Fiskar i 200L

#1 - 2 februari 2008 21:35
Jag startade om mitt kar på 200 L (110x40x45 cm) för 3-4 veckor sedan och planerar att börja öka på antalet fiskar lite grann om 1-2 veckor.

Just nu går 5 Nyckelhålsciklider där i och en liten Ancistrus. Nyckelhålen är 4 honor och 1 hane, så tre honor ska lämnas in/säljas och ett par (som redan lekt två ggr) ska stanna.

Så nu går jag och funderar på vad jag ska för invånare,
jag vill sådan fisk att inget skikt i akvariet blir tomt.

Den besättning jag själv tänkt ut hittills:
1 par Nyckelhålsciklider
1-2 par Bolivianska fjärilsciklider
2 Kuhli-ålar
6-8 Pansarmalar (C. Julii, C. Trilineatus eller C. Panda, tror jag)
8-10 Marmorbilbuk
Med dessa fiskar skulle ju pansarmalarna och Kuhlisarna hålla sig på botten, och bilbukarna alldeless under ytan, medan cikliderna har området däremellan för sig själva.

Skulle de här fiskarna kunna fungera ihop? Andra tips/förslag?
#2 - 2 februari 2008 22:15
Glömde att det kanske kan vara bra att veta ungefär hur akvariet ser ut ;)
http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=1760651

Bilden togs tre dagar efter uppstart, och växterna är verkligen inte så där få & små som på bilden. Men ni kan ju försöka föreställa er hur det ser ut nu :D
#3 - 2 februari 2008 22:22
jag har iaf 2 metallpansarmalar och 3 albinomalar tycker dom är lika mycket vid ytan som på botten.-...mitt filter sprutar ut vatten vid ytan så det blir lite strömt metallpansarmalarna simmar in i det hela tiden verkar tycka det är jätte roligt med lite motstånd.,fram å tebax hela tiden sen på botten å kraffsar runt i sanden lite ska köpa mer såna
#4 - 2 februari 2008 22:28
Kanske du skulle ha ett lite mindre tetra stim på ca. 10st? Tycker jag skulle bli snyggt och ge lite mer liv i mitten av karet :)
#5 - 2 februari 2008 22:30
Okej..

Nu har jag kanske inte så mycket att gå efter, då jag bara sett pansarmalar i affärer men där har jag minsann tittat på dom.
I försäljnings-akvarierna har jag ju sett flera Corydorasarter, av dessa är det bara just Metallpansarmal jag sett simma någon annanstans än på botten. De andra sorterna jag sett har bara rört sig på sten och botten. Enda gången jag sett pansarmalar i ett ordentligt inrett akvarium är på Hornbach, i ett av de stora visningsakvarierna, och där simmade de också bara vid botten (ej C. Aeneus/Metallpansarmal).

Så efter vad jag sett så vågar jag tro att de flesta arter, bl a de jag funderar på, håller sig på botten :D
#6 - 2 februari 2008 22:37
Abergoner skrev:
Kanske du skulle ha ett lite mindre tetra stim på ca. 10st? Tycker jag skulle bli snyggt och ge lite mer liv i mitten av karet :)

Först tänkte jag det (och det är heller inte ett uteslutet alternativ) men jag har som sagt fått lek på Nyckelhålen ett par gånger redan, och det vore väldigt kul om de fick någon chans att dra upp yngel själva någon gång i karet. Tetror är vad jag vet väldigt bra på att äta rom/yngel, men det kan förstås gälla de fiskar jag funderar på också.

Det känns i alla fall som om cikliderna skulle komma lite bättre till sin rätt om de har fritt utrymme i mitten (har ju fått se hur bra Nyckelhålen trivs med att inte ha några störande medinvånare i karet;)), men jag kan ju självklart ha fel. :)
#7 - 2 februari 2008 22:40
Ja. Corydoras lever på botten men kan ibland ta en tur upp till ytan eller simma runt i mitten, vissa individer mer än andra. Mina brukar, som tidigare nämnt, simma längs glaset upp till ytan och ner igen ofta där det strömmar från pumpen ;)
#8 - 2 februari 2008 22:44
snyggt akvarium hade du iaf vore kul med en ny bild nu när du gjort om lite..
#9 - 2 februari 2008 22:46
Abergoner skrev:
Ja. Corydoras lever på botten men kan ibland ta en tur upp till ytan eller simma runt i mitten, vissa individer mer än andra. Mina brukar, som tidigare nämnt, simma längs glaset upp till ytan och ner igen ofta där det strömmar från pumpen ;)

Det är väl inget att man kan göra åt det, och tänk vad tråkigt det varit om fiskarna alltid höll sig där man tänker sig att de ska vara :D:p
#10 - 2 februari 2008 22:49
MrN skrev:
snyggt akvarium hade du iaf vore kul med en ny bild nu när du gjort om lite..

