Fiskar på flygplan

#1 - 5 november 2008 04:39
Hej

Jag befinner mig för tillfället i Los Angeles. Här är priset på fiskar och andra akvariearter mycket billigare än i Sverige.
Det känns rätt långsökt att exportera fiskar genom en så lång färd men är det möjligt? Säljarna i affärerna erbjuder sig att "special" förpacka djuren med tillräckligt syre men jag är skeptisk. Sedan är det ju möjligt att det uppstår en mängd problem i tullen också om man tar dem i handbagaget - jag vet ingenting om detta. Skulle uppskatta ifall någon med erfahrenheter skulle kunna kommentera.
#2 - 5 november 2008 05:13
Med syrgas i påsarna klarar sig fiskarna i tre dagar utan större problem under förutsättningen att temperaturen hålls rätt. Man skickar ju nästan dagligen fiskar från sydamerika med flyg.

Du kommer dock få svårt att ta med dig fisken som handbagage så du lär nog snällt få checka in paketet. Men kolla det där ordentligt med flygplatspersonalen i LA.
#3 - 5 november 2008 14:11
patdah skrev:

Du kommer dock få svårt att ta med dig fisken som handbagage så du lär nog snällt få checka in paketet. Men kolla det där ordentligt med flygplatspersonalen i LA.

Flygplatspersonalen i LA bryr sig nog inte så mycket om att du skickar levande fisk, däremot vid ankomsten till Sverige så måste du ordna med bl.annatveterinär.
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=249&Itemid=131
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 5 november 2008 14:16
Guy Palm skrev:
vid ankomsten till Sverige så måste du ordna med bl.annatveterinär.

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=249&Itemid=131

Förutsatt att det är ett direktflyg till Sverige annars skall veterinärbesiktningen ske i första EU-land.
Veterinärbesiktning måste förbokas och dessutom måste från exportören ha med dig ett av EU godkänt hälsocertifikat.
#5 - 5 november 2008 15:22
I handbagaget får man ju bara ha 1 dl vatten nuförtiden i genomskinlig och tydligt märkt behållare... Och med tanke på hur hysteriskt det är på amerikanska flygplatser så skulle jag inte våga ha med någonting utöver det viktigaste... Men frågan är om de skulle märka om du packade ner i bagaget? Värmen borde ju gå att hålla med hjälp av sådana där reptilpåsar som man klämmer på och som sedan håller värmen i 24 timmar...
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 5 november 2008 15:44
Tamarind skrev:
I handbagaget får man ju bara ha 1 dl vatten nuförtiden i genomskinlig och tydligt märkt behållare... Och med tanke på hur hysteriskt det är på amerikanska flygplatser så skulle jag inte våga ha med någonting utöver det viktigaste... Men frågan är om de skulle märka om du packade ner i bagaget? Värmen borde ju gå att hålla med hjälp av sådana där reptilpåsar som man klämmer på och som sedan håller värmen i 24 timmar...

Vissa flygbolag tillåter fisk i det incheckade bagaget andra inte.
Man måste dessutom ha klara papper från USA på export för fisk för att få in dom i Sverige - kolla med jordbruksverket vad som krävs.
Som jag skrev ovan så är också direktflyg en förutsättning (ingen mellanlandning i EU) eftersom de skall veterinärbesiktigas i första EU-land och där får man ju inte ut det incheckade bagaget.
#7 - 5 november 2008 15:45
"Problemet" är väl att det blir någon form av smuggling med tanke på kravet om vetrinärkontroll. Vad gäller transporten har det diskuterats på olika amerikanska forum och rekommendationen där är att checka in som bagage. Om man använder frigolitlådor och heating bags borde det väl kunna gå. Handbagageregeln säger ju max 1 dl vätska per förpackning och dessutom ska det tillsammans ner i en 1-liters plastpåse och visst skulle man kunna få ner en del fisk på detta sättet i Kordon breathing bags faktiskt.
#8 - 17 november 2008 10:35
"Sedan måste dock fiskarna ovillkorligen besiktigas av gränskontrollveterinären i det FÖRSTA EU-land du kommer till"

Citat från http://www.zoopet.com/index.php?opti...249&Itemid=131

Kan nån bekräfta att detta verkligen är helt klart eller skulle vilken veterinär som helst kunna besikta dom egentligen så länge det sker vid rätt tidpunkt?
Bara undrar eftersom frugan funderar på att importera ett par katter och dom får hon tydligen besikta själv eftersom hon är legitimerad veterinär.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 17 november 2008 10:38
Fuzzop skrev:
"Sedan måste dock fiskarna ovillkorligen besiktigas av gränskontrollveterinären i det FÖRSTA EU-land du kommer till"

Citat från http://www.zoopet.com/index.php?opti...249&Itemid=131

Kan nån bekräfta att detta verkligen är helt klart eller skulle vilken veterinär som helst kunna besikta dom egentligen så länge det sker vid rätt tidpunkt?

