Fiskar till ett 43 liters?

#1 - 17 maj 2010 21:02
Några tips? Jag vill verkligen skaffa några moskitotetror som jag såg idag, men nu när jag läste stod det att dom var både känsliga, bet på fenor och måste ha 60 liter. Väldigt tråkigt. :(
#2 - 17 maj 2010 21:29
galaxy rasbora? snäcklekare? kampfisk?
#3 - 18 maj 2010 00:07
Auratusen skrev:
galaxy rasbora? snäcklekare? kampfisk?

galaxy är iofs fina. snäckletare och kampfiskar är jag inte så förtjust i. har funderat lite på zebrafiskar, leopard danio eller endlers guppy. fast helst hade jag ju velat ha moskitotetror. går några av dessa fiskar att ha tilsammans med varandra eller andra?
#4 - 18 maj 2010 07:17
sagodjuret skrev:
galaxy är iofs fina. snäckletare och kampfiskar är jag inte så förtjust i. har funderat lite på zebrafiskar, leopard danio eller endlers guppy. fast helst hade jag ju velat ha moskitotetror. går några av dessa fiskar att ha tilsammans med varandra eller andra?

Tyvärr har du inte mycket val om du vill ha stimfisk i ett litet akvarium, moskitotetror går bort av den anledningen. Zebrafiskar och danior är också stimfiskar och bör hållas som sådana, även då är ditt akvarium för litet.

Självfallet kan man ha ett mindre antal men då förlorar man tjusningen med en stimfisk. Tror att ett mycket bra val är ett stim galaxy, tillräcklig liten för att man ska kunna ha ett hyggligt stim.

Tobbe
#5 - 18 maj 2010 07:21
du kan ju ha killis; lyrstjärtskilli eller clownkilli. De är snygga!
#6 - 18 maj 2010 12:31
Tobbe R skrev:
Tyvärr har du inte mycket val om du vill ha stimfisk i ett litet akvarium, moskitotetror går bort av den anledningen. Zebrafiskar och danior är också stimfiskar och bör hållas som sådana, även då är ditt akvarium för litet.

Självfallet kan man ha ett mindre antal men då förlorar man tjusningen med en stimfisk. Tror att ett mycket bra val är ett stim galaxy, tillräcklig liten för att man ska kunna ha ett hyggligt stim.

Tobbe

en fråga. anledningen till att jag vill ha dom fiskar jag räknade upp är inte att jag vill ha ett stort stim utan för att jag tycker att dom är fina. för min del behöver det alltså inte vara ett stort stim utan skulle räcka med ett mindre, är det för fiskarnas skull eller det visuella som du menar att man borde ha stora stim? hur många galaxy skulle man kunna ha. är mitt akvarium för litet för endlers guppy också?
#7 - 18 maj 2010 12:35
tetror tycker jag inte man ska köpa färre än 10 st då de är en stimfisk som trivs i just stim.
#8 - 18 maj 2010 12:40
hannesc skrev:
tetror tycker jag inte man ska köpa färre än 10 st då de är en stimfisk som trivs i just stim.

naturligtvis inte. jag menade inte att man skulle köpa färre än dom ville vara utan bara att man kanske inte måste ha 50 stycken. jag visste inte att 10 tetror skulle få det för trångt i 43 liter men nu vet jag det.
#9 - 18 maj 2010 23:34
skulle man kunna ha några galaxy, några endlers guppy och kanske en posthorn? eller ska jag hålla mig till galaxy?
#10 - 18 maj 2010 23:54
Små regnsbågsfiskar eller blåögon är fina och går bra i ett litet kar. Du kan annars ha de roligaste fiskarna av dem alla: dvärgkulfiskar! Det begränsar iofs vad mer du kan ha i karet men det är det lätt värt. Kolla på www.dwarfpuffers.com. Eller på http://members.optushome.com.au/rainbowfishes för den bästa sidan om regnbågsfiskar. http://members.optushome.com.au/rainbowfishes/Werneri.htm är roliga och vackra tex.
#11 - 18 maj 2010 23:58
Små regnsbågsfiskar eller blåögon är fina och går bra i ett litet kar. Du kan annars ha de roligaste fiskarna av dem alla: dvärgkulfiskar! Det begränsar iofs vad mer du kan ha i karet men det är det lätt värt. Kolla på www.dwarfpuffers.com. Eller på http://members.optushome.com.au/rainbowfishes för den bästa sidan om regnbågsfiskar. http://members.optushome.com.au/rainbowfishes/Werneri.htm är roliga och vackra tex.

