Fiskarna dör en efter en :(

#1 - 5 december 2009 13:13
Jag är så ledsen. Mina fiskar dör
Hade att lekpar skalarer tills honan dog
Guppysarna dör
Kardinalerna dör
Min kakaduahane är dålig
En av guldancistrusarna är dålig.
2 bilbukar.
Detta inom loppet av 4 dagar.
Först trodde jag det var nitrit, men icke.
En del fiskar verkar helt oberörda.

Har varit och lämnat vattenprover och där var inte något konstigt med det. Värderna var bra och inget avvikande.

I butiken gissade de på någon sjukdom

Fiskar som dött har till en början blivit slöa och liksom tappat balanssinnet och vobblat omkring okontrollerat.
En kardinal fick popeye, en platy har vita prickar. *suck*

De rekomenderade att jag ska medicinera med Medimor och höja temperaturen. Detta har jag nu gjort.
Dock har jag ingen möjligthet att flytta filtret, eftersom det är ett juwel med inbyggd pump och filter.
Ska även tillsätta ektozon salt.

Nu hoppas jag att detta snart är över. Vill inte bli av med fler fiskar nu även om jag är rädd att kakaduahanen stryker med :(
#2 - 5 december 2009 14:52
Jag tror inte på sjukdom eftersom det brukar drabba 1 art och inte hela karet! Eftersom jag inte vet hur du sköter karet med vattenbyten, matar, sköter filter och vad du har för vatten i kranen så står jag över alla gissningar!
#3 - 5 december 2009 14:57
åheim skrev:
Jag tror inte på sjukdom eftersom det brukar drabba 1 art och inte hela karet!

Vad menar du:confused:?
#4 - 5 december 2009 14:58
Har ett kar på 180 l
Byter vatten varannan vecka och då ca 20 %
Filerna sköljer jag ur när de blir dåligt tryck i pumpen. Matar 1-2 gånger om dagen, och allt blir uppätet.
Bor i kävlinge kommun, men kan inte uttala mig om vattenvärderna i kranvattnet. Tillsätter alltid aquasafe vid vatten byten.

Men om vattenproverna nu var okej och du inte tror på sjukdom. vad kan det då vara :(
#5 - 5 december 2009 15:03
ansjo skrev:
Om alla arter faller ifrån så brukar det handla mer om nåt i vattnet snarare än ett sjukdomsutbrott!
#6 - 5 december 2009 15:08
Så tex vita prick drabbar bara en art i karet? Det har jag aldrig hört talas om...
#7 - 5 december 2009 15:12
Nu är kakaduan också död. Jag ger upp snart....
#8 - 5 december 2009 15:22
Om jag inte missminner mig är karet inte så gammalt?
#9 - 5 december 2009 15:23
Det startades upp i juni detta året.

Kanske lika bra att töma det och börja om.
Men samtidigt känns det dumt att ta bort de kvarvarande fiskarna

De enda som inte har dött någon av är pansarmalarna
#10 - 5 december 2009 15:25
MissB skrev:
Nu är kakaduan också död. Jag ger upp snart....
Det kan vara så att 20% varannan vecka är alldeles för lite beroende på hur många fiskar du har och hur stor mängd mat du ger 2ggr/dag! Kan vara KH som går ner för mycket vilket leder till dålig nitrifiering om du har et lågt KH i kranen (vilka många har), då är det viktigt med tätare vattenbyten, du kan också fått en väldigt hög bakteriehalt i vattnet som fisken inte orkar stå emot eller (ofta till följd av för mycket mat eller döda fiskar som legat kvar)!
#11 - 5 december 2009 15:29
MissB skrev:
Det startades upp i juni detta året.

Kanske lika bra att töma det och börja om.

Men samtidigt känns det dumt att ta bort de kvarvarande fiskarna

De enda som inte har dött någon av är pansarmalarna

Börja inte om, och du ska inte ha för bråttom heller. Visst är det kanske en bra idé att medicinera karet, men personligen skulle jag inte göra det om jag inte vet vad jag ska medicinera mot.

