[QUOTE=DannyO]
Jag undrar hur många sådana man kan ha i ett 60 liters akvarium?
Jag undrar även vilka andra fiskar som den trivs ihop med?
Och en annan viktig fråga: Vilken kombination av alg och smuts ätare passar bra ihop med dessa? Skulle amano räkor eller pansarmalar trivas med denna?
[/QUOTE]
Du kan nog ha kanske 3 st, på sin höjd 4 om det inte ska bli alltför bråkigt (inte för många hanar).
Vad gäller andra fiskar beror det mycket på vad du själv tycker är fint men de ska vara fredliga och inte bita på fenor. I ett akvarium av den storleken skulle nog några platy i någon fin färg fungera fint.
Pansarmalar äter mest matrester,du bör ha ganska många för att de ska trivas(5-6 st egentligen) och då får du inte plats med så mycket fler fiskar.
Därför skulle jag rekommendera ett litet stim Otocinclus (
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=329) vilket är mysiga små effektiva algätare. Håller man temp kring 25 grader trivs både de och guramina bra.
Räkor har jag ingen personlig erfarenhet av, men det borde väl fungera bra det med, fråga någon som vet.
[QUOTE=DannyO]
Det stod på sidan att de vill ha flytande växter, varför? försämrar inte detta ljustillförseln?[/QUOTE]
Eftersom de är ganska skygga av sig och vill ha mycket växter känner de sig tryggare om det finns lite flytande växter, men det fungerar även utan. De kan även använda växterna om de bygger skumbo. Viktigt hursomhelst är att ha gott om växter då de kan bli väldigt stressade och ängsliga annars.