jag älskar dvärgkulfiskar, fast löjligt mycket djurvän som jag är fastnade jag på det där med att dom ska äta levande små snäckor. ska titta på regnbågsfiskarna.
#12 - 19 maj 2010 00:00
Dario Dario? (Bara för att jag ska ha sådana snart ;))
#13 - 19 maj 2010 00:03
De behöver inte snäckor, du kan mycket väl mata dom med fryst föda om du vill. De flesta kulfiskar behöver "knaprig" mat för att fila ner tänderna men det gäller inte dvärgkulfiskar. Däremot kan du inte föda upp dom på flingfoder.
#14 - 19 maj 2010 00:47
Jag har förresten exakt samma fråga fast med tilläggen inget ljus, ingen värmare, inga växter, ingen pump :)

Tänkte försöka mig på, och med största sannolikhet misslyckas med, att göra nåt snyggt med alger. Finns det något levande alls som kan tänkas trivas där? Temperaturen kommer väl pendla nånstans mellan 19-23 grader beroende på årstid.
#15 - 19 maj 2010 00:59
oh. dario dario var himla fina. skulle man kunna ha t.ex. två eller tre dario dario och kombinera med t.ex. några endlers guppy eller några galaxy? alla ska ju vara fredliga har jag hört. vore roligt att ha två arter. men är det bäst att hålla sig till en gör jag naturligtvis det. :)
#16 - 19 maj 2010 01:08
Darios är så jäkla små, en miniatyrciklid i sitt utförande! :D
#17 - 19 maj 2010 01:14
japp, det borde gå så bra så. ett par dario dario och ett litet stim galaxy i ett välplanterat kar tycker jag låter väldigt tjusigt. om än inte lika tufft som dvärgkulfiskar förstås :)

å andra sidan så kan du då ha några Otocinclus eller Corydoras pygmaeus och en näve räkor som städcrew.
#18 - 19 maj 2010 01:17
Förresten VisualDarkness, vet du hur det funkar med flera par i en större tank? Tror du man kan ha, säg, fyra par i 250l?
#19 - 19 maj 2010 01:24
Det borde man, av det som jag läst, kunna ha utan problem så länge det finns växter och liknande som revir. De som jag har sett i butikerna har inte ens brytt sig om övriga hanar.
#20 - 19 maj 2010 01:25
japp, det borde gå så bra så. ett par dario dario och ett litet stim galaxy i ett välplanterat kar tycker jag låter väldigt tjusigt. om än inte lika tufft som dvärgkulfiskar förstås :)

å andra sidan så kan du då ha några Otocinclus eller Corydoras pygmaeus och en näve räkor som städcrew.

drömbefolkningen vore ju ett litet stim galaxy, ett par dario dario och en otocinclus (eller två om dom vill vara det?). men man ska kanske ta och börja med galaxy och dario dario innan man börjar tänka på otocinclus som verkar lite knepigare och så det inte blir för trångt. :)
#21 - 19 maj 2010 01:33
då tycker jag du ska skaffa drömbefolkningen :) däremot hade jag föreslagit att du planterar växter först, köper en otocinclus som kan äta lite alger, matar väldigt sparsamt, och köper de andra först när karet har ställt in sig ordentligt. att pytsa i alla fiskarna direkt är nog det absolut vanligaste nybörjarfelet och leder ofta till elände. finns massor av trådar om hur det funkar här på Zoopet.
#22 - 19 maj 2010 01:35
VM: Det låter ju väldigt bra. Men menade du att du har yngel snart eller att du ska köpa? Som jag förstått det så kan det vara lite klurigt att hitta honor i affärerna.

