Har ett 222 liters akvarium som "halvnystartades" i september. Dvs fiskar, växter, sand och smutsigt filter flyttades över från ett mindre akvarie till detta.
Jag använde vattenberedningsmedel och Nitrivec.
Har finkoring sand, 2 svärdplantor, några grupper Vallisneria, Red moor rötter och mangroverötter, samt lite småsten.
I detta 10 glödbandstetror, 12 corydoras, 1 Otocinclus och 1 pirangatetra.
Problemet är att fiskarna kliar sig. De siktar alltid på gälarna när de gör det.
Jag minns ärligt sagt inte när det började, kan ha varit innan flytten, men jag är osäker.
Hur som helst blev det gradvis värre. I början var det en eller två glödband som kliade sig, senare spred det sig till hela stimmet och sedan till de andra fiskarna. Otton var sist med att få klåda och den ordningen har på något vis fortsatt att avspegla sig i hur illa ansatta de är. Dvs glödbanden kliar sig mest, Corydoras lite mindre och Otton har jag knappt sett klia sig alls det sista.
3 vattentester de senaste veckorna visar inget onormalt, mer än lågt pH, men det är ju att vänta med allt trä. (6,8) Inget nitrit eller annat.
Jag provade med halv Ektozon-dos i några dagar följt av 10% vattenbyte/dag i en vecka (på akvariehandlarens inrådan) och det blev en tillfällig förbättring men inget dramatiskt, och i takt med att saltet togs bort kom symptomen tillbaka.
avvaktade en tid men inget förändrades: de kliade sig mycket och ofta men ingen verkade allvarligt sjuk och ingen dog.
För 2 veckor sedan provade jag med full "Permanent-bad"s-dos av Ektozon, enligt bruksanvisning. Återigen en liten tillfällig förbättring men sedan tillbaka till det vanliga kliandet. Den här gången tar jag bort saltet mkt långsamt, bara genom mina vanliga vattenbyten (10-20%/vecka).
Min nästa tanke är att efter att saltet försvunnit prova någon medicin mot gälparasiter, men jag är tveksam. Borde de inte bli sjuka om det var parasiter? De ligger liksom på samma nivå hela tiden.
Har den sista tiden sett små vita prickar på rötterna, samt små smala sporliknande utväxter i ändträet på Red Moor-rötterna. Vad kan det vara? Har det någon koppling till mysteriet i mitt avkarium?
Någon som har några tips?