åheim skrev:
Det kan vara så att 20% varannan vecka är alldeles för lite beroende på hur många fiskar du har och hur stor mängd mat du ger 2ggr/dag!

Där är vi överens iaf;).
#12 - 5 december 2009 15:32
Jag gör nitrittester en gång i veckan och det har inte varit några förändringar i halterna när.

De döda fiskarna har jag fiskat upp direkt när jag sett dem. Om jag märkar att någon saknas, så letar jag upp dem så att de inte bli liggande.

Är det någon mening att fortsätta köra?
Fiskade nyss upp 2 kakaduahonor som var på G att dö :(
#13 - 5 december 2009 15:37
Det är jättesvårt att avgöra vad som hänt när man inte kan se karet IRL, men att ge upp är det sista du ska göra.
Jag skulle gjort ett stort vattenbyte på minst 50% och även prova med 0,5 dl salt/100 liter akvarium och sedan se vad som händer. Visst kan det dö fler fiskar, men ofta har man lite för bråttom när det blir lite obalans i karet och man vågar inte låta tiden ha sin gång. Kör man då på med tex medicin så hjälper man inte alltid till utan det kan istället få ännu större negativa konsekvenser.
#14 - 5 december 2009 15:40
Nu är inte jag någon expert på området, och du verkar ju sköta det helt klanderfritt....möjligen med lite för få vattenbyten....Min gissning skulle vara att det finns nån form av tungmetaller i vattnet...eller nåt liknande...Det finns väl vissa som inte syns på vattentesten.....??

Med risk för att bli idiotförklarad nu, så skulle jag gissa på nån metall såsom koppar eller qvicksilver....experterna får dock gärna uttala sej och säga till om jag är helt ute och cyklar....[:o]
#15 - 5 december 2009 15:44
Tack för era svar.

Jag bytte 50 % vatten igår och tillsatte ektozonsalt idag

Det finns fler i området här som har akvarium och de har inte märkt någon med vattnet och fiskdöd när de bytt vatten.

Jag får nog ge mig till tåls och se vad som händer nu.
Bilagor:
#16 - 5 december 2009 16:34
MissB skrev:
Jag får nog ge mig till tåls och se vad som händer nu.

Det tror jag är en bra väg att gå så här i början.
Du får se det i en annan synvinkel, du lär dig väldigt mycket när det krånglar, fungerar karet klanderfritt lär man sig inte så mycket....
#17 - 5 december 2009 19:54
ansjo skrev:
Stress, dåligt vatten som leder till dödsfall ser inte jag som sjukdom! När det gäller sjukdomar så är det faktiskt så att det för det mesta håller sig inom en specifik art!
#18 - 6 december 2009 14:36
Hur har det gått...?
#19 - 6 december 2009 14:48
Igår så dog:

1 bilbuk
2 sista kakadua honorna
1 kuhliål
1 kardinal
1 C. sterbai

Där emot har min guldancistrus hämtat sig och är normal igen.
#20 - 6 december 2009 15:08
Tråkigt, det kan inte vara så mycket fisk kvar nu?
När det väl börjat lugna ner sig, så låt karet gå in sig igen och se det som nystartat med allt vad det innebär. Kanske inte så kul, men du ska absolut inte ge upp, se det som en liten uppförsbacke bara:).
#21 - 6 december 2009 15:38
Nej det har ju mer eller mindre halverats.

Men jag ska rensa ut en del sen.
Platy och guppy kommer förvinna.

Brilliant och Bilbuk vetefan om jag ska ha kvar.

Som jag tidigare nämde så kommer det bli skalar och dvärgciklig i karet sen

Och pansarmalarna får ju stanna
#22 - 6 december 2009 15:39
Antar att de är en bra ide att köra på med lite bakterikultur till vattnet.
#23 - 6 december 2009 15:41
Det låter liksom att det är ett bra läge framöver och göra om karet, trots att det kanske även låter lite grymt.
Är det fler fiskar som ser dåliga ut nu, eller tror du att det börjar lugna ner sig?
#24 - 6 december 2009 15:47
Nu vet jag vad julledigheten ska användas till :P

Vad jag kan se så verkar det ingen av dem som är dålig, men pansarmalarna är lite luriga, de ligger ju gärna och bara däser för det mesta om de inte far sina tokrundor då och då.

