Fisk förslag

#1 - 31 januari 2004 09:23
Nåpgon som har erfarenhet av några av dessa fiskar? Jag vill ha relativt fredliga malawis som inte blir allt för stora i mitt 180l akvarium. De ska helst också gå att hålla tillsammans med min plectostomus och praktbotier:
Golden, Likomapärlan, Ethrinops, Hongi, Röd zebra, Maingano. Eller har du andra förslag?? Tänkte mig max 3 olika sorter med upp till 4 av varje, ev mindre. Den enda som känns säker och som jag blivit rekomenderad tidigare är Golden men jag vill ha minst en sort till, gärna blå.

//HB
#2 - 31 januari 2004 14:55
jag har alltid hört att malawi ciklider inte skall hållas med andra än sig själva, och att nästan alla slåss ganska rejält. Dom arterna som är blåa, skall man också ha runt 20 st av samma sort i sitt akvarium.

så... men det finns ju andra fiskar , ciklider som är mkt roliga att ha. paletter är ju uppskattade , guldsömscikliden är väldigt fin , men den blir stor. sen finns det ju blåcikliden men den är agressiv iofs. nyckelhåls ciklid fast dom är inte så färggranna. zebra cikliden är också väligt agressiv.!!
#3 - 1 februari 2004 13:03
du kan ha ett gäng golden, inte mer!
#4 - 2 februari 2004 17:54
Köp Rödzebra, så väljer du en blå hane och 2-3 orangea honor. De är fruktansvärt snygga.
#5 - 3 februari 2004 20:21
Har varit och köpt två ciklidböcker och pluggat på lite men det står inte så mycket om fiskarnas temperament / betende i akvariet.
Har också beställt sand 0.8-1.2mm samt kalksten så det ska nog bli fint i akvariet. Men sen var det ju det här med fiskarna, har funderat och funderat ca 8st känns bra att börja med. Vad tror ni om 4 Golden och 4 RödZebra (en hanne och tre honor??
#6 - 3 februari 2004 20:27
Sanden blir litw fö stor för malawis o själv så skulle ja inte rekomendera malawis me praktbotior.
O ditt kar e i minsta laget men du skulle kunna ha en grupp me Röd zebra;)
Tobbe
#7 - 3 februari 2004 23:27
Har ar en ganska snall Malawi

http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=89

annars sa brukar dom flesta ga bra ihop med andra fiskar....Mbuna gruppen ar mest elaka mot andra Mbunas.men varning for denna http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=641 en elak en och gillar ocksa samma omrade som botiorna och din mal....
#8 - 4 februari 2004 17:39
pindani ska jag köpa då jag fått för mig att dom e snälla och bra
#9 - 4 februari 2004 19:59
Har hittat en till snygging som jag tror kan passa. Hongi
Det skulle innebära, 4 Golden, 4 Rödzebra, 4 Hongi Någon som har en erfarenhet av detta eller kanske en vettig åsikt?? Ang att sand Kan verkligen 0.8-1.2 sand vara för grov?? Vet flera Malawi kar med ännu grövre. Det handlar ändå fortfarande om sand, inte grus!

//HB
#10 - 4 februari 2004 21:20
Jag tror du kommer få problem om du ska ha 4 Golden, 4 röd zebror och 4 hongi i ett 180l akvarium=(

Förmodligen kommer de ta ihäl varandra när de fått lite storlek och börjar leka.

250l är enligt mig minimun för malawi, visst kan du testa men jag tvekar på att det kommer fungera nå bra. Jag tycker att du ska skaffa annan fisk eller ett större akvarium=) Eller så kan du som sagt ha ett gäng med röd zebror bara..

Mvh Daniel
#11 - 4 februari 2004 21:28
Röd zebrorna bör enligt zoopets art beskrivning också ha ett akvarium på minst 250l. Kanske ett gäng Golden istället då=)
#12 - 4 februari 2004 21:32
Borde väl inte vara helt optinmalt med malawi och praktbotia ihop, de vill väl inte ha samma pH-värden..

//Jenny
#13 - 5 februari 2004 08:54
Hmm, enligt Ad Konings "Malawi Cikilider" så klar sig Röd Zebra med 150l, Hongi 120l och Golden 100l, därfär jag tänkte det skulle funka bra i mitt 180liters.
#14 - 5 februari 2004 08:57
I samma bok som ovan skriver Ad Konings också att Malawi ciklider kan gå rätt tätt och att det är större risk att hanarna blir aggresiva och honormna skygga om det är för lite fisk i akvariet.
Han rekomenderar ca 15l vatten till en 10-12cm stor fisk, I mitt akvarium skulle det innebära 12st fiskar! Är detta en glädjekalkyl eller?
#15 - 5 februari 2004 09:00
Appropå praktbotierna så vet jag att de inte vill ha exakt samma vatten, grejen är den att jag har dem redan och tycker att de är väldigt roliga och trevliga fiskar som jag gärna vill ha kvar. Enligt min zoo-handlare ska detta kunna fungera, så jag tänkte prova.

