Finns nån passande ciklid till mitt akvarium?

#1 - 20 januari 2006 22:30
Hej!
Jag är sugen på att stoppa i ett par ciklider i mitt 152L sällskapskar.
Nuvarande:
Ett gäng ancistrus som håller på att växa upp.
14st glastetror
5st cory. aeneus
Samt 3 platy (1+2)

Finns det nån lämplig ciklid som inte stökar för mycket varesig med inredning eller andra fiskarna.
Har skapligt med växter, en rot samt en del grottor.

andreas

ash, nu hamnade denna fel :(
Skulle ju ha i amerikanska cikliders forum, hoppas Kjell kan rätta till detta missöde ://
#2 - 21 januari 2006 11:24
Jag vet inte riktigt vilken art du tänkt dig.
Dvärgciklid? I så fall rekommenderar jag kakaduaciklid! Den är jätterolig och fin. Revirhävdande förståss när den leker som jag antar alla ciklider är...
Fjärilsciklider finns ju också.
#3 - 21 januari 2006 11:32
Alla Apistogramma skulle nog funka, alltså inte alla tillsammans, vilken som helst av dom skulle nog funka bra =)
Nyckelhålsciklid, fast dom kanske kan (inte alls säkert) äta dina glastetror. Men det gör som nog inte om tetrorna är över 6cm.
Palettcikild.
Scalare, men karet är nog lite för litet.
#4 - 21 januari 2006 17:48
Hej!
Nyckelhålsciklider verkar helt klart intressanta!
Lugna och stillsamma verkar det som!
Det verkar svårt att se skillnad på könen, hur många kan man då stoppa i ett kar på 150L och hoppas på att det bildas iallafall ett par?

andreas
#5 - 4 februari 2006 20:15
Har själv fjärilsciklider, kakaduciklid samt grön bågfensciklider i ett 200 L kar tillsammans med en salig blandning av levandefödare, labyringfiskar samt tetror. Prova gärna någon av dessa! Otroligt söta men fjärilarna och kakaduorna är nog favoriterna pga deras "punkfrisyrer"! Små fiskar med attityd! Lycka till!

Annons