Däremot är ancistrusarna mer aktiva än vad de varit på länge. Blir inte riktigt klok på det hela.

Hoppas bara min stora fina skalarhane klarar sig! En mycket vacker herre som förhoppningsvis kan få en maka snart igen :)
#25 - 6 december 2009 15:56
Stressa inte dem för mycket nu bara, utan låt karet vara ifred så det får gå till sig:). Jag tror personligen att man grejar och pillar för mycket med sina akvarium i tid och otid, och ser man något som inte är riktigt bra så ska man ner med håven och röja eller pytsa i litervis med medicin, ofta i onödan.
Nä, den bästa medicinen tror jag är att låta allt ha sin gång och inte konstla till saker och ting:)!
Jag håller mina tummar med för skalarherrn;)...
Maxnine
#26 - 6 december 2009 16:07
Det där har hänt mig med, har inte alls lika många fiskar kvar som förut. Men hos mig var det åldern som tog död på mina firrar, det kanske är så hos dig med? Jag sköter mina vattenbyten, filter och medel. Det tror jag att du gör också. Men som sagt så tror jag att det är åldern som tar dö på dina fiskar också, även fast du inte har haft dom så länge kanske de var gamla redan när du köpte dom?

Lycka till!
#27 - 6 december 2009 16:12
Ålderna tror jag nog inte på. Inte när det handlar som så många olika fiskar från olika inköp inom så kort tid tyvärr.
#28 - 8 december 2009 05:31
Nu har det lugnat sig lite med fiskdöden.
Igår var det bara en som dog, en bilbuk och även nu imorse en bilbuk. Det verkar som de kolar vippen när mörkret slår till.
Bilbukarna har bara trillat bort nattetid. Lite skumt
#29 - 8 december 2009 06:19
MissB skrev:
Antar att de är en bra ide att köra på med lite bakterikultur till vattnet.

Det är inte nån dum idé alls men det är inte fel att köra vattenberedningsmedel i karet när du fyller upp nytt vid vattenbyten heller.
Har ju mina fiskar i samma vatten som du och här på roteringen är det inga
problem med vatten nu iaf men jag kör ju i Nutrafins aqua + som alltid
dock ;)
#30 - 8 december 2009 09:27
Nu är ju frågan. Detta karet ska ju läggas ner och säljas,

KVar går nu 1 skalar
några pansarmalar
6 brilliantteror
3 bilbukar
4 malar.

Vågar jag spara den och flytta över till nya karet? Eller är det bättre att sälja dessa också?
#31 - 16 december 2009 21:17
Jag har exakt samma problem , men har lite andra sorters fisk. Men jag tror att det beror på för många vattenbyten så nu ska jag inte byta på ett bra tag. Samt tror jag det beror på mina palettciklider, som stressar upp mina guppys , för jag ser hur dom har bitit i fenorna. Så snart finns det bara cikliderna kvar. Har ett 180l juwel akvarium , är det för litet för palettciklider?
#32 - 16 december 2009 22:30
MissB skrev:
Nu är ju frågan. Detta karet ska ju läggas ner och säljas,

KVar går nu 1 skalar

några pansarmalar

6 brilliantteror

3 bilbukar

4 malar.

Vågar jag spara den och flytta över till nya karet? Eller är det bättre att sälja dessa också?

Sorry för sent svar, men jag skulle nog börjat från scratch...
#33 - 16 december 2009 22:32
j0hnestad skrev:
Jag har exakt samma problem , men har lite andra sorters fisk. Men jag tror att det beror på för många vattenbyten så nu ska jag inte byta på ett bra tag. Samt tror jag det beror på mina palettciklider, som stressar upp mina guppys , för jag ser hur dom har bitit i fenorna. Så snart finns det bara cikliderna kvar. Har ett 180l juwel akvarium , är det för litet för palettciklider?

