fiskarna slutar aldrig att dö

#1 - 8 januari 2008 10:52
Mina fiskar slutar visst aldrig dö på det mest underliga vis. All hjälp mottages tacksamt!! Har fått goda råd av många tidigare, och de thar säkert förbättrat det i akvariet för fiskarna på andra sätt, men de dör lik förbaskat. Nedan har ni något att bita i, hela min akvariehistorik!

Problemet:
--> Fiskarna dör EN I TAGET med cirka TVÅ VECKORS MELLANRUM. De slutar äta, blir slöa, tappar balansen och dör, oftast händer allt detta under en enda dag.

--> Den första pansarmalen dog efter en vecka. Dagen innan hade jag satt i guramier. Guramierna har gått åt under oktober och december. Alla fiskart kommer från samma butik. Pansarmalarna bleknade innan de dog, det gjorde inte guramierna. En pansarmal är blek men lever fortfarande.

--> Har medicinerat med Aquafuran. Enligt instruktionerna tog jag ur filtermaterialet när jag medicirerade, kanske skulle jag ha låtit det sitta kvar trots allt?

Akvariet:
* 150 liter
* Nitrit har hela tiden varit 0 (testat minst 1 g/vecka)
* temp varierar 24-25.5
* koppar 0.
* Bytte 30%/vecka första månaden, sedan dess 20%. Använder nitrivec, aquaplus och sedan slutet av december PMDD. Ingen CO2.

Historiken:
9/9: start. Cabomba, javaormbunke, dvärg-hygrophilia. Mangroverot, engelsk sjösten (sköljd och kokad), sten från skog och sjö (sköljd/borstad och kokad)
16/9: 10 rosentetror, 5 mosaikcorydoras
22/9: 5 mosaikgurami.
23/9: 1 mosaikcorydoras död. Balansproblem. Bleknat? Mycket snabbt förlopp, symptomfri på morgonen och död på eftermiddagen.
26/9: första nitrittestet: 0.
29/9: flytväxter
1/10: 3 mosaikcorydoras bleknar?
4/10: 1 mosaikcorydoras död, på samma sätt som tidigare.
6/10: första slamsugningen
11/10: röd växt, näckrosliknande
17/10: 1 gurami hittad död
6/11: 1 gurami död. Balansproblem, snabbt förlopp som för corydoras. Normal i övrigt.
9/11: mossa
18/11: nytt filter. cryptocoryne.
28/11: Guramier slutat äta. 1 gurami hittad död.
1/12: Aquafuranmedicinering.
3/12: 1 rosentetra hittad död.
5/12: 1 rosentetra hittad död. Ena guramin äter igen, en smakar på maten men spottar ut.
6/12: 1 tetra död. Medicinering avslutad.
9/12: Alla fiskarna äter artemia.
23/12: 1 gurami hittad död.
29/12: Flyttat cryptocoryne. Anubias isatt. PMDD första gången.
4/12: Sista guramin döende kväll. Balansproblem.
5/12: Sista guramin död.
7/1: filtret helt igensatt, rengjort.
#2 - 8 januari 2008 11:43
Vad använder du för tester dropp eller stickor?Det känns som du har något giftigt i karet stenar sand,rötter.Har du testat att köpa från någon annan butik.Vad har din kommun för vattenvärden?mycket klor?.Det var någon annan här på zoopet som hade samma problem för något årsedan kommer tyvärr ej ihåg hur det löste sig vet att det pratades om nystart för karet och göra rent allt.Grejerna som du byter vatten med används dom till något annat?Använder du slang vissa trädgårdslangar innehåller antimögelmedel.

Thomas
#3 - 8 januari 2008 11:51
Var filtret nytt när det stoppades ner i karet eller har det gått i ett akvarium tidigare?
#4 - 8 januari 2008 11:52
Dropptest.
Alla firrar är från samma butik, utom den gurami som dog sist. Även de som lever kommer från samma butik. En mkt bra, noggrann butik.
Uppsala - lite klor, anvädner desstom Aquaplus som ska ta bort kloret.
Använder bara nya grejer till akvariet, förutom de första veckorna då jag använde en ordentligt renskrubbad skurhink.

