Fiskar i en bil ca 10 timmar

#1 - 14 juli 2007 15:57
Hej!

Min pappa ska flytta, från Bollnäs till Laholm, vilket innebär en resan på ca 10 timmar. Min lillebror som ska med har ett akvarium med fiskar, som också ska med. De ska flytta i två omgångar. En gång nu på måndag och en gång nästa fredag. Jag föreslog till min pappa att ta med akvariumet i första omgången, och lägga fiskarna hemma hos mig (jag har tre akvarium) i väntan på att de ska få flytta med i andra flytten. Då hinner vi köra igång och göra ordning akvariumet när vi åker ner första vändan, och sedan stoppa ner fiskarna direkt i andra.

Min fråga är, hur gör vi för att fiskarna ska klara av den 10 timmars långa bilresan? Hinkar med lock, där det är hål i locket, och stoppa ner en och annan syretablett efter vägen? Eller lägga dem i påsar?

Någon som har erfarenhet av att flytta fiskar så långt? Vi tänkte även höra med vår lokala zoobutik om de kan hjälpa på något vis.
Guest
#2 - 14 juli 2007 16:07
Det låter som en bra ide att ta med karet på måndag innan fiskarna.
När jag kör långtransporter så kör jag alltid fiskarna i hinkar.
Fyller ca 5-7 liter vatten, sen överbefolkar jag hinken med växter.
Använder mig gärna av en svart hink, så blir fisken mindre stressad.
Tar inte lock på, vattenytan står still pga av växterna.
Har man hoppande fiskar kan man dock täcka med lock.
Har aldrig tillsatt syretabletter, men däremot varit nogrann med temp.
När man kör så skakar det i hinken, varav vattenytan rör sig.
Detta räcker som syresättning.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 14 juli 2007 16:12
I denna Zoopetråd så har jag gjort en lista med transporttips http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=101884
#4 - 14 juli 2007 16:13
Någon som kan svara på om det kan vara smart att ta med filtret också? Och stoppa ner det i akvariet med fiskarna?
Eller blir det skit av att frakta filtret i 10 timmar?
#5 - 14 juli 2007 16:30
Ta med filtret - rengör innan transport med lite vatten och när ni kommer fram ställ filtret igång i en hink, byt vatten några gånger i hinken så det inte luktar - kör igang i akvariet sedan. - så skulle jag gjort i alla fall.

MVH Lasse
#6 - 14 juli 2007 17:28
Tack för all hjälp. Nu är det bara att hålla tummarna att allt går bra när det är dags att frakta fiskarna. Blir nog att vi fraktar dem i hinkar. Jag har en hel del hemma. Men jag vet inte om pappa och lillebror har många växter att använda för att täcka upptill. Om jag inte får hjälp av zoobutiken att lägga dem i påsar och frigolitlådor.
#7 - 14 juli 2007 17:30
Du kan ju ta svarta sopsäckar och knyta med snöre tex om du inte har lock
#8 - 14 juli 2007 20:01
Lock har jag till mina hinkar, så det är lugnt.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 14 juli 2007 21:09
becky_be skrev:
Tack för all hjälp. Nu är det bara att hålla tummarna att allt går bra när det är dags att frakta fiskarna. Blir nog att vi fraktar dem i hinkar. Jag har en hel del hemma. Men jag vet inte om pappa och lillebror har många växter att använda för att täcka upptill. Om jag inte får hjälp av zoobutiken att lägga dem i påsar och frigolitlådor.

Det är avsevärt mer stressande för fiskarna att bli fraktade i hinkar, dessutom är risken större för syresbrist. Skaffa åtminstone en batteridriven luftpump och koppla in en syresten i varje hink.
Guest
#10 - 14 juli 2007 22:12
Det är avsevärt mer stressande för fiskarna att bli fraktade i hinkar, dessutom är risken större för syresbrist. Skaffa åtminstone en batteridriven luftpump och koppla in en syresten i varje hink.

Det håller jag inte med om...
Om man fraktar fiskarna som jag skrev i svarta hinkar med så mycket växtlighet att de knappt kan simma runt, blir det inte stressande för dom.
(Dom ser inget, utan går till vila)
Syrebrist blir det inte heller förrän de stannar bilen, så då kan en syrepump behövas, men inte under färden.
Däremot kan man ju köra en pump i vattnet tills resans början.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 15 juli 2007 07:38
Anettejt skrev:
Det håller jag inte med om...

Om man fraktar fiskarna som jag skrev i svarta hinkar med så mycket växtlighet att de knappt kan simma runt, blir det inte stressande för dom.

(Dom ser inget, utan går till vila)

Syrebrist blir det inte heller förrän de stannar bilen, så då kan en syrepump behövas, men inte under färden.

Däremot kan man ju köra en pump i vattnet tills resans början.