Bara undrar eftersom frugan funderar på att importera ett par katter och dom får hon tydligen besikta själv eftersom hon är legitimerad veterinär.

Nej, det finns speciellt utbildade gränsveterinärer och dessa finns också bara på några få flygplatser.
#10 - 17 november 2008 11:36
Nej, det finns speciellt utbildade gränsveterinärer och dessa finns också bara på några få flygplatser.

Är du säker på att dom har särskild utbildning? vad jag vet så utses dom av länsveterinären men kanske att det måste va just en person som jobbar som gränsveterinär när det gäller fiskar?
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 17 november 2008 13:26
Fuzzop skrev:
Är du säker på att dom har särskild utbildning? vad jag vet så utses dom av länsveterinären men kanske att det måste va just en person som jobbar som gränsveterinär när det gäller fiskar?

OK - det var väl lite fel uttryckt att det krävs en speciell utbildning - det vet jag nämligen inget om.
Däremot så finns det vissa av livsmedelsverket utsedda veterinärer som jobbar som gränsveterinär.

Via googlesök hittade jag detta
1) gränsveterinär en legitimerad veterinär som är i Livsmedelssäkerhetsverkets tjänst och utför uppgifter enligt denna lag eller som Livsmedelssäkerhetsverket har bemyndigat att utföra uppgifter enligt denna lag och vikarien för en sådan veterinär, samt med
2) tillsynsmyndighet Livsmedelssäkerhetsverket, en gränsveterinär, tullverket, länsstyrelsen, en i 10 § 2 mom. avsedd annan statlig eller kommunal myndighet eller samkommunsmyndighet med vilken jord- och skogsbruksministeriet har kommit överens om utförande av kontroller i godkända hamnar samt en kommunalveterinär som utför uppgifter som avses i 18 §.

Så här står det om kostnaden för kontroll

[LEFT][FONT=TimesNewRoman][SIZE=3][FONT=TimesNewRoman][SIZE=3]3.1.2. För gnagare, fåglar, fiskar, kräldjur, insekter och andra motsvarande mindre djur uppbärs[/SIZE][/FONT][/LEFT]
[SIZE=3][FONT=TimesNewRoman]sammanlagt 90 euro i kontrollavgift för djur som kontrolleras samtidigt[/FONT][/SIZE]
[/SIZE][/FONT]
Tillägg för övertid [FONT=TimesNewRoman][SIZE=3]
[LEFT][SIZE=3][FONT=TimesNewRoman]6.1. kontroll som utförs mellan kl. 16.15 och 22.00: höjningen av avgiften är 50 % och[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=TimesNewRoman]6.2. kontroll som utförs mellan kl. 22.00 och 8.00 eller på söndagar eller allmänna högtidseller[/FONT][/SIZE][/LEFT]
[SIZE=3][FONT=TimesNewRoman]fridagar: höjningen av avgiften är 100 %.[/FONT][/SIZE]

[/SIZE][/FONT]
#12 - 17 november 2008 13:58
Ok verkar helt klart som man måste jobba åt livsmedelsverket eller iaf va godkänd av dom först då.
Ska till många dyra fiskar om det ska löna sig med import då allså :(
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 17 november 2008 14:03
Fuzzop skrev:
Ok verkar helt klart som man måste jobba åt livsmedelsverket eller iaf va godkänd av dom först då.

Ska till många dyra fiskar om det ska löna sig med import då allså :(

Fast det klart vete sjtton om det nu är livsmedelsverket - det var en finsk sida jag tittade på[:o] Skulle tro att det här är Jordbruksverket som är myndigheten.

Fast avgifterna lär nog stämma på ett ungefär och de priser som anges är ju också + moms (spelar mindre roll för företag, men är viktigt för att privatpersoner att tänka på).

Sedan tillkommer ju också kostnaderna för olika hälsocertifikat etc.

Observera dock att detta bara gäller vid import till EU - inom EU finns inte dessa avgifter.
#14 - 17 november 2008 14:45
Jo det låter troligt, länsveterinären jobbar väl åt jordbruksverket har jag fått för mig men annars är troligtvis regelverken ganska lika, nåja tror jag håller mig till att införskaffa fiskar i sverige ett litet tag framöver iaf nu :)
#15 - 17 november 2008 15:19
Vad är det veterinären kommer göra? Kika ner i påsen och säga "Ja, fisken mår bra" eller? :D
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 17 november 2008 15:26
sting skrev:
Vad är det veterinären kommer göra? Kika ner i påsen och säga "Ja, fisken mår bra" eller? :D

I stort sett så går det till ungefär så;)
#17 - 17 november 2008 16:47
sting skrev:

blir nog inte så mycket mer, vidare utredning kräver väl i princip att man dissikerar fisken, sen har en vanlig veterinär ingen som helst utbildning på fiskar vad jag vet :)
#18 - 17 november 2008 17:19
Fuzzop skrev:

Det måste vara en gränskontrollveterinär, som jobbar för rätt myndighet i respektive land, (Jordbruksverket i Sverige). Alla införslar ska läggas in i ett särskilt datasystem, TRACES, där all import av djur och animaliska livsmedel till hela EU förs in. Det krävs m a o att man har access till detta och koll på vilka intyg som krävs och vilka regler som gäller, därför räcker det inte att vara leg. vet.