Har också funderat på nystart, men jag vill ju för fasiken inte slänga alla växter och svindyra rötter i första taget.
#5 - 8 januari 2008 11:57
Vissa områden i Uppsala har tydligen problem med höga halter koppar men det har du ju testat. Ta med ett vattenprov till Akvariehobby och be dom kolla dina vattenvärden.
#6 - 8 januari 2008 11:57
Det första filtret var begagnat, sköljde mest ur det tror jag innan jag satte igång. Det nya (som jag satte i 18/11) var nytt.
#7 - 8 januari 2008 11:57
Du skall inte behöva slänga varken rötter eller växter frågan är om du fått något olämpligt i karet som sitter i filtret eller sanden..

Thomas
#8 - 8 januari 2008 12:00
patdah: Akvariehobby kollade värdena i början av december, inga konstigheter. Har funderat på om det kan vara själva kranvattnet i Uppsala, men då kan man ju tycka att fler på Zoopet borde varit med om detta, och att de på Akvariehobby borde ha känt till det.
Thomas: det var ju skönt i alla fall!
#9 - 8 januari 2008 12:10
Är karet nytt eller begagnat?
#10 - 8 januari 2008 12:21
Begagnat.

Tänkte inte på att kolla om fogarna var lagade någonstans, om det nu är giftsilikon du funderar på... Däremot är de lite missfärgade/svartnade på sina ställen. Sanden var också begagnad, men den både kokade jag på spisen och torkade i ugn.

Men det här med förgiftning, skulle det verkligen ta en firre i taget med så långa mellanrum?
#11 - 8 januari 2008 12:41
kolla så du inte har nå metaller i vattnet.
Kan vara klor/flour i vattnet

testa o byt foder
#12 - 8 januari 2008 12:45
Begagnat.

Tänkte inte på att kolla om fogarna var lagade någonstans, om det nu är giftsilikon du funderar på... Däremot är de lite missfärgade/svartnade på sina ställen. Sanden var också begagnad, men den både kokade jag på spisen och torkade i ugn.

Men det här med förgiftning, skulle det verkligen ta en firre i taget med så långa mellanrum?

Hoppas att det inte är omsilikonat och man har använt fel silikon.Det missfärgade kan vara gamla alger.

Thomas
#13 - 8 januari 2008 12:47
Kan man testa silikonet på nåt vis i så fall?
#14 - 8 januari 2008 12:56

Inte som jag vet,men man kan se många gånger att det är omsilikonat för det kan vara svårt att få det snyggt.Du kanske kan känna på fogarna med fingarna om dom känns ojämna.

Thomas
#15 - 8 januari 2008 12:59
I såna fall är det knappast problem, det ser hur jämnt ut som helst. Kan ju förstås vara lagat någonstans där det inte syns.......

Men jag undrar ändå med en dåres envishet om inte förgiftning skulle slå ut fler fiskar i taget?
#16 - 8 januari 2008 13:08
Vad använder du för filter? Märke, modell? Hur mycket rör sig utvattnet? Hur stor yta täcks av flytväxter?
#17 - 8 januari 2008 13:21
Oj, är inte hemma nu så jag kan inte titta, men hade ett Fluval 3 förut, nu är det ett... kanske Aquael... kanke inte. Kapacitet för 100-200 litersakvarium var det iaf, jag har 150. Det har rätt liten volym. Men problemen började alltså innan jag bytte.

Det går vågor på nästan hela ytan och drar nere vid botten. Med förra filtret var det inte lika mycket vågor.

Har haft max hälften av ytan täckt av flytväxter, nu är det bara ett hörn.
#18 - 8 januari 2008 13:29
Det kan ju lika gärna vara rena tillfälligheter att nio fiskar dör på några månader... ibland har man bara ren otur. Du byter 30 liter vatten varje vecka? Byter du med enbart kallvatten från kranan eller tempererar du vattnet på något vis?
#19 - 8 januari 2008 13:33
Jo, men att de alla dör på samma sätt är ju knepigt...

