Hej!
Jag köpte ett 200 liters akvarium i somras som inte varit några större problem förän för nån månad sen. Alla fiskar utom en "tappade" färgen och dog.
Jag har tagit vattenprover och kollat nitratvärden, ph och nåt mer ja inte mins namnet på. Nitratvärdet var välldigt mycket för högt men efter ett antal vattenbyten ligger det som det ska iaf. Vattenbyten gör jag så ofta fiskaffären har sagt till mig och plockar bort döda blad ifrån växterna och sånt.
Nån som har nån idé på vad som är fel?
Köp aquaels innerfilter fan 3 för bättre cirkulation & syresättning. Filtret är litet men luften & vattnet som cirkulerar gör susen. Botten är ett filter stort nog tillsammans med det filter du redan har. Stora jumbofilter med en liten pump sätter ganska snabbt igen sig & cirkulationen blir farligt låg.
Själv har jag ett jumbofilter i mitt Juwel Rio 300L som är bra för uppsamling av skräpet men aquaels innerfilter sätter fart på ytan & syresättningen. I mitt 165L har jag bara ett aquael innerfilter då botten med grus utgör det viktigaste filtret för skräp. Här är det viktigt att röra runt gruset med slangen när man byter vatten.