Fiskar istället för kor

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 15 september 2014 12:46
ja en del väljer att hålla fiskar istället för kor i sin ladugård http://atlplay.nu/serier/den-moderna-bonden/fiskarna-flyttar-in-i-stallet
#2 - 15 september 2014 13:55
Jag kolla på videon. Elakt att dom dödar fiskarna sen:(
#3 - 15 september 2014 14:29
Fräckt och kul med nytänk och att de tar tillvara bi-resurserna till odlingar :)
#4 - 15 september 2014 15:20
mycket trevligt projekt älskar deras sätt att tänka och deras idé är fantastiskt , neontetra8, klart att fiskarna måste dö sen , precis som om man hade kor som skulle slaktas eller grisar de så vi har mat i ica osv^^

grabbarna förtjänar support , om ni får reda på när de börjar sälja sin produkt och var man kan köpa säg gärna till , vill testa
#5 - 15 september 2014 20:02
men hade dom vrkligen inte varit runt och kollat att det fanns marknadatt sälja fisken sen
#6 - 15 september 2014 20:10
Häftigt som fasen. Jag hade köpt. Abborre är ju fantastiskt. :D
#7 - 15 september 2014 20:25
Känns ju bättre än viltfångad fisk där mkt annat stryker med, bara de odlas på ett bra sätt. Men dessa i inslaget verkar ju vilja göra det.

http://www.svenskfisk.se/1534.aspx?cat1=&cat2=1450&size=20&page=0
#8 - 15 september 2014 20:28
Får komma ihåg namnet på firren, så man kan köpa om man stöter på det.
#9 - 15 september 2014 20:30
Kanon ju. Jag förutsätter att fodret är hållbart också så att det inte går 3-4kg vild fisk för att få fram 7-800g fisk här...
#10 - 16 september 2014 12:12
Jag tror att vissa sorter av Tilapian kan man odla på helt vegetarisk kost. Hur bra de blir vet jag inte, men vet att t.ex. i Filippinerna odlas den ofta i små dammar osv. Man matar ofta med överblivet ris. I en by där jag brukar vara har man dämt upp en liten sötvattenslagun och stoppat i Tilapia. De lever mer eller mindre på det som avloppen från byn släpper ut. Jag skulle dock inte äta någon av dessa fiskar, men byborna gör det.
#11 - 17 september 2014 10:43
Jätte bra ide. Men funkar deras ide och det slår igen kommer ju industrin växa. Kan ju hända att det inte blir samma känsla för att ta hand om fisken på samma fina sätt som dom gör nu. Tyvärr blir det då som med djurhållning överlag. Pengarna blir viktigast än hur djuren har det. Inte för att va negativ till deras otroligt intressant ide på verksamhet. Det skulle ju vara ett kanon sätt att få in mer fisk i handeln till kanske ett bra pris och att man kanske kan skydda mot utfiske i sjöar och hav.
#12 - 17 september 2014 10:46
Nu låter detta kanske som jag är negativ till detta. Utan tanke om hur människor vinning går för djuren.

Annons