Auratusen skrev:galaxy rasbora? snäcklekare? kampfisk?
sagodjuret skrev:galaxy är iofs fina. snäckletare och kampfiskar är jag inte så förtjust i. har funderat lite på zebrafiskar, leopard danio eller endlers guppy. fast helst hade jag ju velat ha moskitotetror. går några av dessa fiskar att ha tilsammans med varandra eller andra?
Tobbe R skrev:Tyvärr har du inte mycket val om du vill ha stimfisk i ett litet akvarium, moskitotetror går bort av den anledningen. Zebrafiskar och danior är också stimfiskar och bör hållas som sådana, även då är ditt akvarium för litet.
Självfallet kan man ha ett mindre antal men då förlorar man tjusningen med en stimfisk. Tror att ett mycket bra val är ett stim galaxy, tillräcklig liten för att man ska kunna ha ett hyggligt stim.
Tobbe
hannesc skrev:tetror tycker jag inte man ska köpa färre än 10 st då de är en stimfisk som trivs i just stim.
rasmus_agren skrev:Små regnsbågsfiskar eller blåögon är fina och går bra i ett litet kar. Du kan annars ha de roligaste fiskarna av dem alla: dvärgkulfiskar! Det begränsar iofs vad mer du kan ha i karet men det är det lätt värt. Kolla på www.dwarfpuffers.com. Eller på http://members.optushome.com.au/rainbowfishes för den bästa sidan om regnbågsfiskar. http://members.optushome.com.au/rainbowfishes/Werneri.htm är roliga och vackra tex.
rasmus_agren skrev:japp, det borde gå så bra så. ett par dario dario och ett litet stim galaxy i ett välplanterat kar tycker jag låter väldigt tjusigt. om än inte lika tufft som dvärgkulfiskar förstås :)
å andra sidan så kan du då ha några Otocinclus eller Corydoras pygmaeus och en näve räkor som städcrew.
rasmus_agren skrev:då tycker jag du ska skaffa drömbefolkningen :) däremot hade jag föreslagit att du planterar växter först, köper en otocinclus som kan äta lite alger, matar väldigt sparsamt, och köper de andra först när karet har ställt in sig ordentligt. att pytsa i alla fiskarna direkt är nog det absolut vanligaste nybörjarfelet och leder ofta till elände. finns massor av trådar om hur det funkar här på Zoopet.
rasmus_agren skrev:det är säkert inte hela världen hur du gör det. jag tycker det är smidigt att börja med en algätare för den håller nere de alger som du säkert kommer få och du behöver inte mata den så mycket (alls) i början när karet är känsligt. men nu ska du ju bara ha ett gäng miniatyrfiskar så om du bara tar det lugnt så är det ingen fara.
sen vet du säkert också om att det är en bra idé att i början plantera tätt med något snabbväxande, typ hornsärv eller vattenpest, för att tidigt konkurrera med algerna om näringen. särskilt som både galaxy och dario vill ha det lummigt omkring sig.
sagodjuret skrev:drömbefolkningen vore ju ett litet stim galaxy, ett par dario dario och en otocinclus (eller två om dom vill vara det?). men man ska kanske ta och börja med galaxy och dario dario innan man börjar tänka på otocinclus som verkar lite knepigare och så det inte blir för trångt. :)
Dexter skrev:Ottosar vill vara flera, gärna ett litet stim.
sagodjuret skrev:hittar ingen information och att dom behöver vara flera. ska det vara ett stim så lär dom ju inte få plats så då får jag väl skippa den idén.
Dexter skrev:Man kan säkert ha bara två stycken men om de får bestämma själva tror jag de vill vara fler.;)
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=329&SOK=1
sagodjuret skrev:jo jag såg också att dom gärna bildar stim, men det står inget om att dom nödvändigtvis vill vara flera. men vill dom det så tänker ju inte jag plåga dom med något annat. men det är ju det här med platsen. så då är det kanske bättre att inte ha några alls. dom lär ju inte vilja ha det för trångt heller.
Dexter skrev:3-4 stycken är ju bättre än en. (Har inte förstått riktigt vilka fiskar du har för övrigt.) Man brukar ju ändå stödmata dem med grönsaker och algtabletter. Annars är ju snäckor superbra algätare. Tror inte det finns mycket som slår Zebrasnäckor på den fronten. Även äppelsnäckor är ju bra.
sagodjuret skrev:eller stim och stim.. jag vet inte ens om galaxy har något intresse av att vara ett stim.
sagodjuret skrev:jag tänkte ha två dario dario och ett litet stim galaxy. skulle 3 ottosar få plats då? jag skulle helst ha ottosar eftersom jag tycker att dom är så fina. och snäckorna vill ju ha lite högre ph än fiskarna.
Dexter skrev:Jag tror det står minst 6 stycken här på Zoopet. Har haft lite funderingar på sådana om vi startar upp ännu ett kar.