Fiskar med karaktär?

#1 - 28 augusti 2005 18:38
Jo jag Undrar om nån vet lite roliga, busiga och livliga fiskar och inte är altför små... [ Jo det kan gå bra :p ]
De ska inte vara altför svårskötta ...
Söker även fiskar som ja... inte bara flyter runt i akvariet !
;)

ps. Jag har en liknande tråd i "mitt första akvarium" men det är ganska bråskande så jag hoppas ni förstår :D
#2 - 28 augusti 2005 18:56
Hur stort akvarium ska du ha eller har? Har du andra fiskar? Lite mer info behövs för att ge bra förslag...
#3 - 28 augusti 2005 19:11
Hej!
Jo jag har inga andra fiskar än, akvariumet är ett 80 l
:)
#4 - 28 augusti 2005 20:26
Själv nybörjare

[QUOTE=Snowz]Jo jag Undrar om nån vet lite roliga, busiga och livliga fiskar och inte är altför små... [/QUOTE]

Jag är själv nybörjare, men jag är väldigt nöjd med mina Odessabarber. Livliga, nyfikna och duktiga simmare. De gräver och nafsar på det mesta. Likaså är de väldigt nyfikna såfort man närmar sig karet eller sticker ned något - de biter i fingret om man sticker ned handen, så man kan garanterat handmata dem...

Kul att titta på och väldigt vackra när det är mörkt - då framträder deras oranga skimmer och blåa fläck mycket bra.
#5 - 28 augusti 2005 23:21
Personligen gillar jag dvärciklider, men även N.Multifasciatus (snäckskalelekare) är fiskar som är hyfsat enkla och har ett utpräglat beteende. En annan fisk är palettcikliden som jag inte testat själv men verkar vara en bra, vacker och intressant fisk som passar nybörjare.
#6 - 29 augusti 2005 08:06
Jag rekommenderar också snäcklekarna. Jag har några stycken meleagris (stappersis) i mitt 80L tillsammans med några compressiceps "subu". Snäcklekarna är otroligt livliga och tuffa och försvarar sina små revir. De biter tom mig i fingrarna om jag kommer för nära!
#7 - 29 augusti 2005 14:04
hej,

har pakistanbotior... dom e de full fart på nästan jämt. Men vet inte vad arbetsbeskrivningen säjer om akvariestorlek på dom, du får kolla det. Annars är albinopansarmalar en fisk som hoppar och lever om och lyser ju med sin vithet :) . Städar ju lite åt dig också, så d e ju en bonus. Albinosarna är betydligt livligare än andra pansarmalar..
#8 - 11 september 2005 15:20
Palettciklider

Jag har några palettciklider och jag tycker dom är otroligt charmiga och riktigt sällskapliga.En av honorna kan man nästasn klappa på. Pigga o yfikna med:)
#9 - 11 september 2005 15:35
Black Molly är också jämt i farten!

Annons