Fiskar som blir "platta"

#1 - 2 december 2007 10:04
Jag har haft ett par-tre fiskar senaste året som dött på till synes samma sätt. Dom ser fullt friska ut, sedan blir dom plötsligt platta i kroppen, får svårt att simma och ligger gärna på någon del av inredingen. Antar att det har något med simblåsan att göra?

Bör jag oroa mig för att jag har något skit i karet eller är det "sånt som händer"? Jag har massor av friska fiskar i karet så det verkar inte smittsamt...Skulle tippa på att tre fiskar dött på det här viset senaste året.
#2 - 2 december 2007 11:30
Om dem blir platta så låter det som ett angrepp av tarmflagellater som stjäl näringen från fisken!
#3 - 2 december 2007 11:45
Är det ungfödare?
#4 - 2 december 2007 11:46
ansjo skrev:
Är det ungfödare?

Japp, dom som drabbats är en svärdbärare, en molly och en endler guppy
#5 - 2 december 2007 11:59
De kan ofta vara lite kinkiga, speciellt om de är ett par år gamla. Smalnar de av på det viset så är det lika bra att göra processen kort med dem för det går oftast inte att bota. Detta kan man se på många honor som fött några kullar med yngel, sedan om det beror på tarmbakterier, inavel eller om de är lite äldre ren utmattning efter ynglande kan vara lite olika.

Flagellater är nog något som man får ta med i beräkningarna och det finns medicin mot detta, men eftersom den är dyr och det inte är 100% chans att bota fisken om man inte är säker på att det är det den drabbats av så.....

Annons