Ja då har vi helt olika erfarenhet - på den tiden som jag odlade fisk så transporterade jag då och då också fisk i hinkar och syret tog slut bra mycket fortare i hinkar än i plastpåsar. Kortare sträckor, eller självklart få fiskar i varje hink så kan det dock säkert funka.
#12 - 15 juli 2007 08:09
Jag har använt mig av spackel lådor rektangulära saker med lock.
dessa har jag målat svarta utanpå och sen tagit en vanlig lätta paket och fyllt med grus nederst och sen ett pvc rör på 10cm.
I det röret så stoppar jag ner 2st syre tabletter varannan timme.
Med den konstruktionen så transporterade jag tjugotalet fiskar mellan 8-14cm stora 24mil ungefär.
Givetvis så tog jag akvarie vattnet och några växter med i transporten.
#13 - 15 juli 2007 09:08

Varför blir risken för syrebrist och stress större i hink/ balja än i påse? Batteridrivna pumpar kan vara bra att ha
#14 - 15 juli 2007 09:22
Hur du än gör, mata inte fisken 2 dygn innan resa, så de hinner tömma tarmen. Det skonar vattenkvaliteten nåt enormt.

Om du använder hink skulle jag rekommendera att du tar med någon extra hink/dunk och gör ett vattenbyte.

Jag vet ju inte hur stora eller många fiskar du har, men ju större vattenmängd du har per fisk, desto bättre. Om det sen är i påse eller hink tror jag inte spelar roll, jag har själv fraktat fisk i stora plast-termosar i 24 timmar och de överlevde. Enda grejen är väl att man gärna har fler fiskar per volym när man använder hink än påse.

Se upp så det inte blir för varmt. Kyla är inget problem så här års, det är bara bra om temperaturen sjunker lite (så länge den inte går under 20) men låt absolut inte solen steka.

Jag skulle personligen inte brytt mig om att ta någon pump.

Jag skulle personligen inte stoppat mycket växter i ev. hinkar heller - i mörker tar växterna inte upp ammonium eller CO2, men sänker syrehalten.

Se till att fisken har det så mörkt som möjligt, för att minska stressen.

EDIT: Kjells lista i den tråd han länkar till är mycket bra. Mitt tips är att du följer den.
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 15 juli 2007 09:24
eriahl skrev:
Varför blir risken för syrebrist och stress större i hink/ balja än i påse? Batteridrivna pumpar kan vara bra att ha

Stressen kan säkert undvikas om man mörklägger hinken helt så att inget ljus tränger in.
Utan batteridrivna pumpar (under hela resan) så uppstår det i alla fall enligt min praktiska erfarenhet syrebrist fortare trots att man egentligen ofta har mer vatten i en hink. Varför - ja det vete sjutton.
#16 - 15 juli 2007 09:33
Tåligast, skonsammast, minst stressat är singeltransport i plastpåse med syrgas (för de arter som klarar det) - plastpåsarna i en frigolitkartong. De andra föreslagna metoder fungerar också men har man möjlighet så är kombinationen plastpåse - syrgas bäst. Läs igenom Kjells lista ovan - den är bra.

Vid långa transporter är (> 10 timmar) - oavsett hur de sker - är det mycket viktigt att sluta mata ca 3-4 dagar innan. Orsaken är att minska det ammonium som fiskarna utsöndrar vid en transport. Naturligt går pH ner under en lång transport och därför kan vattnet när det kommer fram innehålla stora mängder ammonium. Börjar man då koppa in fisken med det bra akvarievattnet och det håller ett pH över 7 så finns en stor risk att pH stiger i kärlet där man koppar in fisken och om ammoniumhalten inte hinner spädas ut ordentligt så bildas farlig ammoniak. Att motverka detta kan man göra genom att koppa med vatten under 7 i pH - (ett bra sätt att åstadkomma detta är att sänka pH:t i sitt mottagningsakvarium med lite koldioxid - när fiskarna är tillbaks i akvariet så luftar man ordentligt och pH går tillbaka till det normala pH - är användbart även i saltvatten !) har man inte den möjligheten till att sänka pH:t under 7 så kan man se till att man har en kraftig (då menar jag kraftig) luftbubbling i koppningskärlet så att man omedelbart luftar ut eventuellt bildat ammoniak. Kan man inte göra ovanstående så är det oftast säkrast att ta upp fisken från påsen (hinken eller vad man nu transporterat fisken i) och slänga i den direkt utan någon koppning i akvariet! Grymt men det har räddat många fiskars liv kan jag lova.

MVH Lasse

Edit Kjell och Azur han före!
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 15 juli 2007 09:33
Ett tips också - om ni har fiskarna i hinkar använd lock.
Jag har krockat två gånger med fisk i bilen - bägge krockarna var relativt små utan personskador. Vid det ena tillfället var bilen full med fiskar i plastpåsar i frigolådor -alla klarade sig.
Vid det andra tillfället hade jag ca. 20 hinkar med fisk i och utan lock. Hinkarna var "låsta" så de kunde inte röra sig men likafullt kan jag garantera att det varken fanns vatten eller fiskar kvar i hinkarna efteråt. Det räcker med en tvär inbromsning så skvalpar vattnet ur.

