Är du säker på att dom har särskild utbildning? vad jag vet så utses dom av länsveterinären men kanske att det måste va just en person som jobbar som gränsveterinär när det gäller fiskar?
OK - det var väl lite fel uttryckt att det krävs en speciell utbildning - det vet jag nämligen inget om.
Däremot så finns det vissa av livsmedelsverket utsedda veterinärer som jobbar som gränsveterinär.
Via googlesök hittade jag detta
1)
gränsveterinär en legitimerad veterinär som är i Livsmedelssäkerhetsverkets tjänst och utför uppgifter enligt denna lag eller som Livsmedelssäkerhetsverket har bemyndigat att utföra uppgifter enligt denna lag och vikarien för en sådan veterinär, samt med
2)
tillsynsmyndighet Livsmedelssäkerhetsverket, en gränsveterinär, tullverket, länsstyrelsen, en i 10 § 2 mom. avsedd annan statlig eller kommunal myndighet eller samkommunsmyndighet med vilken jord- och skogsbruksministeriet har kommit överens om utförande av kontroller i godkända hamnar samt en kommunalveterinär som utför uppgifter som avses i 18 §.
Så här står det om kostnaden för kontroll
[LEFT][FONT=TimesNewRoman][SIZE=3][FONT=TimesNewRoman][SIZE=3]3.1.2. För gnagare, fåglar, fiskar, kräldjur, insekter och andra motsvarande mindre djur uppbärs[/SIZE][/FONT][/LEFT]
[SIZE=3][FONT=TimesNewRoman]sammanlagt 90 euro i kontrollavgift för djur som kontrolleras samtidigt[/FONT][/SIZE]
[/SIZE][/FONT]
Tillägg för övertid [FONT=TimesNewRoman][SIZE=3]
[LEFT][SIZE=3][FONT=TimesNewRoman]6.1. kontroll som utförs mellan kl. 16.15 och 22.00: höjningen av avgiften är 50 % och[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=TimesNewRoman]6.2. kontroll som utförs mellan kl. 22.00 och 8.00 eller på söndagar eller allmänna högtidseller[/FONT][/SIZE][/LEFT]
[SIZE=3][FONT=TimesNewRoman]fridagar: höjningen av avgiften är 100 %.[/FONT][/SIZE]
[/SIZE][/FONT]