Fisk från Amazonas på TV

#1 - 21 februari 2006 13:11
Skulle bara tipsa om dokumentären som heter "Ekvatorn" som visades inatt på Animal Planet. Mycket spännade att titta på. Discus, stänktetra (vilken skojigt lekbeteende!), malar m.m. Det kommer idag (21 feb) ett avsnitt klockan 15.00 till 16.00. Det är avsnitt tre som visas. Jag vet dock inte om det är detsamma som jag såg inatt...

Hejhopp. Ralp
#2 - 21 februari 2006 14:53
Kollade på det ( andra halvan när jag såg att du skrivit) och vill tacka dej för att du skrev det. Var jätteintressant speciellt Arapaiman. Att den kunde andas luft, kunde aldrig ana. Och när ynglen åt, gick fram som en vägg i vattnet, helt otroligt.

Vad hände i andra halvan? Någon fisk som man kanske känner igen i akvariesammanhang??
#3 - 21 februari 2006 14:58
[quote=PlatyYngel]Kollade på det ( andra halvan när jag såg att du skrivit) och vill tacka dej för att du skrev det. Var jätteintressant speciellt Arapaiman. Att den kunde andas luft, kunde aldrig ana. Och när ynglen åt, gick fram som en vägg i vattnet, helt otroligt.

Vad hände i andra halvan? Någon fisk som man kanske känner igen i akvariesammanhang??[/quote]

mm ja såg att de skulle komma idag.. jag är sur på mig själv för att ja inte har den kanalen längre:( hade väldigt gärna velat se de
#4 - 21 februari 2006 16:43
[QUOTE=PlatyYngel]... Vad hände i andra halvan? Någon fisk som man kanske känner igen i akvariesammanhang??[/QUOTE]
Jag såg inte heller från början. Men jag hann titta på diskus och deras yngelvård och som roligast stänktetrorna. Sedan var det mycket biotopfilm med kardinaltetror och piranhas. Själv är jag ingen amazonasnörd men nu har jag iallafall en aning om hur detta skulle ser ut. ;)

Jag tror att Animal Planet kör väl jättemycket med repriser - eller? http://animalplanet.se. I deras TV-tablå står dock: No Programmdetails.

Hejhopp. Ralf
#5 - 21 februari 2006 16:46
[QUOTE=andreassofus]mm ja såg att de skulle komma idag.. jag är sur på mig själv för att ja inte har den kanalen längre:( hade väldigt gärna velat se de[/QUOTE] Jag vet inte om det trösta dig men jag tycker inte att alla dessa extrakanaler är värd pengarna. Det var första gången jag prickade i något ut av intresse under en två års abonnemangstid (som jag har sagt upp nu). För de pengarna kann du nog köper massvis med fiskfilm på dvd ;)
#6 - 21 februari 2006 17:18
jag såg också programmet och det var häftigt att se alla fiskars betende.
Nu vill jag bara ha den konstiga malen som kallades bladmal. och så klart en liten arapaima;)
#7 - 21 februari 2006 17:38
Vill bara flika in lite:
Ni som har/har haft Discovery kanske har sett ett fiskeprogram på Discovery där en engelsman fiskar efter Arapaima?!*jag vill, jag vill!!![:-15] *
Hursomhelst, det är vad jag kallar adrenalinchock!!!
#8 - 21 februari 2006 17:48
Det har jag sett. Kommer jag ihåg rätt om det var under torrperioden han fiskade och fick 2-3 st??
#9 - 21 februari 2006 17:51
Det stämmer nog, kommer faktiskt inte ihåg hur många han fick. Men tydligen är det väldigt sällsynt att någon överhuvudtaget lyckas överlista dessa djur med krok och lina.
#10 - 21 februari 2006 17:53
Ja, och jag håller med dej på adrenalinet. Skulle också vilja försöka nån gång men det lär tyvärr inte att inträffa...
#11 - 21 februari 2006 17:56
[quote=ralp]Jag vet inte om det trösta dig men jag tycker inte att alla dessa extrakanaler är värd pengarna. Det var första gången jag prickade i något ut av intresse under en två års abonnemangstid (som jag har sagt upp nu). För de pengarna kann du nog köper massvis med fiskfilm på dvd ;)[/quote]

nej ja tyckte inte heller de va värt pengarna, de va därför ja gjorde mig av med de. men ja har national geographic chanel o där ska de börja en ny serie om djurlivet i amazonas (om ja inte minns fel) nån gång i mars börjar det.
#12 - 21 februari 2006 18:01
[QUOTE=PlatyYngel]Ja, och jag håller med dej på adrenalinet. Skulle också vilja försöka nån gång men det lär tyvärr inte att inträffa...[/QUOTE]
*suckar* Nåja, vad är väl en bal på slottet...? [;)]
Man får försöka att se det positiva med sportfisket i Sverige, man får gratis frisk luft....än så länge! [:D]

....och nu tillbaka till trådens huvudämne: "Fisk från Amazonas på TV" [;)]
#13 - 21 februari 2006 18:02
Ja, det finns inget bättre akvarium än det som är i det vilda som när man ser diskusar och neoner/kardinaler som simmar i stim i jakt på mat.
#14 - 21 februari 2006 18:06
hej:D

jag såg programmet och det jag tyckte var bra var det med diskusarna. deras beetende i det vilda med yngelvård och allt.......och så den stora redtail malen den var väldigt fin och fräck och den var väldigt lång:D

MVH Macke_fisk
#15 - 18 juni 2006 13:47
Programmet Ekvatorn "Solens floder" visas idag igen, klockan 19.00, på animal planet och på discovery mixen.
#16 - 18 juni 2006 18:31
[quote=Christian Andersson]Programmet Ekvatorn "Solens floder" visas idag igen, klockan 19.00, på animal planet och på discovery mixen.[/quote]

tackar för tipset! har ju skaffat dessa kanaler så nu såg jag det, himla intressant! :)
#17 - 19 juni 2006 07:07
Jag såg också andra halvan., tack så mkt för tipset! =)
#18 - 19 juni 2006 20:23
Såg det jag också, och spelade in! Tack för tipset! Väldigt intressant! :)

Annons