Mina fiskar slutar visst aldrig dö på det mest underliga vis. All hjälp mottages tacksamt!! Har fått goda råd av många tidigare, och de thar säkert förbättrat det i akvariet för fiskarna på andra sätt, men de dör lik förbaskat. Nedan har ni något att bita i, hela min akvariehistorik!
Problemet:
--> Fiskarna dör EN I TAGET med cirka TVÅ VECKORS MELLANRUM. De slutar äta, blir slöa, tappar balansen och dör, oftast händer allt detta under en enda dag.
--> Den första pansarmalen dog efter en vecka. Dagen innan hade jag satt i guramier. Guramierna har gått åt under oktober och december. Alla fiskart kommer från samma butik. Pansarmalarna bleknade innan de dog, det gjorde inte guramierna. En pansarmal är blek men lever fortfarande.
--> Har medicinerat med Aquafuran. Enligt instruktionerna tog jag ur filtermaterialet när jag medicirerade, kanske skulle jag ha låtit det sitta kvar trots allt?
Akvariet:
* 150 liter
* Nitrit har hela tiden varit 0 (testat minst 1 g/vecka)
* temp varierar 24-25.5
* koppar 0.
* Bytte 30%/vecka första månaden, sedan dess 20%. Använder nitrivec, aquaplus och sedan slutet av december PMDD. Ingen CO2.
Historiken:
9/9: start. Cabomba, javaormbunke, dvärg-hygrophilia. Mangroverot, engelsk sjösten (sköljd och kokad), sten från skog och sjö (sköljd/borstad och kokad)
16/9: 10 rosentetror, 5 mosaikcorydoras
22/9: 5 mosaikgurami.
23/9: 1 mosaikcorydoras död. Balansproblem. Bleknat? Mycket snabbt förlopp, symptomfri på morgonen och död på eftermiddagen.
26/9: första nitrittestet: 0.
29/9: flytväxter
1/10: 3 mosaikcorydoras bleknar?
4/10: 1 mosaikcorydoras död, på samma sätt som tidigare.
6/10: första slamsugningen
11/10: röd växt, näckrosliknande
17/10: 1 gurami hittad död
6/11: 1 gurami död. Balansproblem, snabbt förlopp som för corydoras. Normal i övrigt.
9/11: mossa
18/11: nytt filter. cryptocoryne.
28/11: Guramier slutat äta. 1 gurami hittad död.
1/12: Aquafuranmedicinering.
3/12: 1 rosentetra hittad död.
5/12: 1 rosentetra hittad död. Ena guramin äter igen, en smakar på maten men spottar ut.
6/12: 1 tetra död. Medicinering avslutad.
9/12: Alla fiskarna äter artemia.
23/12: 1 gurami hittad död.
29/12: Flyttat cryptocoryne. Anubias isatt. PMDD första gången.
4/12: Sista guramin döende kväll. Balansproblem.
5/12: Sista guramin död.
7/1: filtret helt igensatt, rengjort.