Fiskar och musik?

#1 - 20 juni 2007 13:42
Ja som rubriken säger. Hur går fiskar och musik ihop? Som alla andra människor på denna jorn så älskar jag musik, speciellt musik med lite mer bas i. Men jag har faktiskt inte vågat spela speciellt högt med tanke på om fiskar störs eller mår dåligt av musiken, speciellt om basen ger vibrationer till akvariumet. Hur som hellst så har jag hört att när man ska ut och fiska så kan fisken höra när man kommer och pratar och därmed fly.

Vill gärna veta hur det ligger till så jag kanske kan njuta av min musik över huvudtaget :)

Ha't bra alla!
#2 - 21 juni 2007 15:46
Just nu hoppar räkorna i fasa när jag spelar Mr. Cash himself. Men det är nog bara tillfälligt ^^

//C
#3 - 21 juni 2007 16:28
Ljud går dåligt från luft in i glas pga att glas är ett tätare medium, och i alla händelser får du spela väldigt högt för att överrösta pumparna (prova att lägga örat mot glaset får du höra). Jag har aldrig sett fisk eller andra djur i akvarier reagera på något ljud utifrån. Skuggor etc reagerar de på jämt och ständigt, men aldrig ljud.
#4 - 21 juni 2007 16:41
Finns några bra artiklar i Ciklidbladet om fiskars känslighet för ljud och hur det möjligen påverkar deras beteende. Fast då gäller det de pumpar som sitter i akvariet som för ett rejält oväsen i akvariet, men som vi hör ganska lite av.

Som Azur säger lägg örat mot akvariet så hör du oväsendet.
#5 - 22 juni 2007 11:38
ok ska lyssna :) Tack för alla svar!

Annons