EDIT: Gick lite för långt in på annonsterritoriet där...
#23 - 19 maj 2010 01:39
Nej, det är köp till mitt 60l Asien som står i kö. Jag blev lovad av en schysst på DM att han garanterat skaffar in honor om jag beställer, hanar har de i varierande antal och ibland någon hona (har han sagt iaf). :)

Ps. Varning för att vi närmar oss annons!
#24 - 19 maj 2010 01:42
Aha, ok. Det blir nog ett gäng såna för mig med. Av någon anledning är små fiskar mycket roligare än stora :)
Bilagor:
#25 - 19 maj 2010 01:48
då tycker jag du ska skaffa drömbefolkningen :) däremot hade jag föreslagit att du planterar växter först, köper en otocinclus som kan äta lite alger, matar väldigt sparsamt, och köper de andra först när karet har ställt in sig ordentligt. att pytsa i alla fiskarna direkt är nog det absolut vanligaste nybörjarfelet och leder ofta till elände. finns massor av trådar om hur det funkar här på Zoopet.

nejdå. här ska inte stressas i några fiskar. :) men du tycker att jag ska börja med otocinclus alltså?
#26 - 19 maj 2010 01:56
det är säkert inte hela världen hur du gör det. jag tycker det är smidigt att börja med en algätare för den håller nere de alger som du säkert kommer få och du behöver inte mata den så mycket (alls) i början när karet är känsligt. men nu ska du ju bara ha ett gäng miniatyrfiskar så om du bara tar det lugnt så är det ingen fara.

sen vet du säkert också om att det är en bra idé att i början plantera tätt med något snabbväxande, typ hornsärv eller vattenpest, för att tidigt konkurrera med algerna om näringen. särskilt som både galaxy och dario vill ha det lummigt omkring sig.
#27 - 19 maj 2010 01:59
Oj, jag glömde bort annonsregeln! Sorry Kjell :)
#28 - 19 maj 2010 02:30
det är säkert inte hela världen hur du gör det. jag tycker det är smidigt att börja med en algätare för den håller nere de alger som du säkert kommer få och du behöver inte mata den så mycket (alls) i början när karet är känsligt. men nu ska du ju bara ha ett gäng miniatyrfiskar så om du bara tar det lugnt så är det ingen fara.

sen vet du säkert också om att det är en bra idé att i början plantera tätt med något snabbväxande, typ hornsärv eller vattenpest, för att tidigt konkurrera med algerna om näringen. särskilt som både galaxy och dario vill ha det lummigt omkring sig.

ungefär hur länge bör man ha karet igång innan otocinclusen kan hoppa i? vad kan man stödmata lite med om det behövs? kan den vara ensam?
#29 - 19 maj 2010 07:59
sagodjuret skrev:
drömbefolkningen vore ju ett litet stim galaxy, ett par dario dario och en otocinclus (eller två om dom vill vara det?). men man ska kanske ta och börja med galaxy och dario dario innan man börjar tänka på otocinclus som verkar lite knepigare och så det inte blir för trångt. :)

Ottosar vill vara flera, gärna ett litet stim.
#30 - 19 maj 2010 11:14
Dexter skrev:
Ottosar vill vara flera, gärna ett litet stim.

hittar ingen information och att dom behöver vara flera. ska det vara ett stim så lär dom ju inte få plats så då får jag väl skippa den idén.
#31 - 19 maj 2010 11:18
sagodjuret skrev:
hittar ingen information och att dom behöver vara flera. ska det vara ett stim så lär dom ju inte få plats så då får jag väl skippa den idén.

Man kan säkert ha bara två stycken men om de får bestämma själva tror jag de vill vara fler.;)

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=329&SOK=1
#32 - 19 maj 2010 11:45
Dexter skrev:
Man kan säkert ha bara två stycken men om de får bestämma själva tror jag de vill vara fler.;)

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=329&SOK=1

jo jag såg också att dom gärna bildar stim, men det står inget om att dom nödvändigtvis vill vara flera. men vill dom det så tänker ju inte jag plåga dom med något annat. men det är ju det här med platsen. så då är det kanske bättre att inte ha några alls. dom lär ju inte vilja ha det för trångt heller.
#33 - 19 maj 2010 11:57
sagodjuret skrev:
jo jag såg också att dom gärna bildar stim, men det står inget om att dom nödvändigtvis vill vara flera. men vill dom det så tänker ju inte jag plåga dom med något annat. men det är ju det här med platsen. så då är det kanske bättre att inte ha några alls. dom lär ju inte vilja ha det för trångt heller.

