Jag har Black molly, endlers guppy, corydoras julii, marmorbilbukar och ett par L-malar i mitt 260. Ska kanske ha någon liten ciklid också.
Tips: Tänk på att olika fiskar håller till i olika delar av akvariet, så det kan bli lite trist om man bara har fiskar som håller till på botten t ex. Du kan gå in på
Goldmedlemmarnas akvarium och titta så kan du se massor av akvarium och vad folk har i dem.
Så här gjorde jag innan jag startade upp mitt:
Jag hade redan mollys och guppies när jag startade upp akvariet. Jag funderade på vilka typer av fiskar jag ville ha förutom dem, det blev någon bottenfisk/mal, någon stimfisk och någon lite större fisk, ej levandefödare, som trivdes i par eller små grupper. Eftersom sorterna jag redan hade är från Sydamerika bestämde jag mig för att hålla mig till amerikanska fiskar, så blir det liiite färre sorter att välja mellan (det är svårt nog ändå att bestämma sig).
Sedan kollade jag runt här i artbeskrivningarna och på andra sidor och böcker och hittade någon/några av varje "typ" som jag gillade och kollade om de skulle passa i akvariet (med tanke på storlek på akvariet, temp, pH, beteende mm). När jag fått ihop en samling fiskar som verkade snälla och fredliga, passade i 260 liter, och kunde gå i det pH jag har i kranen och trivas i ungefär samma temperaturer frågade jag här och i zooaffären om synpunkter. Fick inga invändningar eller "Nej, det där går inte!", så då satte jag igång.:)
Sedan kanske man byter ut någon art eller ändrar något. Men man har i alla fall något att gå efter och någon sorts plan, i stället för att man går till affären och köper lite alla möjliga som är snygga. Dessutom är det roligt att läsa och planera, och man lär sig en hel del.