Fisk i snoppen

#2 - 26 maj 2010 09:15
Utan att gå in på länken så gissar jag att det handlar om Candiru? En fisk som lever av andra fiskars blod, ofta andra, större malar, genom att ta sig in i deras gälar. Tydligen så utsöndrar de ett ämne som Candirun känner av, samma ämne som däggdjurs urin, så det är mest otur om man råkar ut för det, både för en själv och Candirun. Men ska man kissa i Amazonfloden kanske man ska se till att göra det ovanför vattnet :p
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 26 maj 2010 09:20
Micke_A skrev:
så det är mest otur om man råkar ut för det,

Ja, man kan ju knappast påstå att man har tur om man råkar ut för det:p;)
#4 - 26 maj 2010 09:46
Kan man kalla det för Nanokar ;)
#5 - 26 maj 2010 09:58
Alltså. Aj. Fisken var ju ganska stor också.
#6 - 26 maj 2010 10:42
Ja, man kan ju knappast påstå att man har tur om man råkar ut för det:p;)

Hehe, nej, men menade att det inte var vad fisken hade i åtanke, den tog bara fel på person, så att säga :p Och det kan drabba både dem med snopp och de utan, har jag för mig.
#7 - 26 maj 2010 11:54
Borde man inte känna något innan den är en bra bit inne? Tycker oxå den ser kraftig ut. Men man ska ju aldrig säga aldrig. Nanokar måste det väl räknas som. Vilket tävlingsbidrag isf.
Bilagor:
#8 - 26 maj 2010 13:36
mysigt:p
Bilagor:
#9 - 26 maj 2010 16:04
Dom hade med det på det här Urban Legend en gång :P
Det var typ att den drogs till urin och blod...
Äkligt iallafall!
#10 - 26 maj 2010 16:15
endymion skrev:
Kan man kalla det för Nanokar ;)

Säkrast att fråga Jordbruksverket om det är acceptabel djurhållning.

Annars vill jag minnas att jag läst att det skall gå att hålla de här rackarna i akvarium, det kunde väl vara nåt, attans så mycket värre att skrämma folk med än pirayor och sånt jox.
Bilagor:
#11 - 26 maj 2010 16:18
Det är amoniaken i urinen som lockar. Fiskar avger lite ammoniak via sina gälar och den här lilla krabaten gör ingen skillnad på amoniak och amoniak utan simmar in till källan.....
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 26 maj 2010 16:24
jubbe063 skrev:
Det är amoniaken i urinen som lockar. Fiskar avger lite ammoniak via sina gälar och den här lilla krabaten gör ingen skillnad på amoniak och amoniak utan simmar in till källan.....

Vore intressant (eller kanske inte :p) att veta hur man kommit fram till detta. Man kanske har låtit 20 män ställa sig i nakna i vattnet - 10 pinkar och 10 gör det inte - om fiskarna då tar sig upp i snoppen på de som pinkar, men inte för de som inte pinkar så kan det anses vara bevisat, eller behövs ett större urval:D
#13 - 26 maj 2010 17:11
Candiru är åtminstone populärnamnet på en handfull eller mer arter allt enligt fishbase inkl vampyrmalen vilken definitivt inte platsar i ett urinrör men väl kan attackera en vagina av misstag. Någon som vet närmare vilken art det rör sej om?
:confused:
#14 - 26 maj 2010 18:33
iiiiiiiiiiiih! Fy ursh ursh! Sådana fiskar har ja bara hört talas om, kvinnor i amazonas håller sig ovanför vattenytan vid tjejveckan, för att undvika fisken.
#15 - 26 maj 2010 19:07
en fisk i fittan...bluää. HAHAHA!!

