fiskar som trivs ihopa.

#1 - 29 augusti 2009 13:40
jag ska köpa ett akvarium till sambon och han är lite som
en femåring som tror att man bara kan peka på olika sorters
fiskar och slänga ihop dom.

så jag hade tänkt att hjälpa honom lite.
med hjälp av er om ni vill..

inget avancerat utan om ni bara vill hjälpa mig med vilka
fiskar ni har ihop i era akvarium.

så ifall han väljer en favorit fisk, så kan jag bara hjälpa honom
med vad han kan ha ihop med den.
#2 - 29 augusti 2009 14:34
Hur stort är akvariet? Och vilken fisk skulla han väldigt gärna vilja ha? Det finns så himla många att välja på och de gillar olika vatten och inredningstyper.

Är själv i en sitts där jag vet vad jag skulle vilja ha, utseendemässigt, men de passar inte ihop i akvariet.
#3 - 29 augusti 2009 15:12
akvariet är på 375l eller 300l.
var bara mest nyfiken på vad ni andra har ihop
eftersom min sambo bara säger att han ska ha lite av varje.

en kompis kunde ordna black molly, svärdbärare och någon mal billigt så jag
tänkte att man kanske kunde ha det i början.

sambon är kär i kampfisk just nu.

jag skulle också gärna ha någon liten stimfisk. någon tetra då antagligen.

men jag är ju inte jätte medveten om allt ännu.
#4 - 29 augusti 2009 16:45
Jag har Black molly, endlers guppy, corydoras julii, marmorbilbukar och ett par L-malar i mitt 260. Ska kanske ha någon liten ciklid också.

Tips: Tänk på att olika fiskar håller till i olika delar av akvariet, så det kan bli lite trist om man bara har fiskar som håller till på botten t ex. Du kan gå in på Goldmedlemmarnas akvarium och titta så kan du se massor av akvarium och vad folk har i dem.

Så här gjorde jag innan jag startade upp mitt:
Jag hade redan mollys och guppies när jag startade upp akvariet. Jag funderade på vilka typer av fiskar jag ville ha förutom dem, det blev någon bottenfisk/mal, någon stimfisk och någon lite större fisk, ej levandefödare, som trivdes i par eller små grupper. Eftersom sorterna jag redan hade är från Sydamerika bestämde jag mig för att hålla mig till amerikanska fiskar, så blir det liiite färre sorter att välja mellan (det är svårt nog ändå att bestämma sig).
Sedan kollade jag runt här i artbeskrivningarna och på andra sidor och böcker och hittade någon/några av varje "typ" som jag gillade och kollade om de skulle passa i akvariet (med tanke på storlek på akvariet, temp, pH, beteende mm). När jag fått ihop en samling fiskar som verkade snälla och fredliga, passade i 260 liter, och kunde gå i det pH jag har i kranen och trivas i ungefär samma temperaturer frågade jag här och i zooaffären om synpunkter. Fick inga invändningar eller "Nej, det där går inte!", så då satte jag igång.:)

Sedan kanske man byter ut någon art eller ändrar något. Men man har i alla fall något att gå efter och någon sorts plan, i stället för att man går till affären och köper lite alla möjliga som är snygga. Dessutom är det roligt att läsa och planera, och man lär sig en hel del.
#5 - 29 augusti 2009 17:50
det blir bara ett 240l akvarium. om jag har tur.

så lite färre/mindre fiskar så med andra ord.
#6 - 30 augusti 2009 12:46
Jag ska snart skafa ett 240liter så jag har också börjat tänka ut vad jag ska ha. Men eftersom att det är erat första kar? så kanske det skulle passa med ett sälskaps akvarium med lite enklare fiskar i!

240:
6-10st Otolincus (Dom kan vara lite känsliga i början ev att nån dör)-Algätare
2-4st Ancristus (Bra nybörjarfisk då den är tålig och en bra städfisk)-Algätare
6-10st AlbinPansarmal (Bra nybörjar fisk som rensar botten från mat mm)Damsugare
6st Platy (Bra nybörjarfisk finns i massa färger)
5st Black Molly (Vet ganska lite om den)
5st Svärbärare (Typ som platy)
10-20st Neontetror

Tror kanske att karet blev lite fullt:P

Fast om han vill ha kampfisk så kan ni ju ha guramis och sånt fast kampfisk kan vara arg mot det mesta ;>
#7 - 30 augusti 2009 19:53
Ett 240l Juwl står nu i vårat sovrum så det är den storleken som gäller.

Salta Katten
- tack för tipsen. kan vara bra att tänka på att man vill ha fisk över hela akvariet och inte bara i botten eller toppen.