Länsveterinärer jobbar åt länsstyrelsen, distriktsveterinärer jobbar åt jordbruksverket. I Sverige tas det inte in så mycket djur, så jordbruksverkets gränskontroller görs av vissa distriktsveterinärer. Livsmedelsverket har också gränskontrollveterinärer, men dessa har hand om livsmedelskontrollen och tittar inte på sällskapsdjur.

Gränskontrollen görs oftast på den flygplats planet landar på först, men ibland blir det i Sverige ändå. Både Arlanda och Landvetter har gränskontrollstationer. Och det är framförallt dokument och intyg som granskas. Fiskarna tar de en snabb koll på, för att se om de lever typ.

Vid gränskontrollen kollas ju intyg från veterinär i exportlandet som besiktigat djuren, det är nog denna besiktning andra veterinärer kan göra vad gäller t ex katter. Kan inte tänka mig att de får fatta beslut om införsel och göra kontrollen som hänger samman med det. Men jag har jobbat på livsmedelssidan och är inte så insatt i detaljerna när det gäller husdjursimport.
#19 - 17 november 2008 21:23
Ska man mellanlanda i Storbrittanien är det tydligen inte att fundera på att ta med sig djur. Jag håller på och kollar möjlighet att skicka fisk till Nordamerika i dagsläget. Det är tydligen väldigt dyrt och mycket byråkrati för att köra transfer via Storbrittanien.
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 17 november 2008 21:33
endymion skrev:
Ska man mellanlanda i Storbrittanien är det tydligen inte att fundera på att ta med sig djur. Jag håller på och kollar möjlighet att skicka fisk till Nordamerika i dagsläget. Det är tydligen väldigt dyrt och mycket byråkrati för att köra transfer via Storbrittanien.

Frankfurt är något bättre men de är superbyråkratiska och gränsveterinärerna pratar där ENBART tyska - och det är ju "Scheisse"
#21 - 18 november 2008 11:59
endymion skrev:

Till USA? Kräver de kontroll på vägen då, räcker det inte att amerikanska myndigheter kollar där?
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 18 november 2008 13:13
Det måste vara en gränskontrollveterinär, som jobbar för rätt myndighet i respektive land, (Jordbruksverket i Sverige). Alla införslar ska läggas in i ett särskilt datasystem, TRACES, där all import av djur och animaliska livsmedel till hela EU förs in. Det krävs m a o att man har access till detta och koll på vilka intyg som krävs och vilka regler som gäller, därför räcker det inte att vara leg. vet.

Länsveterinärer jobbar åt länsstyrelsen, distriktsveterinärer jobbar åt jordbruksverket. I Sverige tas det inte in så mycket djur, så jordbruksverkets gränskontroller görs av vissa distriktsveterinärer. Livsmedelsverket har också gränskontrollveterinärer, men dessa har hand om livsmedelskontrollen och tittar inte på sällskapsdjur.

Gränskontrollen görs oftast på den flygplats planet landar på först, men ibland blir det i Sverige ändå. Både Arlanda och Landvetter har gränskontrollstationer. Och det är framförallt dokument och intyg som granskas. Fiskarna tar de en snabb koll på, för att se om de lever typ.

Vid gränskontrollen kollas ju intyg från veterinär i exportlandet som besiktigat djuren, det är nog denna besiktning andra veterinärer kan göra vad gäller t ex katter. Kan inte tänka mig att de får fatta beslut om införsel och göra kontrollen som hänger samman med det. Men jag har jobbat på livsmedelssidan och är inte så insatt i detaljerna när det gäller husdjursimport.

