Fiskar och för lågt PH

#1 - 11 februari 2011 17:57
Vad ska man kolla efter på en fisk om man man tror att PH är för lågt? Tänkte på beteende etc..

Mäte just med JBL dropptest och fick ett PH på mellan 7 och 6,5 skulle gissa på 6.7...
Matar på ganska friskt med Co2, vattnet har ett KH på 5...

Om nu PH skulle bli för lågt av någon händelse, kan man tyda detta igenom att studera fiskarna?
#2 - 11 februari 2011 18:41
Har inget klockrent beteende för fiskar i för lågt pH. Antar att de dör, mer eller mindre rakt av. Rackarns många firrar fixar iaf verkligt låga pH (typ pH 4) utan problem, om förändringen sker långsamt. Hyfsat vanligt i dåligt skötta sällskapsburkar. Folk brukar fråga om vad som hände (dvs varför fisken dog) efter storstädningen (pH från fyra-fem till åtta på kort tid...). Jobbar i zoobutik, så det blir en del frågor.

Har du KH på 5 behöver du iaf inte bekymra dig om det, pH kan inte plötsligt bli för lågt då (inte ens med CO2, jag har max lyckats få ned pH två steg med CO2 - då är däremot fisken död pga CO2, men inte pH). Visserligen är pH-ändringar större än många tror, iom att pH-skalan är logaritmisk, men lirar man mellan pH 5-8 så brukar inte fisken reagera särdeles på pH, om bara förändringarna sker någorlunda långsamt (undantag en del fisk som verkligen föredrar högt pH). Fisk kan däremot reagera kraftigt (typ dö) om pH går från 6.x till över 7.x, men det handlar mest om att ammonium omvandlas till ammoniak genom en fysikalisk reaktion. Ammonium tål fisken rätt bra, ammoniak är däremot grymt giftigt. Svänger pH runt sju ska man vara lite försiktig där.

Matar du på bra med CO2 får du se upp med CO2-halten, men pH-värde behöver du troligen inte tänka särdeles på (om du som ovan är bombsäker på KH 5). I dina kläder hade jag funderat betydligt mer på CO2-halten än pH iaf.

Hilsen,

/P
#3 - 12 februari 2011 11:23
hmm ett tips jag har skräpsniglar i mitt akvarium för att hålla koll på pH - om pH blir för lågt så är det alltid sniglar och andra lägre djur som far först. Sniglarnas skall bryts ner av för surt vatten...
Sedan är det ju olika hur fisk tål lågt pH - men om man har fiskar får SA så är det nästan aldrig ett bekymmer eftersom många vatten är mycket mer surt än vårt kranvatten eller för den delen spetsat vatten (H2CO3 -vatten =>koldioxid + vatten blir kolsyra). Tittar man på svensk insjö fisk så är det så att olika arter tål lägre pH än andra och man kan med hjäp av provfiske under en tid se hur sjön mår.
Gången brukar vara att sniglar och andra smådjur försvinner först - sedan försvinner fisken (mörten tål ganska låg pH dock och lever längst) och det ser man på att de ytlevande insekterna ökar när det inte finns fisk som kan ta dem.
#4 - 15 februari 2011 17:47
Tack för svaren!

Mätte mitt PH idag och ligger kring 6,6...Tänkte jag skulle observera PH lite noggrannare nu under några dagar, "target" PH ska ligga mellan 7-6,7 enligt PNYs tabell... Så reducerade lite idag, men det verkar ändå vara stabilt.. Angående övermättning av Co2 så fisken kvävs, rätta mig om jag har fel. Men syns inte det ganska tydligt att dom ligger och "kippar" uppe vid ytan efter syre?

Det här med snäckorna som du nämner "022helpek"är intressant. För skickade i ca 20st M.Sandsnäckor och dom har knappt synts till, vilket är ganska ovanligt när man har släckt ner. Sedan brukar det vara en tämligen explosionsartat förökning, men inte här inte. kan detta bero på PH värdet?
#5 - 15 februari 2011 17:55
När vi ändå är inne på vattenvärden.. Har precis införskaffat P.scalare Manacapuru Red Back och dom äter som om dom aldrig sett mat, likt ett stim pirayor :-)... Det jag undrar över är egentligen, ökar risken mer för nitrit/ammoniak om man fodrar kraftigt och matar på med Co2? Förutsatt att all mat äts upp vid utfodringstillfället och inte ligger och ruttnar på botten.
#6 - 16 februari 2011 00:03
Mr J.E skrev:
Tack för svaren!

Mätte mitt PH idag och ligger kring 6,6...Tänkte jag skulle observera PH lite noggrannare nu under några dagar, "target" PH ska ligga mellan 7-6,7 enligt PNYs tabell... Så reducerade lite idag, men det verkar ändå vara stabilt.. Angående övermättning av Co2 så fisken kvävs, rätta mig om jag har fel. Men syns inte det ganska tydligt att dom ligger och "kippar" uppe vid ytan efter syre?

Det här med snäckorna som du nämner "022helpek"är intressant. För skickade i ca 20st M.Sandsnäckor och dom har knappt synts till, vilket är ganska ovanligt när man har släckt ner. Sedan brukar det vara en tämligen explosionsartat förökning, men inte här inte. kan detta bero på PH värdet?

Hmm såg att du har hungriga skalarer - det kan bero på dem oxå ... Själv har jag pH 6,4 i mitt SA akvarium och sniglar fast ingen stor förökning på dem...
#7 - 16 februari 2011 06:17
Som ovan, tror inte du behöver bekymra dig särdeles om pH, det ser ok ut. Fisk som drabbas av CO2 behöver inte nödvändigvis kippa vid ytan, paniksimningar förekommer också. Ser du något av ovanstående så stäng av CO2 och i med syresten. Ju mer mat du stoppar i burken, desto större risk för ammonium/nitrit. Ingen direkt koppling till CO2, möjligen bättre för filterbakterierna med CO2 som kolkälla. Fast det kanske motverkas av det lägre pH:t. En luring. Så länge pH ligger under sju får du inte ammoniak, men se upp om pH pendlar under/över/under sju.

Hilsen,

/P
Bilagor:
#8 - 16 februari 2011 06:37
Mr J.E skrev:
Tack för svaren!

Det där med snäckorn är lite intressant, den första explosionen av snäckor tar ofta nån månad men det är ju under förutsättning att dom har gott om mat, om dina scalarer suger i sig allt blir det kanske inget liggandes på botten för dom att äta? då uteblir explosionen så klart och dom håller sig under sanden mera. En annan sak jag noterat med dom är att om vattnet börjar bli av lite sämre kvalitet så klättrar dom längst rutan och man brukar kunna se en linje och är linjen vid ytan så är det dax för ett vattenbyte ;)
Kippande vid ytan är den reaktion som jag sett när jag öst på med för mycket co2 i ett kar så tror det är den vanligaste reaktionen iaf :)

Annons