3-4 stycken är ju bättre än en. (Har inte förstått riktigt vilka fiskar du har för övrigt.) Man brukar ju ändå stödmata dem med grönsaker och algtabletter. Annars är ju snäckor superbra algätare. Tror inte det finns mycket som slår Zebrasnäckor på den fronten. Även äppelsnäckor är ju bra.
#34 - 19 maj 2010 12:02
Dexter skrev:
3-4 stycken är ju bättre än en. (Har inte förstått riktigt vilka fiskar du har för övrigt.) Man brukar ju ändå stödmata dem med grönsaker och algtabletter. Annars är ju snäckor superbra algätare. Tror inte det finns mycket som slår Zebrasnäckor på den fronten. Även äppelsnäckor är ju bra.

jag tänkte ha två dario dario och ett litet stim galaxy. skulle 3 ottosar få plats då? jag skulle helst ha ottosar eftersom jag tycker att dom är så fina. och snäckorna vill ju ha lite högre ph än fiskarna.
#35 - 19 maj 2010 12:07
eller stim och stim.. jag vet inte ens om galaxy har något intresse av att vara ett stim.
#36 - 19 maj 2010 12:11
sagodjuret skrev:
eller stim och stim.. jag vet inte ens om galaxy har något intresse av att vara ett stim.

Jag tror det står minst 6 stycken här på Zoopet. Har haft lite funderingar på sådana om vi startar upp ännu ett kar.
#37 - 19 maj 2010 12:16
sagodjuret skrev:
jag tänkte ha två dario dario och ett litet stim galaxy. skulle 3 ottosar få plats då? jag skulle helst ha ottosar eftersom jag tycker att dom är så fina. och snäckorna vill ju ha lite högre ph än fiskarna.

Jag hade kört på de fiskarna. Rabororna är så små så de är ju ingen stor belastning. Ottosarna är ju inga jättar heller precis. :) (Eller Dario Dario heller för den delen. Glömde dem.)
#38 - 19 maj 2010 12:17
Dexter skrev:
Jag tror det står minst 6 stycken här på Zoopet. Har haft lite funderingar på sådana om vi startar upp ännu ett kar.

då får det bli minst sex stycken. sex såna och två dario dario borde väl få plats? kanske mer tveksamt med ottosarna.
#39 - 19 maj 2010 12:24
Vet inte hur väl regeln "1 centimeter fisk per liter vatten" stämmer men då har du väl en 10 liter "till godo" med de fiskar du funderar på.
#40 - 19 maj 2010 14:18
6 galaxy, 2 dario och 3 otos blir säkert bra. varken otos eller galaxy stimmar direkt. men de gillar att hänga med varandra iaf. mina galaxy stimmade i början när de var nya i karet. i takt med att de börjat känna sig mer trygga, antar jag, så har de börjat att hänga mer i små grupper i växtligheten. om det händer nåt läskigt, typ en håv som yr runt, så söker de sig snabbt till varandra igen.

Det som ger belastningen på karet måste väl ändå vara hur mycket man matar? Därför tycker jag "städfiskar"/räkor/snäckor borde räknas mindre. Funkar det så?
#41 - 21 maj 2010 09:49
har dykt upp en liten fundering. jag hittar ingen information om hur svåra galaxy och dario dario är? sedan när jag läste artbeskrivningar på en sida beskrevs båda som mycket blyga och att dom ville ha väldigt tätt planterat. kommer man överhuvudtaget att se till dom? dom tycks också vilja ha sandbotten, något som jag inte är så sugen på.

fundrar på om jag ska köpa tre otto och några endlers (till att börja med bara hanar kanske?) istället. tänkte att eftersom jag är helt ny på det här så kan ju då några endlers få flytta in först och bo in karet, dom verkar ju tåliga. och sedan kan jag skaffa ottosar när jag vet att vattenvärdet är bra. känns som en lite mer säker plan. eller vore endlers dumt? hur många vill dom vara egentligen?

Annons