ser dem som frigående boskap).Micke_A skrev:Men det finns väl en hel del rådjur i England? I alla fall räddar de en hel del påkörda sådana i Wildlife SOS på Animal Planet, så nå´t annat än tamdjur finns nog att äta.
Dingon är en tamhundsras. Den kom till Australien med Aboriginerna för cirka 50000 år sedan, och förvildades delvis. Den korsar sig fritt med de andra tamhundsraser som infördes av europeerna, och idag är det osäkert om det finns någon "ursprunglig" dingo-population kvar någonstans.Om den vore en äkta art, borde man vill hitta rester efter dem i deras ursprungsland.
Azur skrev:Dingon är en tamhundsras. Den kom till Australien med Aboriginerna för cirka 50000 år sedan, och förvildades delvis. Den korsar sig fritt med de andra tamhundsraser som infördes av europeerna, och idag är det osäkert om det finns någon "ursprunglig" dingo-population kvar någonstans.
Micke_A skrev:Tja, då gör det ju egentligen inget att den parar sig med andra tamhundar, eftersom den ändå inte är en naturlig art, även om det väl är att föredra att den inte blandar sig med andra hundar. Värre då med den europeiska vildkatten, som är en naturlig art, och parar sig med de genetiska mutationer som tamkatterna ju är, och som väl dessutom påstås vara en annan art från början, det vill säga afrikansk vildkatt.
Azur skrev:Jag trodde vi hade klarat av den biten?
mayday skrev:Störsa problemet är att det är olagligt och ganska fina böter o fängelsestraff o sätta ut fisk i vatten de gäller även o flytta inhemska fiskar från sjö till sjö
Vi sportfiskare lufttorkar våra prylar i solen för att döda och undvika att bakteriefloror följer med drag o linor o liknande
Sen vissa kan överleva men oftast e d för kalt för att rommen ska kläckas
Lutt skrev:Jag skulle nog säga att vissa channa arter skulle kunna överleva i sydliga sverige som skåne.
Azur skrev:Som jag sa: Snakeheads är den förmodligen mest utredda fiskgrupp som finns, och slutsatsen så här långt är att de inte klarar sig i Svensk natur. Man kan väl kanske gissa att arter som Channa argus är ungefär lika tåliga som t.ex. Guldfisk, som ju inte heller riktigt klarar sig i Sverige.
Aircut64 skrev:Thats true Azur ;)
Dom skulle ju klara av våren,sommaren och hösten men den isiga vintern skulle de absolut inte klara av :P
wierdalien skrev:det skall ha funnits en kille (munk?) som odlat koi m.m. som säjs ha haft en grävd brunn där vattnet ej har bottenfrusit. Det skall ha levt guppys där under flera år, men jag vet egentligen inte om det är sanning eller inte. någon som vet mer om detta?