Fiskar i 180l akvarium

#1 - 15 juli 2003 19:50
Nu har jag precis köpt ett 180l akvarium och satt och funderade på vad för fiskar jag skulle ha i och hur många...
Har ni några bra tips på vilka fiskar man kan tänkas ha i som inte är allt för krävande eller så... Med tanke på att jag är en nybörjare?
Tack på förhand
#2 - 15 juli 2003 20:17
Ancistrus, Pansarmal, Guppy, Platy, Svärdbärare, Guldfisk, Black Molly. Det är väl de klassiska nybörjarfiskarna och de flesta är färggranna också.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 15 juli 2003 20:42
Varför inte kolla in på artregistret - sök på fiskar med svårighetsgrad 1 och 2 så får du ett ganska stort urval.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#4 - 15 juli 2003 21:12
Ja, eller köp BTN Akvarieguide i en zooaffär. En utmärkt bok för alla nybörjare. Innehåller massor med fiskbeskrivningar, dessutom allt annat du behöver veta. Finns förresten på bibblan också.
#5 - 16 juli 2003 00:05
Kör MASSOR med växter och lite tetror bara hehe...;)

mvh/Glenn
#6 - 16 juli 2003 16:21
Otocinclus (hur stavas det...) , kampfisk, guppy, platy, svärdbärare, några guramisar...
#7 - 16 juli 2003 17:26
varför inte testa någon rolig ciklid? Det finns hur många arter som helst, du kan ju kolla zoopets artregister. En ganska snäll ciklid är nyckelhålscikliden som finns lite här o där. Den borde passa ganska bra i ditt 180litersakvarium tillsammans med lite tetror och några corydoras-malar. Kanske även någon ancistrus-mal kan vara ganska bra, samt en rot och några växter. för mycket växter gör bara akvariet svårare att sköte (Min egen uppfattning, andra kan ha andra erfarenheter).

Lycka till med ditt akvarium!
#8 - 17 juli 2003 08:52
Tackar så mycket för alla era svar. Nu har jag ju ett litet hum om fiskar jag kan välja mellan.
ur mycket växter borde jag ha i akvariet då...?
#9 - 17 juli 2003 09:09
Det beror ju lite på vilka fiska du kommer köp, vissa fiskar äter ju växter andra gillar att gräva upp dem och vissa struntar helt i växterna. Så innan du vet vilka fiskar du ska ha är det svårt att säga vilka växter som passar. Men i allmänhet kan man väl säga du bör sattsa på några som är lätta att sköta och som växer snabbt.

Annons