Fiskarna som i koma....

#1 - 22 april 2008 08:22
En märklig sak hände i vårt lilla akvarium (55L) igår kväll. Där finns Guppies, Molly, Platy och nenontetror. Jag matade fiskarna vid åtta-tiden och allt var som vanligt. Men sen när jag kollade till dem vid halv tio hade de samlats i nedre delen av akvariet, allihopa. Och de låg nästan blick stilla och rörde sig knappt. Det såg ut som om de hade "lite svårt att andas" för de flämtade. Det var som ett spökakvarium.

Jag såg att pumpen gick lite trögt också.

Vi tog ur pumpen och rengjorde den, bytte 1/3 av vattnet och efter en stund piggnade de till igen.

Självklart har jag legat hela natten och undrat hur de mår och i morse verkade allt som vanligt igen.

Någon teori vad som kan ha hänt?
#2 - 22 april 2008 08:25
Är akvariet nystartat?
#3 - 22 april 2008 08:27
Nej, det är ca 1 år. Inget nytt har hänt där på länge. Köpte ny mat till malarna men det är det enda.
#4 - 22 april 2008 08:32
Hej, det låter som om akvariets syresättningen gick i botten, vad har ni för filtreringspump, och är vattenstrålen riktad lite mot ytan så att vattnet cirkulerar ordentligt? Hur många fiskar har ni? Berätta gärna om ni har mycket eller lite växter, om ytan var "oljig" när det inträffade osv..
#5 - 22 april 2008 08:40
Det är ett ltet starpaket där pump och allt ingick. Det enda jag kan läsa på pumpen är "Power Clean 250". den är liten men effektiv. Den sitter fast med sugproppar så den är riktad rakt ut i vattnet.

Invånare i akvariet är:
5 platy
6 guppy
4 molly
8 neontetra
2 amanoräkor
5 pleco/ skäggmunsmal blandning

3 stora växter.

Jag såg inte någon oljighet, det enda som var annorlunda var att pumpen verkade gå på halvfart men den går som vanligt nu igen.
#6 - 22 april 2008 08:43
Prova att rikta pumpen så att den går upp mot vattenytan så du får lite rörelse i den.
Då ska det komma ner med syra i vattnet.
#7 - 22 april 2008 08:44
tack! ska prova det!
#8 - 22 april 2008 08:45
borde jag byta vatten igen?
#9 - 22 april 2008 08:59
Norpis skrev:

Då ska det komma ner med syra i vattnet.

:pSry, kunde inte låta bli..

Linda.n, du har väldigt hög belastning i ditt akvarium, och kvarvarande exkrementer samt mulm(döda växtdelar) konsumerar stora mängder syre, nattetid när belysningen är släkt konsumerar även växterna syret i vattnet.

Om du tittar till fiskarna så var även uppmärksam på om deras gälar är röda då detta kan vara ett tecken på att nitrifieringsprocessen i akvariet är ur balans och höga halter av ammoniak/nitrit bildats.
#10 - 22 april 2008 09:13
Aja.. Inte mitt fel att det bor en tomte i mitt tangentbord...
#11 - 22 april 2008 09:43
:-) syra vore ett intressant inslag.

för många fiskar? jag kan ju alltid flytta över några till stora akvariet! (måste bara muta sonen med ngt då)

vi testade vattnet för bara några dagar sen och det fanns inga höga halter av nitrit eller ammoniak då. men tack för tipsen! jag ska vara uppmärksam på vad som händer nu och hur de mår och ser ut.

Däremot har det flyttat in massor av blötdjur, typ maska eller sniglar som bosatt sig mellan stenarna och vid fogarna. Antar att de också förbrukar mängder av syre!!

Annons