Njaej, är det viktigt att det är rent kallvatten? Kan nog vara en del ljummet kranvatten där... är det dumt? 30 liter/vecka har det i princip varit.
#20 - 8 januari 2008 13:39
Jag vet inte om det är dumt att använda ljummet vatten... men jag gör det inte eftersom det i praktiken kan frodas mer bakterier i varmvatten... jag dricker ju aldrig varmvatten från kranen och det gör nog inte du heller :) Om du spolar kallvatten med fullt öppen kran kommer det ju sällan brunt vatten... det är dock ganska vanligt att det kommer brunt vatten från varmvattenkranen... Jag brukar tappa upp vatten i dunkar som får stå en vecka innan det är dags för vattenbyte... då är vattnet i alla fall rumstempererat.
#21 - 8 januari 2008 13:46
... en vanlig frigolitskiva från bygghandeln ska väl inte innehålla nåt knas iaf? Det har jag under gruset.
#22 - 8 januari 2008 13:58
Som sagt tidigare i denna tråd, om du hade något giftigt i burken så skulle nog alla fiskar må dåligt. Om jag vore dig så skulle jag nog titta åt hållet..
sjukdom, parasiter. Det är svårt att säga VAD exakt. Du får iakta dina fiskar noga och vilka symtomer de har, så får vi lite mer kött på benen.
#23 - 8 januari 2008 14:04
Problemet är ju just att de inte visar några som helst symptom förrän de 1) slutar äta 2) slöar till 3) tappar balansen 4) dör. När de börjar med 3 är det bara fråga om timmar innan de dör.

De käkar normalt tills de slutar äta, de simmar normalt tills de slöar till, de har normala färger (utom malarna som bleknade - men två av de bleka lever fortfarande), de andas normalt, de beter sig normalt i gruppen........... sen kolavippen.

Har varit inne på bakterier, därav Aquafuranmedicinering i början av december. Dock skulle det ju kunna finnas bakterier kvar i filtermaterialet, som jag plockade ur under medicineringen enligt instruktioner på medicinförpackningen.

Finns det någon medicin som slår ut alla eventuella parasiter också...? Även om man ju inte ska medicinera hur som helst så är jag snart beredd att prova allt.
#24 - 8 januari 2008 14:30
Har du otur så är det fisktuberkulos som inte går att medicinera. Denna sjukdom är inte ovanlig i importerad fisk från fjärran östern. I en amerikansk studie (som jag iofs bara läst om i andra hand) så var 70% av 1000 döda fiskar bärare av fisktuberkulos. Det knepiga är att symptomen kan vara helt olika i olika fall så det enda säkra sättet är provtagning hos veterinär. Var noga med att rensa ur döda fiskar ur akvariet, och avliva de som är på sluttampen så minskar du i alla fall en spridningsväg.
#25 - 8 januari 2008 14:36
Har du otur så är det fisktuberkulos som inte går att medicinera.

När mina diskusar var dåliga så misstänkte han i affären tuberkulos och då köpte jag medicin för detta kommer ej ihåg vad den hette.

Thomas
#26 - 8 januari 2008 14:41
jag tror kanske att det beror på för få vattenbyten om du har/hade ganska mycket fiskar samt att filtret är nytt och som också blivit helt igensatt på drygt 1 mån. vilket skvallrar om att det är alldeles för lite filtermaterial i filtret! du bör nog se över dessa saker...
#27 - 8 januari 2008 15:00
peter: låter ju inge skoj...
thomas: ...men lite roligare om det finns medicin.
åheim: kan 2+% i veckn vara för lite med 20 st (fortfaraned små) fiskar? Filtret ska ses över i vilket fall eftersom det är litet, men jag har inte råd att köpa ett nytt. Har funderat på ågot i stil med de tsom beskrivs här http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=175&Itemid=92
och såklart
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=108691&highlight=filtermatta+pump
#28 - 8 januari 2008 15:06
Precis som åheim tror jag att det är vattnet som är problemet... se till att byta vatten en gång i veckan och byt då 25% åt gången och byt då med enbart kallt vatten. När du gör rent filtret så kan du testa att INTE göra någonting åt filtermaterialet utan enbart göra rent pumphuvud och dom mekaniska delarna. Många gör rent filterdelen helt i onödan i början.
#29 - 8 januari 2008 15:10
Nu är jag på väg till Akvariehobby... ska fråga vad de tror där + inhandla filtermatta och knåpa ihop ett gigantiskt innerfilter som jag sedan inte ska göra rent i första taget ;-) Så får vi se vad som händer.

