Fiskars reaktion på ljud?!

#1 - 19 januari 2005 21:58
En vän ska starta en asienbiotop och hon undrar hur fiskar reagerar på höga ljud? Om man har mycket hög musik på intill ett akvarium måste fiskarna känna ljudvågorna och vibrationerna...
#2 - 20 januari 2005 00:30
Fiskarna kan bli strässade av höckt ljud.
dessutom sätter man på sterion i ett tyst rum o volymen är hög kan man skrämma Fiskarna så mycke att dom Dör.
spelar man på normal volym o höjer lite suxesivt brukar det gå bra att ha fäst .
men skulle tro att fiskarna trivs bäst med lagom ljud på.
#3 - 20 januari 2005 10:25
Inte ett ord Conny_B sagt stämmer.

Fiskar hör visserligen bra, men du kan helt garanterat inte döda dem genom att spela högt på stereon.

Ljud går mycket dåligt in i akvariet, och ljudnivån inuti akvariet (från pumpar etc) dränker lätt ut stereon.
#4 - 20 januari 2005 10:38
Är det inte så att fisken inte "hör" i den bemärkelsen vi människor menar utan att den känner av vibrationerna?
#5 - 20 januari 2005 12:23
Det är väl precis vad vi gör också... Känner av vibrationer i luften. Fisken känner av vibrationer i vatten.

De hör dels med "öronen", fast de har inga ytteröron, dels med sidolinjesystemet, plus att en del fiskar har extra organ som är tryckkänsliga. Till det kommer diverse trycksensorer kopplade till simblåsan.
#6 - 20 januari 2005 12:26
då ljud inte är annat än vibrationer i ett midia, tex luft, eller vatten, är det inte fråga om att fiskar inte hör, de hör tvärt om väldigt bra, frågan är, hur reagerar de på ljudet? då man spelar ljud (musik) alstras en ljudvåg (flera, men för sakens skull) som när den paserar glas och vatenmassor dämpas något, men jämför det med att bada i badkaret, eller vara på stranden, du hör fortfarande under vatten, vad som händer ovan vatten, det brukar vara "mörkare" och något mer diffust, men med tanke på att fiskarna inte har en luftbubbla mellan trumhinnan och vattnet, kan de säkert bli rätt stressade av tillräkligt höga nivåer. själv har jag iofs aldrig uplevt några problem med just musik, men mina fiskar har en tendens till o se stressade ut när jag kommer i närheten, antar att det är för att jag ägnar ca 5 minuter dagligen åt att vara nära baljan, och resten av de timmar jag njuter av det görs på avstånd...
Personligen tror jag innerfillter för mer oväsen än musik, och avstår därför i största möjliga utsträckning från att använda dylika.

Teorier.
B!
#7 - 20 januari 2005 20:51
okej kan du då svara på varför flera skalarer vende sig upponer o dog när min sån för några år sedan satte på sterion på fullvolym av mistag .ioförsig har jag cerwen-vega 12vor med ett jävla
ljud i men dog gjorde mina skalarer ivarge fall.
#8 - 20 januari 2005 20:56
dom reagerar....

.......på höga ljud jag har en lille bror sån brukar leka vid mitt akvarium om han börjar böla så gömmer fiskarna sej [:-137]
[:-138]
[:-139]
[:-140]
[:-141]
[:-142]
[:-143]
[:-144]
[:-145]
[:-146]
[:-147]
[:-148]
[:-149]
[:-150]
[:-151]
[:-152]
[:-153]
[:-154]
[:-155]
[:-156]
#9 - 20 januari 2005 21:01
vi kan ta ett senarie till varför blir då fiskarna väldigt strässade så att man kan tydligt se det när man tittar på typ kriksfilmer o ett flygplan flyger in lågt o bombar o ljudnevån är hög .mina botier tycker inte alls om det det syns mycke tydligt på dom att dom blir strässade simmar hysteriskt in i saker o försöker jömma sig .
#10 - 20 januari 2005 21:18
Är det inte bastonerna som fiskarna hör?
Höga ljudfrekvenser tror jag inte spelar så stor roll.
Men i för sig det där med lillebrodern som bölar, om han är liten så borde han ju komma upp i höga frekvenser.
#11 - 20 januari 2005 21:57
Conny_B: Sorry, jag tror dig inte.

