fiskar till 45 liters

#1 - 3 februari 2006 17:26
Uppgraderade mig för 4 månader sedan från ett 45-liters till ett 240-liters akvarie, med följden att jag har ett tomt 45-liters kar som står och skrotar... Tänkte sälja det först, men har blivit lite sugen på att göra nåt roligt i det lilla karet.
Har funderat på en kampfiskhane, men tycker det blir lite tråkigt med bara en fisk i karet...

Några förslag?

Inga guppys bara :p
#2 - 3 februari 2006 17:35
[quote=Elina]

Några förslag?

Inga guppys bara :p[/quote]

Jag ska hämta ett 50-liters i helgen som jag tänker ha 4 st otocinclus cocama, och 7 st [COLOR=#800080]Puntius cumingi[/COLOR] i.
#3 - 3 februari 2006 18:42
Du skulle kunna ha platy eller svärdbärare om du vill, men dom är ju ganska lika guppy i sättet förstås.

Om du har många gömställen skulle du kunna ha flera honor med en hane (kampfisk alltså).
#4 - 3 februari 2006 20:24
[quote=PlatyYngel]Du skulle kunna ha platy eller svärdbärare om du vill, men dom är ju ganska lika guppy i sättet förstås.[/quote]

Ja, har funderat lite på platy, det finns så himla många snygga sorter! Men dom är lite för "vanliga" känner jag ibland... Men det är möjligt att det blir ett par sånna ändå :D

[quote=PlatyYngel]Om du har många gömställen skulle du kunna ha flera honor med en hane (kampfisk alltså).[/quote]

Är inte akvariet för litet för att ha ett par honor till hanen? Har ingen erfarenhet av kampfiskar, men de är ju så himla vackra! Har alltid varit en liten dröm att ha en :) men som sagt, det är ju tråkigt om man bara kan ha 1...
#5 - 4 februari 2006 00:35
ha det som yngel kar
eller reserv ... alltid bra o ha

men vet svårt o ha ett kar stå tomt
#6 - 4 februari 2006 00:46
Snäcklekare

Varför inte satsa på en grupp snäcklekare. Det finns flera arter som skulle passa i ett 45-liters till exempel Lamprologus multifasciatus. En fisk som är mycket lättlekt bara du har finkornig sand och flera snäckor som dom kan leka i. En annan personlig favorit är Lamprologus ocellatus en mycket tuff snäcklekare som har samma krav som multifasciatus. Du kan ju läsa mer om dom i artbeskrivningarna.

Annons