[QUOTE=Azur]Vad baserar du påståendet att "en längre tids upprepade störningar inverka stressande, och det kan ju som bekant trigga matvägran, eller att de helt enkelt stressar ihjäl sig" på när det gäller ljud?[/QUOTE]
Att jag finner det föga troligt att man lyckas generera en sådan tryckvåg att fiskens inre organ krossas och fisken lider en omedelbar död. En stressad, försvagad fisk, kan säkert, på samma sätt som ens farfar, eller annan "lämplig" person skrämmas till en hjärtattack, med hjälp av plötsliga ljudvågor, men på något annat sätt tror jag inte du får en fisk att "omedelbart" dö av ljud. däremot kan du säkerliken stressa ihjäl fiskar med ljud, kalla det musik, eller kalla det oväsen, men det bör skulla krävas en hel del.
Stress triggar matvägran, nånsin haft en matvägrande fisk, jag har en, den e sanilikt stressad, av den större hanen i samma balja, så han ska få flytta, tyvärr inte riktigt än, karantän / isolerings karet ställs upp vid behov mitt på marmorbordet i stora rumet, ochjag tror inte min släkt uppskattar att få käka ståendes på balkonen när de kommer i helgen för att grattulera mig...
Andra stressfylda tillfällen som kan trigga matvägran, och om inte den hävs, död... flytt, nya miljöer / 'vänner', vatten kvallites förändringar. Min poäng var, at precis som att bo sidan om en högtrafikerad järnväg kan inverka som ett stress moment i en människas liv, kan akvariet påverkas av högtalare. det ska säkerligen till att man spelar högt, och ju mer du har som väsnas i baljan, desto högre måste du antagligen spela för motsvarande reaktion. men, det är som att bo vid en järnväg, o försöka vara glad över att man i alla fall inte hoppar lika högt som alla andra, när militären övningsflyger strax över taket...
B!
Edit
i skrivar tagen när rindberg slängde in sin andra post, jag kan inte göra annat än hålla med, knacka på rutan måste ses som mer störande utom i extrema fall
/edit