fiskarna dör - nyuppstartat 45 l

#1 - 4 april 2004 12:30

Har nyss startat upp ett 45l akvarium. Fiskarna dör som flugor, hade först ett gäng guppy honor och de började vara uppe vid ytan och kippade efter luft, bytte då vatten och det fungerade inte. Fick flytta över de överlevande till min brors 100l akavarium där mådde de genast bättre.

Startade om hela proceduren, bytte allt vatten rengjorde pumpen och köpte nya växter, lät det stå ca 1 vecka. Vattnet har ph7, köpte 3 guppyhonor till och stoppade ner, efter 2 dagar simmar en på rygg och de andra kippar vid ytan, nu har även de fått flytta till min brors akvarium där de verkar trivas utmärkt.

Vad kan det vara för fel?

Jag har ett fungerande 240l akvarium, som jag aldrig hade sådana här problem med när jag startade upp det.

Enda skillnaden är att i 45 l akvariet har jag annat grus. Ett svart grus 0,8-1,2. Kan det ha någon betydelse?
#2 - 4 april 2004 12:54
starta om hela, alltså skölj/koka gruset, rengör filtret rejält m.m.
kör det 1 vecka med gott om växter, testkör med 1 fisk.
mår den dåligt så vet jag inte vad det är..
skulle kunna vara siliconet...vad är det för märke?
#3 - 4 april 2004 13:00
Låter som nitrit...
Kolla nitrithalten...

#4 - 4 april 2004 17:10
ta vatten från ditt stora kar sen testa med 1 fisk se om det går...
annars se ovan..
#5 - 4 april 2004 17:54
Ett litet tillägg:Min erfarenhet av guppies säger mig att de kan vara VÄLDIGT känsliga mot stora förändringar i vattnet.Dvs. dom trivs i din brors kar som jag förmodar är inkört & har lite annorlunda vattenvärden än ditt nystartade- medans dom inte klarar av ditt nya rena kar...Har nämligen råkat ut för samma sak vid två tillfällen när jag flyttat på guppies till nya kar.utan att jag har haft ngra konstigheter med vattnet i dom nystartade karen.helt normala vattenprov båda gångerna.Det behöver alltså inte vara nåt fel på ditt kar o vatten.Bara en liten fundering över vad som kan ha gått fel...

Annons