Fiskar hos paddorna?

#1 - 9 juni 2007 10:42
Någon som har erfarenhet av att låta fiskar gå tillsammans med sköldpaddor?
Skulle vara roligt att få lite "naturligare" liv i sambons aquaterrarie också (dvs påtvinga mitt akvarieintresse).
#2 - 9 juni 2007 11:45
Tja.. jag har sett rödörade sköldpaddor gå med guppys, men sannolikt var blandningen snarare menat som "terapiarbete"/levandefoder för sköldpaddorna än ur en akvaristisk omsorg om fiskarna.

Sköldpaddorna är snabba fiskare när de kommer åt..
#3 - 9 juni 2007 13:06
Ja det är väl så. Tror nog tyvärr att de skulle ge sig på även större firrar. Har för mig att jag hört något om att de först (och mycket omsorgsfullt) tuggar i sig fiskens fenor för att få midagen att ligga still och det har jag inte tänkt att utsätta en fisk för.
#4 - 9 juni 2007 18:21
dom blir uppätna direkt

fiskarna fattar inte hur farlig den är och köldpaddor är otroligt snabba i att fånga föda .
#5 - 9 juni 2007 18:23
Mammas sköldpadda åt upp hennes fågel :(
#6 - 9 juni 2007 20:27
patriksg skrev:
Mammas sköldpadda åt upp hennes fågel :(

Och hur i helsike gick det till?
#7 - 10 juni 2007 08:40
Tror att den skulle ner och dricka eller om den bara fisk på kanten. det var inget lock på karet. först åt den ett ben. sen efter någon vecka tog den hela :(
#8 - 10 juni 2007 12:41
En rödörad som tog fågeln?
#9 - 10 juni 2007 14:31
Det var en historia som min mor berättade för mig. hon hade en sköldpadda när hon var liten, va det var för någon vet jag inte :P tänkte bara berätta det :P
#10 - 10 juni 2007 16:46
Låter mer som en snapsköldpadda isf om hon inte är lite lurig/busig mot dig. Om hon nu hade en sköldpadda som dessutom tog hennes fågel
#11 - 11 juni 2007 06:06
En snapper är (och var) rätt ovanliga i Sverige, med rätta. De är inga trevliga husdjur alls. En stor och hungrig rödörad är mycket kapabel att fånga en fågel eller två, de blir ju uppåt 30-40 cm över ryggskölden, om inte ännu större.
#12 - 11 juni 2007 22:08
Jo snapsköldpaddor är knappast en sköldpadda att gosa med. Vilken sort hon nu hade spelar roll om hon nu verkligen hade en som tog en fågel. Rödörade äter ju mer grönt allteftersom dom växer. Men dom tackar såklart inte nej till någon fisk eller räkor eller liknande.
Bilagor:

Annons