Sedan som Azur skriver så är det inte heller så bra med växter vare sig i påsar eller hinkar - använd istället svarta plastremsor som man klipper till av en sopsäck (ungefär 2x15 cm stora). Detta använder proffessionella fiskpackare.
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 15 juli 2007 09:43
Lasse skrev:
Vid långa transporter är (> 10 timmar) - oavsett hur de sker - är det mycket viktigt att sluta mata ca 3-4 dagar innan.

Hittar inte boken nu - men i en bok som nyligen gavs ut av OFI http://www.ofish.org/ och som handlar om just transport av akvariefisk så har jag för mig att 2 dagar rekommenderas.
Anledningen var att en längre tidsperiod innebar att fiskens kondition också blev lite nersatt och detta övervägde fördelen med att vattnet blev mindre nedsmutsat av längre svältperioder.

Får se om jag kan hitta boken nånstans och kan kolla lite närmare.
#19 - 15 juli 2007 09:58
3 - 4 dagars svält är det som vi använde vid transporter från fiskodlingar - 2 dagar räckte ibland inte. Nu är ju iofs fisk i odlingar extremt välmatade men i ett hemma akvarium brukar precis inte fiskarna vara svältfödda! Kan tänka mig att rekommendationen på 2 dagar avser viltfångad fisk men för fisk i odling och de flesta hemma akvarier skulle jag personligen använda 3-4 dagar som gräns. Frågan är iofs inte så viktig - håller man tvådagarsgränsens så fungerar det med stor säkerhet i 95 % av fallen.

MVH Lasse
#20 - 15 juli 2007 11:58
Vilken mardröm att behöva köra fiskar på det sättet :(
#21 - 15 juli 2007 12:16
3 guppy skrev:

??????

MVH Lasse
#22 - 15 juli 2007 12:50
3 guppy skrev:

Inget konstigt med det.

I det här fallet är det ju frågan om en flytt där akvarieägaren vill behålla sitt akvarium och då är det säkerligen värt besväret med planering runtomkring.

För övrigt sker ju långväga handel med fiskar hela tiden...
Guest
#23 - 15 juli 2007 13:02
Ett tips också - om ni har fiskarna i hinkar använd lock.

Jag har krockat två gånger med fisk i bilen - bägge krockarna var relativt små utan personskador. Vid det ena tillfället var bilen full med fiskar i plastpåsar i frigolådor -alla klarade sig.

Vid det andra tillfället hade jag ca. 20 hinkar med fisk i och utan lock. Hinkarna var "låsta" så de kunde inte röra sig men likafullt kan jag garantera att det varken fanns vatten eller fiskar kvar i hinkarna efteråt. Det räcker med en tvär inbromsning så skvalpar vattnet ur.

Sedan som Azur skriver så är det inte heller så bra med växter vare sig i påsar eller hinkar - använd istället svarta plastremsor som man klipper till av en sopsäck (ungefär 2x15 cm stora). Detta använder proffessionella fiskpackare.

Oki. Jag har haft tur som inte råkat ut för det!
Att jag rekommenderar växter är för att jag inte täcker uppåt, varav växterna får ljus. Sist körde jag firrar i murarbalja på 100L.
Men klart en krock hade varit ödesdiger i det läget.
Men om vi lägger in krockaspekten i bilden, så håller jag med om att plastpåsar är det bästa, givetvis väl packade i låda.
Och då utan växter såklart....
#24 - 23 juli 2007 09:43
Men HUR transporterar man då en 50 cm paron haj?.

Sist den transporterades till mitt nya hem 2 timmar bort så, var den inte fullt lika stor och tung.

Det var ett helveta att håva upp den.
Jag hade gjort iordning ett 120 liters akvarium med låg vatten nivå så den var möjlig att bära 3 trappor ned, för att placeras på golvet i min hästtransport, för att sedan fyllas på med mer vatten. Akvariet ställdes på bredden för att minska skvalp och en plastpåse sattes över.

Sen tömdes det ur när vi var framme så 2 pers orkade bära in det. Där den fick flytta in i sitt redan iordninggjorda akvarium. Väldigt omständigt och bökigt...

Dock var hajen genomskinlig i 3 dygn innan han återhämtat sig.

Men hur gör jag nu, han är större nu. Transportakvariumet är för kort på bredden, den kan inte vända.

En rund plasttunna av lägre typ kan funka men, eftersom han simmar måste han bli yr? Om de nu blir det?

Hur går jag tillväga med transport av stor fisk egentligen?
Guest
#25 - 23 juli 2007 12:12
Miagi skrev:
Men HUR transporterar man då en 50 cm paron haj?.

Murarbalja? Han behöver väl inte kunna vända sig. Hur lång är resan?

Annons