//HB
#16 - 5 februari 2004 09:01
Ursprungligen skickat av HB

Hmm, enligt Ad Konings "Malawi Cikilider" så klar sig Röd Zebra med 150l, Hongi 120l och Golden 100l, därfär jag tänkte det skulle funka bra i mitt 180liters.

Dessa värden är nog per art, vilket innebär att dom tillsammans skulle behöva c.a 300 liter enligt mig...

Men detta är bara min åsikt..
#17 - 5 februari 2004 09:04

Appropå praktbotierna så vet jag att de inte vill ha exakt samma vatten, grejen är den att jag har dem redan och tycker att de är väldigt roliga och trevliga fiskar som jag gärna vill ha kvar. Enligt min zoo-handlare ska detta kunna fungera, så jag tänkte prova.

//HB

Man ska inte lita på alla zoohandlare till 100%
#18 - 5 februari 2004 09:07
Ok För att fortsätta citera Addan så har ha angett detta exempel för ett 150l akvarium 1:2 Golden, 1:3 Saulosi, och 1:3 Aurora
Alltså tot 11 firrar av tre olika arter!
#19 - 5 februari 2004 09:09
Om du litar på ad coonings så tycker jag inte att du behöver ställa frågan här, kör på bara.
MVH
Magnus
#20 - 5 februari 2004 09:10
oki de får stå för han då, själv så skulle jag aldrig släppa ner malawi i mindre än 250 l som Zamad skrev tidigare.
#21 - 5 februari 2004 09:24
Litar och litar på, det är ju inte så att jag känner honom vet ju inte ens vem han är men eftersom han författat ett antal böcker så är det väl inte konstigt att ta till sig det han skriver. Anledningen att jag ställde frågan här är att det vimlar av "experter" med olika erfarenhet. För att bilda mig en egen uppfattning tar jag till mig alla åsikter!

//HB
#22 - 5 februari 2004 09:34
Jag har aldrig hållt malawi i kar som varit mindre än 400 liter, skulle nog aldrig göra det heller. Men eftersom jag inte har erfarenheter så kan jag inte råda dig. Ad Coonings verkar ha koll så varför inte lita på honom?
MVH
Magnus
#23 - 5 februari 2004 10:13
Är det antalet fiskar 12st som är det största problemet eller antalet arter 3st? Är det antalet fiskar totalt kan man ju enkelt delvis lösa problemet genom att nöja sig med typ 9st, 3 av varje Golden,Röd Zebra och Hongi??

//HB
#24 - 5 februari 2004 11:16

Är det antalet fiskar 12st som är det största problemet eller antalet arter 3st? Är det antalet fiskar totalt kan man ju enkelt delvis lösa problemet genom att nöja sig med typ 9st, 3 av varje Golden,Röd Zebra och Hongi??

//HB

Skulle nog vilja säga både och, dom flesta arteena vill väl helst vara flera??
Sen så skulle jag inte släppa ner mer än 7-8 malawiciklider i det karet..
#25 - 5 februari 2004 11:21
Ursprungligen skickat av Tropfrog

Jag har aldrig hållt malawi i kar som varit mindre än 400 liter, skulle nog aldrig göra det heller.

det är väl ändå lite att ta i? Det beror ju aldeles på mängd och sort. mbunas kan man ju lungt hålla ganska många i ett 250 l kar, övebofolkning kan i så fallla till och med vara en bra sak då det dämpar deras aggression.
#26 - 5 februari 2004 11:48

Ok För att fortsätta citera Addan så har ha angett detta exempel för ett 150l akvarium 1:2 Golden, 1:3 Saulosi, och 1:3 Aurora

Alltså tot 11 firrar av tre olika arter!

Jag förstår precis hur du känner dig nu HB, jag ville i början av min malawi period testa ha ungefär samma grej fast i ett 150l akvarium. Men blev då starkt avråd av de flesta och vågade inte testa eftersom det blir ganska dyrt att misslyckas.

Sen så lessnar man ganska fort på ett 150l akvarium och vill gå på större=)

Visst kan du testa att ha 3 arter malawi i ett 180l eftersom det är dina pengar. Men jag tror att det kommer sluta i att fiskarna tar ihäl varandra under leken eftersom alla är ganska revirhävdanade av vad jag har läst. Inte golden kanske..

Hur långt är akvariet? Förmodligen kommer det bli fight om reviren och sen kommer honorna få det väldigt tufft när de ruvar.

jag kan inte påstå att jag är nån malawi expert, men när fiskarna nått sin fulla storlek blir det väldigt trångt=(
#27 - 6 februari 2004 17:11
Sa lange du har bra filtrering och gott om sten sa kan du utan problem fa i en fisk per 10 liter. Nar jag har satt upp Malawi akvarier sa raknar jag antingen 1 fisk per 50 liter eller MINST 1 per 10 liter....allt emellan brukar resultera i kaos och dodsfall. Om du bara skoter vatten bytena och har bra filtrering sa kan du utan problem ha 18 Mbunas i ditt kar. Om du vill gora ditt liv lite enklare sa valj inte Trewavase,Auratus eller nagon annar "extra elak" fisk.

Annons