Tack för all hjälp för i dag, det känns verkligen roligt att så många engagerar sig. Hoppas jag inte återkommer i frågan :-)
#30 - 8 januari 2008 15:46
Nu är jag på väg till Akvariehobby... ska fråga vad de tror där + inhandla filtermatta och knåpa ihop ett gigantiskt innerfilter som jag sedan inte ska göra rent i första taget ;-) Så får vi se vad som händer.

Tack för all hjälp för i dag, det känns verkligen roligt att så många engagerar sig. Hoppas jag inte återkommer i frågan :-)
ps. glöm inte nitrivec, bra vid start av nytt filter:)
#31 - 8 januari 2008 19:51
På akvariebutiken kom de fram till ....... taadaa! - att jag kan ha matat för lite! De har svultit ihjäl... Det trodde jag knappt var möjligt, men så här resonerade de:

* Pansarmalar är känsliga för koppar och salt. De blir dessutom "nästan aldrig" sjuka.
* Guramier är inte känsliga för koppar eller salt. Alltså kan man utesluta det (plus att jag inte använder salt och inte har koppar ;-)
* Guramier är skygga och långsamma, pansarmalar lever på botten, och däremellan har jag ett stim livliga rosentetror som snor allt käk - inget ramlar ner till malarna och guramierna hinner inte med. Jag har varit skitnoga med at inte mata för mycket, så det kan ligga något i det.
* Ingen mal har dött sedan jag började med maltabletter (glömde det i min historik) och framför allt - varken malar eller guramier har vuxit en millimeter på de tre månader akvariet varit i gång.

Iaf, jag kom hem med blå grov filtermatta, daphnier (fiskarnas "pommes frites" enligt de i akvariebutiken) och ett par guramier. Såfår vi se vart det leder.........
#32 - 8 januari 2008 20:04
Det är första gången jag hört att fiskar har svultit ihjäl,mata ihjäl dom går(nitrit).Det finns folk som inte matat sina fiskar på 2 veckor och dom överlevde,jag kan nästan säga att dom inte har svultit ihjäl.När jag hade nitrit matade jag inte på 1 vecka alla fiskar klarade sig.

Thomas
#33 - 8 januari 2008 20:15
På 4:a månader kan jag bara se enl er lista ett ni gjort en slamsugning.
Vatten byte 30 resp 20%, men hur ofta? Gör ni slammsugning då eller endast uppsug av vatten?
De matrester, växtdelar, avföring som ligger i botten är det som oftast orsakar problem. Slamsug ur akvariet ca 30% 1gg/vecka under en månad och se om det resulterar i mindre fiskdöd. Använd gärna nitrivec, easy life, easy balance eller annat medel också för att få igång bakteriekulturen i akvariet ordentligt. skaffa inga fler fiskar förrän det funkar ordentligt. Och inte massor på en gång då heller. Fortsätt sedan med vattenbyten med slamsugning varannan vecka med ca 20%(och jag menar inte att ni skall få upp ALLT skräp, utan en stor del av det).
Mat(flingor, pellets) skall ätas upp innan det ramlat ner på botten och malar matas med tabletter.
#34 - 8 januari 2008 20:34

Om det är okey känns det som gummi... om det håller på att torka så känns det mer som kitt... ;)

åheim skrev:
jag tror kanske att det beror på för få vattenbyten om du har/hade ganska mycket fiskar samt att filtret är nytt och som också blivit helt igensatt på drygt 1 mån. vilket skvallrar om att det är alldeles för lite filtermaterial i filtret! du bör nog se över dessa saker...

åheim skrev:
ps. glöm inte nitrivec, bra vid start av nytt filter:)

cattus skrev:
På 4:a månader kan jag bara se enl er lista ett ni gjort en slamsugning.

Vatten byte 30 resp 20%, men hur ofta? Gör ni slammsugning då eller endast uppsug av vatten?