Rörelser kring akvariet reagerar fisken på, t.ex om nån springer fram för att ta hand om en gråtande lillebror, men ljud ute i rummet tror jag helt enkelt inte på att ni får fisk att reagera på. Möjligen undantaget om högtalaren är fastspänd mot glaset.

Varför? 1) För att ljudvågor har svårt att ta sig från ett tunnare till ett tätare medium, och 2) prova att lägga örat mot glaset.
#12 - 21 januari 2005 00:24
Azur, som jag tidigare på pekade, sänk huvudet under vattenytan i badrummet, du hör fortfarande stereon, mycket av det högre ljusare ljudet försvinner, men det hörs fortfarande... jag har inte provat o stå på huvudet före i akvariet, e rädd att det intrånget om nått skulle skrämma fiskarna (hade ni sett mitt ansikte, hade ni förstått vad jag menar... ;- ) Jag måste väll säga att skrämma livet ur dem måste vara svårt med en kraftig höjning, däremot måste en längre tids upprepade störningar inverka stressande, och det kan ju som bekant trigga matvägran, eller att de helt enkelt stressar ihjäl sig, osv

B!
#13 - 21 januari 2005 00:39
Vad baserar du påståendet att "en längre tids upprepade störningar inverka stressande, och det kan ju som bekant trigga matvägran, eller att de helt enkelt stressar ihjäl sig" på när det gäller ljud?
#14 - 21 januari 2005 00:41
Jag håller med Mr B. Man kan mycket tydligt höra mörka ljud i vatten. Och som Conny påpekade så hade han uppenbarligen rejäla högtalare.

Om man ex simmar ut i en sjö på sommaren utanför en badstrand så kan man höra alla ljusa ljud tydligt när man är ovanför vattnet men om man dyker ner så kan man höra låga toner mycket bättre. Ljud färdas ungefär 3-4 gånger så snabbt i vatten än i luft.

Vet inte om man kan heltplötsligt skrämma ihjäl en fisk men jag tycker det låter konstigt att men ens med ett par cerwin tolvor skulle kunna ha ihjäl en fisk.
#15 - 21 januari 2005 00:49
För att svara på ursprungsfrågan tror jag att man måste spela våldsamt högt och ha högtalarna väldigt nära akvariet för att fiskarna ska påverkas. Jag tror nog att man får bekymra sig över sin egen hörsel före innan man behöver bekymra sig över fiskarna. Att dom känner av hög musik tror jag nog men jag tror nog det är värre med puckon som tror att fiskarna tycker det är roligt att man knackar på rutan.
#16 - 21 januari 2005 00:51
[QUOTE=Azur]Vad baserar du påståendet att "en längre tids upprepade störningar inverka stressande, och det kan ju som bekant trigga matvägran, eller att de helt enkelt stressar ihjäl sig" på när det gäller ljud?[/QUOTE]

Att jag finner det föga troligt att man lyckas generera en sådan tryckvåg att fiskens inre organ krossas och fisken lider en omedelbar död. En stressad, försvagad fisk, kan säkert, på samma sätt som ens farfar, eller annan "lämplig" person skrämmas till en hjärtattack, med hjälp av plötsliga ljudvågor, men på något annat sätt tror jag inte du får en fisk att "omedelbart" dö av ljud. däremot kan du säkerliken stressa ihjäl fiskar med ljud, kalla det musik, eller kalla det oväsen, men det bör skulla krävas en hel del.

Stress triggar matvägran, nånsin haft en matvägrande fisk, jag har en, den e sanilikt stressad, av den större hanen i samma balja, så han ska få flytta, tyvärr inte riktigt än, karantän / isolerings karet ställs upp vid behov mitt på marmorbordet i stora rumet, ochjag tror inte min släkt uppskattar att få käka ståendes på balkonen när de kommer i helgen för att grattulera mig...
Andra stressfylda tillfällen som kan trigga matvägran, och om inte den hävs, död... flytt, nya miljöer / 'vänner', vatten kvallites förändringar. Min poäng var, at precis som att bo sidan om en högtrafikerad järnväg kan inverka som ett stress moment i en människas liv, kan akvariet påverkas av högtalare. det ska säkerligen till att man spelar högt, och ju mer du har som väsnas i baljan, desto högre måste du antagligen spela för motsvarande reaktion. men, det är som att bo vid en järnväg, o försöka vara glad över att man i alla fall inte hoppar lika högt som alla andra, när militären övningsflyger strax över taket...

B!

