Fiskarna bara dör! Hjälp!

#1 - 11 maj 2009 13:00
Jag behöver akut hjälp med mitt 375L akvarium! Det började i onsdags då jag såg att ena slöjstjärten hade fått en vit prick på fenan. Åkte till djurmagazinet och köpte eSHa 2000 som ska hjälpa mot det mesta. Någon dag efter så blev allt bara värre och flera fiskar drabbades av de vita små prickarna. Slöjstjärtarna låg bara på bottnen och var bara ute och simmade vit matdags. Gav dom en dubbel medicinering i igår (Söndags). Natten till idag (Måndag) var alla mina scalarer döda, samt en Shovelnos Catfish. Har även två Afrikanska pilnäbbar men dom har inte synts till idag... En guldfisk är sårig på magen under fjällen och vid simfenan.

Vad kan det vara för sjukdom jag har fått och vad ska jag ha för medicin? För denna verkar inte hjälpa... Panik!
#2 - 11 maj 2009 15:40
Om vi tar det från början:

Är akvariet nystartat? Har du kollat vattenvärdena, pH, nitrit, nitrat, temp?

Vita prickar låter som vanlig vitapricksjuka, dock...jag vet inte om esha2000 är den bästa medicinen mot det, men under tiden kan du läsa på om vitapricksjukan. Det finns andra bra mediciner mot den som inte är en sådan "fix all"-kur som esha2000.

Den är rätt lätt att bota, men den brukar inte ha ett så snabbt förlopp som du skriver. Möjligen kan medicinen förvärrat situationen genom att ta kål på filterbakterierna...?
#3 - 11 maj 2009 19:03
Akvariet är inte nystartat. Har haft det igång sedan December utan att det har varit problem med det. Har inte kollat värden och sånt... Tempen ligger på 24,5 ungefär.

Vad skulle du föreslå för medicin?
#4 - 11 maj 2009 20:59
Furanol brukar vara bra.
#5 - 12 maj 2009 12:34
Costapur, Protozin eller Faunamor. Plus salt, 0,5dl/100 lit och höjd temperatur.

Annons