De matrester, växtdelar, avföring som ligger i botten är det som oftast orsakar problem. Slamsug ur akvariet ca 30% 1gg/vecka under en månad och se om det resulterar i mindre fiskdöd. Använd gärna nitrivec, easy life, easy balance eller annat medel också för att få igång bakteriekulturen i akvariet ordentligt. skaffa inga fler fiskar förrän det funkar ordentligt. Och inte massor på en gång då heller. Fortsätt sedan med vattenbyten med slamsugning varannan vecka med ca 20%(och jag menar inte att ni skall få upp ALLT skräp, utan en stor del av det).

Jag tror som talarna ovan... Du har inte fått en bra balans i karet, speciellt flytväxter är känsliga för om du får dålig balans.. min dog direkt när jag började medicinera och efterbehandla med kol i pumpen..
Få igång växterna och bakteriekulturen ordentligt och en starkare pump...

Har du sniglar i karet??? De är annars bra för balansen och de kan användas som varningsindikatorer på att vattenkvalitén är dålig :D då kryper alla upp till ytan och kryper upp igen om man petar ner dem.. Posthorn ska vara bäst på att städa.. ;)
#35 - 9 januari 2008 09:01
Thomas: håller med, men vafan, jag provar :-)

Cattus: hoppsan, jo, jag byter 20 % i veckan och slamsuger i samband med varje vattenbyte.

Katharina: silikonet - jag menade om man kan testa ifall det är giftigt, ifall de tidigare ägarna silikonerat om med fel silikon. Och visst, jag tror för ögonblicket också på felbalans i karet - men akvariehandlaren kan säkert ha en poäng han också.

Jag sätter i fler växter, kör med nitrivec och bygger ett hamburgerfilter av min nuvarande filterpump, så får vi se vad som händer.
#36 - 9 januari 2008 22:05
Jag tycker nog att akvariehobby´s diagnos är konstig! du skrev att de slutade äta innan de dog, tolkar det som att de åt innan... Sen undrar jag om du inte var uppmärksam att alla fiskar fick tillgång till mat när du utfodrade dem? Ska tillägga att pansarmalar är ganska företagsamma, finns det ingen mat på botten så sticker de upp till ytan och slurpar efter maten om de är riktigt hungriga!
#37 - 9 januari 2008 22:14
åheim - jo, visst är det en lite konstig diagnos, men så god som någon annan (om man nu bortser från att han så klart gärna ville sälja ett par extra firrar till mig).

Men iaf: det enda jag är helt 100% säker på är att guramierna slutade komma fram när det var matdags och bara gömde sig hela tiden, och att malarna helt slöade till och knappt någonsin rörde sig ut fläcken - jag kan faktiskt inte med 100% säkerhet säga att fiskarna verkligen fick i sig tillräckligt tidigare. Malarna är det svårast att säga något om, eftersom de ju hela tiden bökar omkring på botten - om de verkligen äter hinner jag inte se...

Sedan har jag ju iofs överallt läst att det räcker med en liten smula för att de ska klara sig flera dagar... Men faktum kvarstår iaf att malarna inte vuxit ett dugg på dessa fyra månader - något jag inte noterat tidigare eftersom jag inte visste hur fort de skulle växa...

Jaja, jag vet inte, jag. Nu ska jag iaf sova.
#38 - 15 januari 2008 13:55
Hej!
Jag vet inte om det hjälper dig, men jag råkade ut för nåt som kanske också har med ditt problem att göra.
Mina fiskar dog en och en under en veckas tid, totalt 4 stycken.
De blev först "dampiga", alltså att de for runt i cirklar som dårar i akvariet. Därefter stannade de upp och andades häftigt en stund. Därefter några varv till i full fart. Efter 2 dagar - död. Sen blev nästa fisk sjuk och gjorde samma och därefter nästa osv.
Problemet löste sig när jag tog bort TRÄDROTEN!!! Fanskapet som var svindyr och köpt på Bromma (vad den nu heter, den stora nya butiken ovanför OnOff) från firman JBL avgav nåt gift, nån syra. Mina rödmunstetror som ska vara silverfärgade på kroppen blev gula, men de dog inte.
Men hursomhelst, så fort roten togs bort så slutade fiskarna att dö.
Synd, för den var jäkligt snygg. Tyvärr kommer jag aldrig våga stoppa in en rot igen.

Annons