Edit
i skrivar tagen när rindberg slängde in sin andra post, jag kan inte göra annat än hålla med, knacka på rutan måste ses som mer störande utom i extrema fall
/edit
#17 - 21 januari 2005 09:45
Undrar hur fisken i havet överlever fartygstrafiken... DÄR snackar vi oljud!

/Chrille, med sammanlagt 6st 6½" basar samt en 15" monsterbaslåda (som utnyttjas dagligen utan att fiskarna "klagar")..
#18 - 21 januari 2005 10:36
[QUOTE=Mr B]Stress triggar matvägran, nånsin haft en matvägrande fisk, jag har en, den e sanilikt stressad, av den större hanen i samma balja[/QUOTE]
Javisst, självklart kan stress orsaka en massa problem, MEN frågan var ifall ljud utifrån rummet alls är stressande för fisken?

Ljud i akvariet (t.ex. knacka på glaset) reagerar fisken på och stressas av, men jag har aldrig sett nån fisk reagera hur högt jag än kört på min stereo.
#19 - 21 januari 2005 11:23
[QUOTE=Azur]Javisst, självklart kan stress orsaka en massa problem, MEN frågan var ifall ljud utifrån rummet alls är stressande för fisken?

Ljud i akvariet (t.ex. knacka på glaset) reagerar fisken på och stressas av, men jag har aldrig sett nån fisk reagera hur högt jag än kört på min stereo.[/QUOTE]
Jag har sett reaktion från fiskarna pga ljud. Men inte mer reaktion än som ex. när ett barn springer förbi ett akvarie (eller en vuxen för den del).

Jag instämmer och tror att man inte med ljud skulle stressa fiskarna så mycket att det är så stressande att dom ex. dör. Jag tror nog att ljudet från en stereo är ungefär lika stressande som att folk rör sig framför akvariet, och det är det väll ingen som undviker?
#20 - 26 januari 2005 23:04
Jag har spelat snuskigt hög musik, många gånger, och nästan lika många gånger har jag kollar om mina fiskar reagerat, och de har inte på nåt sätt visat nånting iaf.
Jag har ett 720l kar med jaggor, och ett 110 med långsträkta pansarmala, glasmalar mm.

Och högtalarna jag spelar på är 4 högtalare med 4st 6" basar och två diskanter, en front högtalare med två tior, en 12" sub med ett jävla drag, och jag kollar på krigsfilmer, spelar hårdrock, basig hiphop när det faller mig in, så jag vet att mina fiskar ej bryr sig, och tror att vissa snackar men massa skit.
Tjejens scalarer bryr sig inte om hög musik heller.

ställ er och skrik allt vad ni har en bit från karet, där fiskarna ej kan se er och se själva.
#21 - 26 januari 2005 23:56
Um, mina reagerar på de fattiga 200 watt mitt P1600 Yama ha steg orkar leverera till mina fullrange skrålare med ett par Eminence Kilomax 15" i botten... inte så att de dör av det, men så att de klart agerar skrämda av "oväntade" ljud, och efter en sjyst fest kan de vara marginelt skyggare än vanligt i ett par dagar.
Sanolikt mer stressande med rörelser än oväntade ljud, som redan påpekat tidigare i tråden, om jag inte minns fel.
B!
#22 - 27 januari 2005 08:10
hmm.. jag hade en kompis.. det var länge sedan men jag minns att han frågade mig vad han skulle göra för att växterna skulle sluta flyta upp i hans akvarium.. jag frågade honom vad han hade i osv.. och tillslut fick jag ur honom att han hade sina två högtalare på vardera sidan av akvariet.. jag såg det aldrig.. men på skämt sade jag att han kanske spelade för högt.. men de fiskarna var antaligen döva eller vana vid ljudet.
#23 - 27 januari 2005 13:15
..........och?
Blev växterna kvar i botten sedan eller?
#24 - 27 januari 2005 13:46
Varför spela hög musik från första början? Finns hörlurar..
Om du MÅSTE så är det väl bäst att börja på lite lägre volym och se hur fiskarna reagerar? Går det bra så är det ju inga problem, om du inte har grannar :)
#25 - 27 januari 2005 15:34
Vissa vill att musik skall kännas.
Och jag tror såklart att fiskarna hör ljudet, men om man har fest, tynar stereon, så ska man nog mest tänka på att gästerna ej skall dansa disco med hastiga rörelse, eller slå i takt med basen på akvariet.
Kan nog vara sådant som stressar fiskarna.

Annons