Jag har även hört att denna fisk kan simma upp i urinstrålen:p
Alltså om slår en fjöl från flodkanten in i vattnet så är man ändå inte säker.
Men det låter väldigt osannolikt, troligen är det så - som redan nämnts, att fisken kommer in i kuken när man befinner sej i vattnet
#16 - 26 maj 2010 19:39
nice :P
#17 - 26 maj 2010 22:38
Något för publika bad? Borde vara ytterst effektivt för att undvika kissande i bassängen :)
#18 - 26 maj 2010 23:37
Vore intressant (eller kanske inte :p) att veta hur man kommit fram till detta. Man kanske har låtit 20 män ställa sig i nakna i vattnet - 10 pinkar och 10 gör det inte - om fiskarna då tar sig upp i snoppen på de som pinkar, men inte för de som inte pinkar så kan det anses vara bevisat, eller behövs ett större urval:D

Nja, såna experiment är nog inte gjorda, men man har kollat empiriskt och historiskt på det.

Det är fler som fått napp när de kissat än de som knipit medan de varit vatten.

Sen har urbefolkningen stor kunskap om vilka faror som finns i vattnet. För några dagar sen publicerade ju Aftonbladet det här inslaget http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/utrikes/article7146771.ab där de visar ritual att vända penis utoch in. Det som inte framgår av det repotaget är att traditionellt så fungerar detta som ett skydd under jakt och fiske. Så den här tekniken att gömma snoppen används även för att skydda mot fiskarna, men även av andra orsaker och rituella skäl.

Men åter till fisken, av alla konstaterade fall så är majoriteten de som kissat i vattnet. Sen att ammoniak utsöndras via gälarna har med kemi att göra och ett väl dokumenterat faktum bland fiskar.

Läs mer om dessa fantastiska djur på :

http://filaman.uni-kiel.de/Summary/SpeciesSummary.php?genusname=Ituglanis&speciesname=amazonicus

http://filaman.uni-kiel.de/Summary/SpeciesSummary.php?genusname=Vandellia&speciesname=cirrhosa

http://vivaldi.zool.gu.se/Fiskfysiologi_2001/Course_material/student_questions_answers/1997/Nils_Carlsson-1.htm
#19 - 27 maj 2010 07:48

Haha det där var nog dagens :d.
#20 - 27 maj 2010 15:14
addo skrev:
Något för publika bad? Borde vara ytterst effektivt för att undvika kissande i bassängen :)
HAHAHA:D:D:D:p
#21 - 27 maj 2010 17:21
Lärdom,
Män skall endast bada i Amazonas direkt efter samlag utan att ta av kondomen (klarar ni det?)!
Flickor skall ha tight baddräkt!
Nakenbadare undanbedes alltid! Det finns ju andra djur som kan vara attraherade av en dinglande mask! Damer har i alla fall vissa fördelar i bland!
På tal om det: Jag var dykguide lite runt om i världen för några år sedan. En gång fick jag en grupp svenskar att ta hand om och en av tjejerna insisterade på att dyka topless trots den ”torre gubbens” råd.
Detta var en av de få gånger jag tappat regulatorn på grund av att jag skrattade när hon fick en firre i var vårta! Hon köpte snabbt en bikini topp!
#22 - 27 maj 2010 17:29
karrokaja skrev:
en fisk i fittan...bluää. HAHAHA!!

Jag har även hört att denna fisk kan simma upp i urinstrålen:p

Alltså om slår en fjöl från flodkanten in i vattnet så är man ändå inte säker.

Men det låter väldigt osannolikt, troligen är det så - som redan nämnts, att fisken kommer in i kuken när man befinner sej i vattnet

[SIZE=1]Är det det som kallas fittstim?[/SIZE]

Jag borde hålla tyst!
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 27 maj 2010 17:49
bossep skrev:
En gång fick jag en grupp svenskar att ta hand om och en av tjejerna insisterade på att dyka topless trots den ”torre gubbens” råd.

Detta var en av de få gånger jag tappat regulatorn på grund av att jag skrattade när hon fick en firre i var vårta! Hon köpte snabbt en bikini topp!

Är det det som kallas att "sjön suger":D
#24 - 27 maj 2010 18:02
Är det det som kallas att "sjön suger":D

Enligt utsago så bet sjön!
Undrar vad som hänt med en manlig nakendykare simandens förbi favorit muränan "Oscar"?

Jag tror det var ett gäng såna här som stod för ofredandet.
http://www.fishbase.us/Summary/SpeciesSummary.php?id=1119
Dom kallades sedan för Boopers under en ganska lån tid!

Annons