Din teori på vattenbyte tror jag knappast på om du inte gjort annat än bytt vatten den senaste tiden;).
Däremot kan det vara som du skriver dina paletter som stressar upp övriga fiskar. Det karet du har funkar bra till ett par paletter, men det beror mer på vad du har för övriga invånare ihop med paletterna...
#34 - 17 december 2009 06:57
ansjo skrev:
Sorry för sent svar, men jag skulle nog börjat från scratch...

Jag ska börja från 0 med det nya karet. De andra fiskarna kommer inte att flyttas över till det nya. Även om de idag ser ut att må bra och inga andra har gått bort.
#35 - 18 december 2009 16:53
Jag har samma problem i mitt 100-liters, sådär varannan/var tredje dag dör en fisk. Det började med de tåligaste fiskarna, Odessabarberna, och har fortsatt med dem och nu även gått vidare till mina leoparddanios. Fem barber och två danios simmar nu i de stora vattendragen i himlen, medan mina ancistrus och min C sterbaii är opåverkade. Fiskarna ser glada och pigga ut tills de plötsligt blir sjuka och dör på en dag. Flera av dem har fått sår på magen, men det verkar vara för att de andra biter där. En del har bara stått och flämtat, en har fått svullen buk, och två har simmat med huvudet neråt. Olika symptom varje gång med andra ord. Vattentesterna visar inga fel, akvariet startades i augusti men gick utan problem tills för några veckor sedan. :(
#36 - 18 december 2009 18:48
Elyria skrev:
Jag har samma problem i mitt 100-liters, sådär varannan/var tredje dag dör en fisk. Det började med de tåligaste fiskarna, Odessabarberna, och har fortsatt med dem och nu även gått vidare till mina leoparddanios. Fem barber och två danios simmar nu i de stora vattendragen i himlen, medan mina ancistrus och min C sterbaii är opåverkade. Fiskarna ser glada och pigga ut tills de plötsligt blir sjuka och dör på en dag. Flera av dem har fått sår på magen, men det verkar vara för att de andra biter där. En del har bara stått och flämtat, en har fått svullen buk, och två har simmat med huvudet neråt. Olika symptom varje gång med andra ord. Vattentesterna visar inga fel, akvariet startades i augusti men gick utan problem tills för några veckor sedan. :(
Då är det dax att ställa sig frågor som, är filtret tillräckligt för den fisklast jag har, byter jag tillräckligt mycket vatten?
#37 - 18 december 2009 18:56
åheim skrev:
Då är det dax att ställa sig frågor som, är filtret tillräckligt för den fisklast jag har, byter jag tillräckligt mycket vatten?

Jag byter en gång i veckan, ca 20% per gång. Filtret är inköpt på rekommendation av min otroligt kunniga och duktiga akvariehandlare (som också kliar sig i huvudet och inte förstår vad det kan vara). Dessutom visar alla vattenprover på bra lagom-värden och noll nitrit. :( Jag vill hitta felet så jag kan få friska och glada fiskar! Trist också att det är en i taget men går så fort varje gång.
#38 - 18 december 2009 21:49
MissB skrev:
Nu har det lugnat sig lite med fiskdöden.

Igår var det bara en som dog, en bilbuk och även nu imorse en bilbuk. Det verkar som de kolar vippen när mörkret slår till.

Bilbukarna har bara trillat bort nattetid. Lite skumt

Det reagerade jag lite på, på natten säger du? Det är ju då det är som minst syre i vattnet. Kan ju vara syrebrist som dödar dom. Har själv ett 180l juwel rio och vet att den tät-slutande rampen kan ge ganska lite syre. min lösning är att vädra det en stund på kvällen när det är släckt och direkt på morgonen när jag vaknar igen.
#39 - 19 december 2009 09:59
Hej jag tycker att liknar någon form av förgiftning, är det någon som har bättrat på silikonen
och inte använt rätt sort?
#40 - 19 december 2009 14:47
Sven-Olof skrev:
Hej jag tycker att liknar någon form av förgiftning, är det någon som har bättrat på silikonen

och inte använt rätt sort?

Inte jag i alla fall. :( Just nu verkar det ha lugnat sig och alla är glada, så jag håller tummarna.

Annons