Ja visst kan jag ladda upp någon ny bild, men inte ikväll. Jag trodde jag hade nyare bilder, men det hade jag tyvärr inte. Och nu är ju akvariet släckt så det blir ju inte så roliga bilder nu längre [:o]

Men jag kan ju alltid ta ett par bilder imorron och lägga upp :)
#11 - 2 februari 2008 23:08
Tror ni att fiskarna jag föreslagit skulle fungera ihop?
Är det stor risk för att karet blir överbefolkat om någon fisk skulle få yngel?
#12 - 3 februari 2008 11:38
Här kommer en bild på hur karet ser ut idag:
http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=1799796
#13 - 3 februari 2008 15:16
Här kommer en bild på karet tagen tidigare idag :)
http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=1799796
#14 - 3 februari 2008 15:41
snyggare,, vad heter plantorna du har i mitten dom var snygga har inte sett dom i dom affärerna jag varit i iaf..
#15 - 3 februari 2008 16:25
Om de var rättmärkta när jag köpte dom, så lär de nog inte vara så svåra att hitta. Det är Hygrophila Polysperma, när jag köpte dom hade de väldigt små blad, men de växer snabbt och det som växte ut hade mycket större blad. Och för en vecka sedan drog jag upp allihop, klippte bort ursprungsdelarna med små blad och planterade om så mycket av sticklingarna som fick plats :D

Enkel, simpel växt men fin :)
#16 - 3 februari 2008 19:15
ok här är mitt 98liters nystartat http://img87.imageshack.us/my.php?image=hpim0819jo5.jpg ska köpa lite mer sten å göra bättre grottor sen så funderar jag starkt på att ta bort dom röda växterna som jag just pröjsat 130kr för känns lite surt ska nog ha hel grönt istället.,, såg små flytväxter som såldes på tradera var som små fyrklöver som flöt runt, ,,as balla ,,, fan i dom akvariaffärerna inärheten av mig finns bara tråkiga växter =(
#17 - 3 februari 2008 20:24
Ditt kar känns trevligt att titta på, tycker jag i alla fall. Jag gillar det :)
Här i Gbg så har man ju en del zooaffärer att välja mellan och jämföra, så det brukar inte vara omöjligt att hitta det man vill ha, men det krävs lite tur också^^

Men nu börjar vi glida bort från trådens ämne lite grann... :p

Du kan alltid skicka ett Pm så kan vi diskutera inredning,
eller vad som helst :)
#18 - 4 februari 2008 21:27
Nu har jag börjat fundera på flera andra fiskbesättningar än den tidigare nämnda, och kan verkligen inte komma fram till exakt hur jag vill ha det.

Men om jag skriver upp de fiskar jag vill ha/funderar på så kanske någon kan komma med förslag på vilka som skulle kunna bli bra? :p

Ytfisk
Marmorbilbuk (8-10)
Chokladgurami (2-6)
Honungsgurami (2-6 st)

Bottenfisk/Malar
Kuhlii (2 st)
Corydoras Julii / C. Trilineatus / C. Panda / C. Arcuatus (6-8 st)
Grenmal (1 st)
Ancistrus (1-2 st)

Ciklider
Nyckelhålsciklid (1-3 par)
Boliviansk Fjärilsciklid (1-3 par)
Fjärilsciklid (1-4 par)

Stimfisk (minst 10 st oavsett art)
Svart fantomtetra
Sorgmanteltetra
Rödmunstetra
Vinkeltetra
Kilfläcksrasbora

Någon som har några förslag?
Någon annan fisk jag borde kolla in?

(tetra/rasborastim är inget måste,
i övrigt så hade jag tänkt mig minst en art ur varje rubrik)
Bilagor:
#19 - 5 februari 2008 21:24
Ingen som tycker något?
Eller orkar ingen bry sig:confused:
#20 - 6 februari 2008 19:47
4 honungsgurami.
8 c.panda
2 ancistrus (par)
1par nycklar
2par fjärillar (nån av dom)
20 rödmunstetror
#21 - 6 februari 2008 21:57
4 honungsgurami.

8 c.panda

2 ancistrus (par)

1par nycklar

2par fjärillar (nån av dom)

20 rödmunstetror

Låter rätt bra faktiskt ;)

Jag har börjat överväga att antingen bara ha några par Fjärilar (en eller båda arterna) eller bara Nyckelhål. Känns inte som att de passar tillsammans utseendemässigt enligt mig, men jag har ju inte världens bästa smak :D (och jag har aldrig sett de i samma kar heller)

Kuhlii kommer jag att ha två stycken, oberoende av den övriga besättningen. De två gick i karet innan omstarten och är utlånade till min kompis kar under uppstarten. 9 Rödmunstetror finns också hos samma kompis som också gick i karet innan, men de är det inte helt säkert att jag ska behålla.

Säker på att det inte blir för mycket fisk?
#22 - 16 februari 2008 22:44
Nu har jag börjat komma fram till någonting bra tror jag, men har fortfarande beslutsångest...

Jag vet vad för sorts fisk jag vill ha, men har inte bestämt mig för exakt vilka arter... Men så här ser det ut nu:
4 x Honungsgurami (2 par)
2 x Nyckelhål och 4 x annan mindre ciklid (Apistogramma) eller 4 x Nyckelhål
10 x Tetra (Rödmunstetra, Svart fantomtetra eller Rosentetra)
6-8 x Corydoras (troligen C. Julii)
2 x Ancistrus (1 par)
1 x Grenmal (Farlowella Gracilis eller F. Acus)
2-4 x Gabonräka, Afrikansk filtrerarräka (Atya Gabonensis)

Annons