Tack för klargörandet.
En fråga dock - du skriver att gränskontrollen görs OFTAST på den flygplats i EU där det landar först.
En fråga inställer sig då - vid vilka tillfällen görs inte detta?
#23 - 18 november 2008 13:38
Frankfurt är något bättre men de är superbyråkratiska och gränsveterinärerna pratar där ENBART tyska - och det är ju "Scheisse"

Japp det är Frankfurt de ska skickas via isf.
#24 - 15 juli 2010 20:36
Det var ett tag sedan som man postade i den här tråden senast. Nåväl, tyvärr hängde inga djur med från USA då allting verkade vara lite för komplicerat för att genomföra det hela.
Ska nu dock besöka mina hemtrakter i Tyskland (ska flyga från Danmark) och vem vet, kanske erbjuder deras affärer vissa arter som man har funderat länge på att skaffa sig. Har läst lite mer på jordbruksverket om vad som gäller när man ska införa fisk och andra vattendjur till Sverige (eller ja Danmark, fast jag litar på reglerna inte skiljer sig allt för mycket).
Det står bland annat att man måste skaffa sig ett hälsointyg för fiskarna. Betyder detta, som det redan har betonats i tråden, att en veterinär ska kontrollera djuren? Det lär ju inte bli det billigaste.
Är det någon som har chansat med att packa ner djuren i kofferten? Givetvis skulle de i så fall bli inpackade i dessa så kallade "heating bags" först.
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 15 juli 2010 20:48
Zaius skrev:
Det var ett tag sedan som man postade i den här tråden senast. Nåväl, tyvärr hängde inga djur med från USA då allting verkade vara lite för komplicerat för att genomföra det hela.

Ska nu dock besöka mina hemtrakter i Tyskland (ska flyga från Danmark) och vem vet, kanske erbjuder deras affärer vissa arter som man har funderat länge på att skaffa sig. Har läst lite mer på jordbruksverket om vad som gäller när man ska införa fisk och andra vattendjur till Sverige (eller ja Danmark, fast jag litar på reglerna inte skiljer sig allt för mycket).

Det står bland annat att man måste skaffa sig ett hälsointyg för fiskarna. Betyder detta, som det redan har betonats i tråden, att en veterinär ska kontrollera djuren? Det lär ju inte bli det billigaste.

Är det någon som har chansat med att packa ner djuren i kofferten? Givetvis skulle de i så fall bli inpackade i dessa så kallade "heating bags" först.

Jag tror inte på uppgiften att det behövs ett hälsointyg inom EU - det har du nog missuppfattat
#26 - 15 juli 2010 21:46
Hmm, det står följande gällande detta; "När levande fiskar och andra vattenbruksdjur som är avsedda för odling eller utsättning förs in från EU-länder måste det finnas ett hälsointyg som visar att djuren uppfyller EU:s hälsokrav för djur och produkter för vattenbruk."

Det här är inte mitt område så jag kan ju ha tolkat det fel.

EDIT: Okej, jag hade visst fel nevermind. Skrämmande att min svenska fortfarande är ingen vidare efter 14 år.
#27 - 15 juli 2010 22:06

Sen kan det gå fel också. Här är en mosad sändning. Kan bara säga inget roligt o packa upp död kanonfisk :( Att man ens kan tro att man stoppar läckan genom att vända boxen upp o ner eller plasta in boxen. :mad:
#28 - 16 juli 2010 08:31
Usch, fy va tråkigt, vad var det för fiskar du importerat?

OT: Man kan ju undra hur de tänker när de plastar eller vänder lådorna, men samtidigt förstår jag dem, det är ju inte deras jobb att packa om grejerna. Frågan är vilka idioter som packat planet...
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 16 juli 2010 09:09
kaj.p skrev:
Sen kan det gå fel också. Här är en mosad sändning. Kan bara säga inget roligt o packa upp död kanonfisk :( Att man ens kan tro att man stoppar läckan genom att vända boxen upp o ner eller plasta in boxen. :mad:

Sånt händer - någon gång på 80-talet tog jag in en sändning från Singapore med stora (60-80 cm) koi till en djurpark. När jah hämtade ut sändningen på flyplatsen så låg 2 av lådorna i svarta sopsäckar. Lådorna var helt platta och det var fiskarna också och hjulspåren från truckarna syntes fortfarande på lådorna
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 16 juli 2010 09:12
Zaius skrev:
Hmm, det står följande gällande detta; "När levande fiskar och andra vattenbruksdjur som är avsedda för odling eller utsättning förs in från EU-länder måste det finnas ett hälsointyg som visar att djuren uppfyller EU:s hälsokrav för djur och produkter för vattenbruk."

Det här är inte mitt område så jag kan ju ha tolkat det fel.

EDIT: Okej, jag hade visst fel nevermind. Skrämmande att min svenska fortfarande är ingen vidare efter 14 år.

Visst för kallvattensfisk gäller speciella regler (t.ex. koi) men inte för vanliga akvariefiskar. Vad de menar med "odling" vet jag inte - något hälsointyg för tropiska fiskar har jag dock aldrig hört talas om
#31 - 17 juli 2010 20:37
Tänkte också blanda mig i lite...

Jag har för mig att fisken klarar sig betydligt längre om den får sömnmedel i vattnet så att den fraktas nedsövd. Alltså, så ligger fisken upp och ned i påsen under resan tills den börjar vakna upp när du är framme. Frågan är vart du kan söva ned dom.

Annons