Fiskar ljudkänsliga?

#1 - 11 oktober 2006 11:26
Som jag tidigare skrivit här i forumet så planerar jag ett akvarium till våren och försöker redan nu ta reda på så mycket information som möjligt.

En sak som jag nu börjat fundera på är hur fiskar tål högt ljud. Det finns nämligen en viss risk att jag kommer att ha en stereo med högt och bra ljud inkl bas i samma rum som mitt kommande akvarium och om man då drar upp volymen en del så kan det ju som sagt bli rätt hög volym i rummet. Stör detta fiskarna mycket? Är det risk för att fiskarna dör indirekt av detta?

Tacksam för svar!
#2 - 11 oktober 2006 12:29
Jag har pratat om just detta med en person på SVA. Hen tycker man ska vara försiktig med höga ljudnivåer. Han påpekade dock att även i naturen utsätts fiskar för oväsen från båtar och sånt. Så det beror på hur höga ljudnivåer vi pratar om.

Fiskar har iaf bra hörsel/känner av vibrationer i vattnet, så jag antar att bass kan störa dem mer än diskant.
#3 - 11 oktober 2006 15:06
mina bryr sig inte specielt ...
o då poppar ja rejält ... lyckats få våger på vattnet.

största risken e väll o spräcka glaset
#4 - 11 oktober 2006 15:47
Har oxå varit med om att fiskar reagerat på ljud. Malar i dom fallen om det spelar roll
#5 - 11 oktober 2006 15:51
Var hemma hos en kompis på fest för ett antal år se´n, och mindre smart hade han placerat högtalarna på akvariet. Inte en fisk syntes till, om jag minns rätt. De låg nog och tryckte nå´nstans.
#6 - 11 oktober 2006 16:05
Micke_A skrev:
Var hemma hos en kompis på fest för ett antal år se´n, och mindre smart hade han placerat högtalarna på akvariet. Inte en fisk syntes till, om jag minns rätt. De låg nog och tryckte nå´nstans.

Det var ju smart, stackars fiskar:(
Jag sepelar ibland högt men har inte högtalarna brevid akvariet utan andra sidan rummet.
#7 - 11 oktober 2006 16:13
Man kan ju notera att många fiskar lever i relativt höjudda miljöer i naturen. Ett exempel är ju elritsan som trots att den påstås ha väldigt väl utvecklad hörsel ofta lever i hårt strömmande vatten.
Hur det påverkar det hela har jag dock ingen aning om.
#8 - 11 oktober 2006 17:49
solbacka skrev:
Det var ju smart, stackars fiskar:(

Jag sepelar ibland högt men har inte högtalarna brevid akvariet utan andra sidan rummet.

Ja samma här. Men det beror ju förstås på vad man menar med hög musik.
#9 - 11 oktober 2006 18:35
Så länge jag håller mig till punk så verkar mina fiskar oberörda :)
MVH
Magnus
Bilagor:
#10 - 11 oktober 2006 19:04
Troligen reagerar fiskar olika på ljud/oväsen beroende på art. Arter som använder ljud för att kommunicera och som bor i relativt tysta miljöer kan tänkas påverkas av mycket ljud - kanske de inte kan leka...? Man har visat att vissa fiskar som använder elektriska signaler under leken inte leker om man "stänger av" el-kommunikationen.

Däremot fiskar som lever i stark strömmande vatten bryr sig knappast särskilt mycket.

Detta är naturligtvis till stor del gissningar från min sida. Att fiskarna hör är det ju ingen tvekan om.
#11 - 11 oktober 2006 19:13
Tropfrog skrev:
Så länge jag håller mig till punk så verkar mina fiskar oberörda :)

MVH

Magnus

Det var det bästa jag läst idag! [:-88]
Mina fiskar verkar faktiskt också rätt oberörda när jag slår på punken, de har väl vant sig vid det här laget! ;)
#12 - 11 oktober 2006 21:51
samma här, kolugna fiskar. Inte ens mina fåglar reagerar när musiken åker på.
#13 - 11 oktober 2006 22:22
Mina fiskar är vana vid musik de med :)
#14 - 11 oktober 2006 22:49
tror inte det är så lätt o spräcka glaset i alla fall med innehögtalare oavsett hur högt man än spelar, krävs MÅNGA decibell innan man spräcker glas..

jag har tävlat i krank it up med min bil, och det krävdes 152 DB innan bakrutan sprack, och det är nästan omöjligt att komma upp i den volymen inne i ett rum innomhus.
#15 - 12 oktober 2006 16:24
hahah mina fiskar är vana vid marilyn manson,ebba grön, agnes carlsson , chrasdiet och massa musik! men mitt rum är det största i huset och högtalarna och cd-spelaren är på andra sidan rummet! så fiskarna bryr sig inte! och det är vuxna-guppy och bebis-guppy

Annons