"Fiskar tänker logiskt"

#1 - 17 maj 2007 10:40
Kollade igenom en Illustrerande vetenskaps tidning och fick syn på en bildrubrik om cikliders "revirstrategi". Så här står det:
"Genom att studera ciklidhannar i Tanganyikasjön i Afrika har amerikanska biologer bevisat att fiskar kan tänka logiskt. Forskarna har länge vetat att hanar slåss med varrandra om revir, men den nya studien visar att fiskarna hittar sin plats i rangordningen genom att se andra hannar slåss. De kan av allt att döma tänka: är hanne A starkare än hanne B och hanne B är starkare än jag, så måste även hanne A vara starkare än jag. Biologerna är överraskade av att djur med så liten hjärna utvecklat mentala förmågor, som gör det möjligt för dom att tänka sig fram till ett resultat."
#2 - 17 maj 2007 10:45
Hmm intressant, tål att tänka vidare på.
Det skulle innebära att de kan tänka i flera steg med sin pyttelilla hjärna. svårt att tro, måste jag säga.
Men tja.... kanske :confused:
#3 - 17 maj 2007 10:46
Vic skrev:
Kollade idag igenom en Illustrerande vetenskaps tidning och fick syn på en bildrubrik om cikliders "revirstrategi". Så här står det:

"Genom att studera ciklidhannar i Tanganyikasjön i Afrika har amerikanska biologer bevisat att fiskar kan tänka logiskt. Forskarna har länge vetat att hanar slåss med varrandra om revir, men den nya studien visar att fiskarna hittar sin plats i rangordningen genom att se andra hannar slåss. De kan av allt att döma tänka: är hanne A starkare än hanne B och hanne B är starkare än jag, så måste även hanne A vara starkare än jag. Biologerna är överraskade av att djur med så liten hjärna utvecklat mentala förmågor, som gör det möjligt för dom att tänka sig fram till ett resultat."

tja Vic

ja det var ganska intressent!

då borde man sluta säga dum som en fisk då!!??
hehe

Kristoffer
#4 - 17 maj 2007 10:48
Det bevisar att det inte är storleken det beror på utan innehållet.:D
#5 - 17 maj 2007 10:50
shit pommes, vad ni var snabba då!
nä, det är väldigt intressant, dom är smartare än man tror.
Man kan ju undra vad dom gör när man inte ser på:)
#6 - 17 maj 2007 10:53
miluhe skrev:
Det bevisar att det inte är storleken det beror på utan innehållet.:D

Haha:D mitt i prick.
#7 - 17 maj 2007 10:53
Vic skrev:

ja de kanske sysslar med algebra o sånt

ritar grafer o räknar bråk

hehe

Kristoffer
#8 - 17 maj 2007 10:54
Vic skrev:

fast om de verkligen är så smarta, så borde de ju hata oss
som satt dem i ett litet akvarium, där vi bestämmer när de skall sova, äta mm

eller??

Kristoffer
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 17 maj 2007 11:03
Stoffy34 skrev:
fast om de verkligen är så smarta, så borde de ju hata oss

som satt dem i ett litet akvarium, där vi bestämmer när de skall sova, äta mm

eller??

Kristoffer

varför det då - om de i så fall är riktigt smarta så kan de ju i så fall räkna ut i ett akvarium så har de ett mycket bättre liv med mat serverade på bestämda tider, inga rovfiskar som äter upp dom etc. och då borde de ju också veta att en akvariefisk i snitt lever bra mycket längre än en fisk i naturen:D

Annars tycker jag att det kul att akvariefiskar tas upp populärvetenskapliga magasin. Vilket nummer av tidningen var det Vic
#10 - 17 maj 2007 12:21
NR 8/2007, sidan 23. Jag prenumererar på Illvet, så fick tidningen för någon/några veckor sen, men tror det är det numret som är ute i affären nu.
#11 - 17 maj 2007 12:28
Jag har en kompis som matar sina fiskar bara med fryst mat. Akvariet står inom synhåll till frysen. Varje gång dom tar upp nått från frysen simmar dom små rackarna till mathörnan. Då har dom räknat ut att från frysen kommer maten.
Agneta
#12 - 17 maj 2007 12:54
varför det då - om de i så fall är riktigt smarta så kan de ju i så fall räkna ut i ett akvarium så har de ett mycket bättre liv med mat serverade på bestämda tider, inga rovfiskar som äter upp dom etc. och då borde de ju också veta att en akvariefisk i snitt lever bra mycket längre än en fisk i naturen:D

Annars tycker jag att det kul att akvariefiskar tas upp populärvetenskapliga magasin. Vilket nummer av tidningen var det Vic

ja det där håller jag i och för sig inte med om
men men

Kristoffer
#13 - 17 maj 2007 12:56

men jag menade inte att jag tycker synd om fiskarna

de har de ju bra precis som du säger, om man sköter dem vilket jag gör!!!

ha re

Kristoffer
#14 - 17 maj 2007 13:23
Tja de äter ju annan fisk, och det ska man ju visst bli intelligent av. Ska läsa artikeln när jag kommer hem i helgen.
#15 - 17 maj 2007 15:45
står iofs i artickeln att VISSA fiskar kunde "tänka logiskt" inte alla tanganika
#16 - 17 maj 2007 17:46
Med vissa menade de förmodligen att de inte hade haft möjlighet att undersöka alla arter. Hade tagit en stund :p

Det har visst gjorts ett test med zebraciklider, där de kom på att de kan lösa problem, och t.o.m komma ihåg lösningen på problemet.

Kanske äntligen dags för den allsmäktiga människan att komma ner på jorden, och inse att vi inte är störst bäst och vackrast, och inte är de enda som kan använda hjärnan. Hehe, kan vi det förresten?
#17 - 2 juni 2007 10:35

Annars tycker jag att det kul att akvariefiskar tas upp populärvetenskapliga magasin.

Tycker det står väldigt ofta om fiskar i illustrerande vetenskap, minns en gång där det stod om att zebrafiskar kunde förlora halva kroppen och den kunde växa ut igen.
Idag kom nästa nummer av Illvet. Denna gången stod det om muterade guldfiskar:
"Guldfiskar får luftkuddar.
Människan har i i århundraden mixtrat med naturens skapelser, så att de passar våra ideal om vad som är vackert. Allt ifrån orkidéer till hästar har sysselsatt genetikerna, och deras lek med avel och uppfödning har skapat en del mycket bisarra avartarer. Kineserna började omkring år 1000 avla på muterade guldfiskar, och för 100 år sedan var första "bubbelögat" en realitet."

Under texten visas också en bild på tre stycken guldfiskar med vätskefyllda bubblor under ögonen..
#18 - 2 juni 2007 10:55
Fick tidningen jag med igår. Har varit mycket fisk på sistone :)

Men bilden på bubbelögonen var vedervädig.
#19 - 2 juni 2007 14:48
ja, fast vad jag sett så är det bara små texter, tycker dom ska fylla åtminstone en sida med fiskfakta nån gång:)

Annons