Ancristus <3 - det var en utförlig lista.

jag tycker att Ancistrusarnaär lite läskiga men min sambo tycker att dom är coola och jag har ju köpt akvariet till honom så det blir några sådana.
jag är själv lite kär i Panda-pansarmal, dom är så söta!

problemet är bara att vi har lite för grov sand i akvariet nu så vi får kanske byta den. den är minst 3-5mm
#8 - 1 september 2009 22:06
Jaha, nu kunde min sambo inte vänta längre så igår kväll när jag kom hem från jobb fanns det tre fiskar i vårt akvarium.
han har fiskat dom i hans pappas damm. tror det är guldfiskar.
en är riktigt röd i färgen, en är nästan helt vit och den tredje är mörk på ryggen och ljus på magen.

passar dom med ex tetror, black molly och svärdbärare?
eller ska jag övertala honom att släppa tillbaka dom igen?

en annan fråga är om olika tetror bildar stim med varandra eller de håller sig till sin sort?

nu är ju karet hel fyllt. kommer malar att trivas i karet trots att sanden är grov. eller måste jag byta.

tycker att min sambo har gjort det svårt för mig.

lönt att man läser på om allt jätte länge när han vägrar att lyssna. :D
#9 - 1 september 2009 22:27
Konstigt att han slänger i guldfisk om han vill ha kampfisk. De gillar ju helt olika sorters temperaturer. Vill han ha kampfisk så ska han absolut inte ha guldfisk. Annars tyckter jag att kampfisk passar med det mesta som inte har för stora fenor. Passar ypperligt med det fiskar jag har.

De är

Glödbandstetror 20 st
PandaPansarmalar 4 st
Endlers Guppy 8 st
Serbrafiskar 5 st
Ancistrus sp. 4 st

Och så betta splendens vilket är kampfisken som jag har.
#10 - 1 september 2009 22:36
Grothras skrev:
Konstigt att han slänger i guldfisk om han vill ha kampfisk. De gillar ju helt olika sorters temperaturer. Vill han ha kampfisk så ska han absolut inte ha guldfisk. Annars tyckter jag att kampfisk passar med det mesta som inte har för stora fenor. Passar ypperligt med det fiskar jag har.

De är

Glödbandstetror 20 st

PandaPansarmalar 4 st

Endlers Guppy 8 st

Serbrafiskar 5 st

Ancistrus sp. 4 st

Och så betta splendens vilket är kampfisken som jag har.

det är inte konstigt. min sambo fattar inte att alla fiskar inte trivs ihop. :d

jag sade att han fick bestämma sig om han ska ha kvar dom, annars får dom gå tillbaka till dammen, för man kan ju inte ångra sig i vinter direkt.

jag blir bara så trött att han har så bråttom.

han är en rolig prick som vill ha några av varje tetra sort.:)
svårt för att bestämma sig.

vad har du för sand till dina panda pansarmalar?
#11 - 1 september 2009 22:45
AlbinPansarmal (Bra nybörjar fisk som rensar botten från mat mm)Damsugare

Ursäkta off-topic, men jädrans vad jag garvade åt det där :D
#12 - 1 september 2009 22:47
AlbinPansarmal (Bra nybörjar fisk som rensar botten från mat mm)Damsugare

:D:D:D Ursäkta dålig humor.
#13 - 1 september 2009 22:55
Johanski skrev:

:D:D:D:p
#14 - 2 september 2009 10:17
nu är jag lite nervös.
hur vet jag om alla fiskarna är guldfiskar.
sambons pappa har både guldfiskar och koikarpar.
hur ser man skillnaden? fast dom tre är ju ganska lika varandra förutom färgerna.
#15 - 2 september 2009 19:21
Johanski skrev:

HAAHAHHAHAHHAAHHAHAH Ops[:o]
#16 - 6 september 2009 18:53
såhär ser det ut att bli.

3 guldfiskar
2 Ancistrus
4-6 pansarmalar
4 svärdbärare
4 black molly
10-15 neontetra

guldfiskarna ska ju lämnas tillbaka till dammen men just nu är jag lite kär i dom.
dom har bott in sig så bra och blev överlyckliga när vi bytte till finkornig sand och placerade ut rötterna. dom flyger rundor som vildar emellanåtoch provar alla nya gömställen. det är lite varmt vatten för dom dock.

förslag på någon större fisk vi kan ha där i som får plats och passar ihop med de andra fiskarna.
#17 - 6 september 2009 19:08
Hade du ett 250l kar? Vad är det för filter du har till ditt kar.
En sak jag har läst är att guldfiskar skitar ner mycket och man ska ha en riktigt bra filter för att hålla karet rent.
Guldfiskar äter Neon tetror och andra små fiskar. Allt som är lagom stor för deras mun säger gluffs :)

OM ni skippar guldfiskarna och vill ha lika trevliga firrar så skulle jag rekommendera någon snäll ciklid.

4 Black Molly 1 hane och 3 honor.
Samma sak med svärdbärare, om det är så att ni vill ha yngel. Vilket kommer att bli om ni har hane och hona :) Utöka antalet neon tetror till 20-30st.
och
2 Ancistrus
4-6 pansarmalar
#18 - 6 september 2009 19:21
vi har ett ytterfilter fluval 305.

guldfiskarna är nu mellan 5- 10 cm. shubunkin är minst.
jag kan tänka mig att dom äter allt som går eftersom dom är jäkligt glupska nu

min sambo vill ha nån guppy också tydligen. han tycker att ju mindre fiskarna är ju fler kan han ha.

men jag vill gärna ha något lite större och vackert att titta på.

tips på någon fin Ancistrus. jag gillar inte malar med jätte mycket spröt överallt i huvudet.
#19 - 6 september 2009 19:35
Malar med jätte mycket spröt överallt är en fullvuxen hane.
Man lär sig att gilla de :)

Det finns andra trevliga små malar, t.ex. Cordysar :)
Varför ska sambon ha guppysar när han har 3 guldfiskar som äter upp alla små fiskar?
Det är som att slänga pengar i sjön.
Bilagor:

Annons