Fiskars ålder

#1 - 19 mars 2007 20:56
Hejsan! Skulle vara kul att veta ungefär hur länge olika fiskar kan leva. Det är ovanligt med sådan information i fisk/akvarieböcker med mindre man intresserar sig för killifisk eller dylikt. Skriv gärna om någon fisk ni har haft som levde länge osv. Ni förstår poängen.

MVH Henrik Goth
#2 - 20 mars 2007 03:21
Hejsan! Skulle vara kul att veta ungefär hur länge olika fiskar kan leva. Det är ovanligt med sådan information i fisk/akvarieböcker med mindre man intresserar sig för killifisk eller dylikt. Skriv gärna om någon fisk ni har haft som levde länge osv. Ni förstår poängen.

MVH Henrik Goth

Nej, jag förstår inte riktigt poängen.

Är du intresserad av åldersrekord för enstaka individer? Det säger i så fall väldigt lite om vad som är normalt.

Vill du veta hur gamla fiskar av en viss art blir i snitt? Då blir det knepigt att räkna ut eftersom väldigt många fiskar dör inom några timmar/dagar från att de kläcks.

Är det fråga om hur gamla dom blir "normalt" så får man lov att bestämma vad som är normalt. Ingår naturlig predation (i naturen)? Ingår allmän vanvård (i akvarium)?

Frågan "hur gammal blir en människa?" är lättare att besvara men jag klarar inte den heller.
#3 - 20 mars 2007 07:26
Jag kan berätta om min numera ganska stingsliga långsträckta pansarmal (Megalechis thoracatum). Köpte honom som nybliven akvarist under tonårstiden och malen har nu funnits i min ägo i 14 år. Han går numera ett pensionärsliv i ett akvarium med en vuxen falsk siamesisk algätare och en ancistrus. Han är lite för "vass" mot övriga fiskar vid matdags så han får helt enkelt ha lite mindre konkurrens om maten...

Fast han är lika mycket i farten nu som innan, bara lite blekare i färgen...

MVH

Sabina
#4 - 20 mars 2007 09:47
Nej, jag förstår inte riktigt poängen.

Är du intresserad av åldersrekord för enstaka individer? Det säger i så fall väldigt lite om vad som är normalt.

Vill du veta hur gamla fiskar av en viss art blir i snitt? Då blir det knepigt att räkna ut eftersom väldigt många fiskar dör inom några timmar/dagar från att de kläcks.

Är det fråga om hur gamla dom blir "normalt" så får man lov att bestämma vad som är normalt. Ingår naturlig predation (i naturen)? Ingår allmän vanvård (i akvarium)?

Frågan "hur gammal blir en människa?" är lättare att besvara men jag klarar inte den heller.

Ungefär som Sabina svarade!
#5 - 20 mars 2007 10:05
Charmigt med gamla vänner som simmar och plaskar runt i vattnet ;-)

I mitt bestånd av praktbotior finns även en rackare på numera ansenliga ca 12 år...

MVH

Sabina
#6 - 22 mars 2007 05:17
Hej! Jag har en ensam sorgmanteltetra kvar från ett stim jag köpte 20.1.1997 dvs. över 10 år sedan. I början av februari fanns det ännu 2 st men åldern tar ut sitt.

Jag blev tipsad om en tysk länk där fiskars ålder behandlas. Detta i samband att jag behandlade samma ämne i forum.
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=99289
#7 - 16 april 2007 13:57
Det var inte dåligt.

Annons