Fiskbesättning till Juwel 240

#1 - 27 augusti 2011 12:44
Mitt första "stora" akvarium och nu blev det iofs lättare....eller kanske svårare att välja fisk? :p
Funderar lite på dessa:
Pitbull-mal
Sajica ciklider
Purpurhuvudsbarb, nätbarb, odessabarb
Stänktetra - copella arnoldi
Polypterus senegalus - Fengädda

Fengäddan är väl tveksamt om det går eller? Någon som har erfarenhet av den tillsammans med fiskar?
Andra tips på fiskar som ni gillar?
Hade velat ha 2-3 par ciklider tillsammans, går det? tips på ciklider som går ihop med sajica? Vill helt inte att dom gräver jättemycket heller...
#2 - 27 augusti 2011 13:25
Ciklider jag funderar på :
Sajica
Blå ciklid
Röd ciklid
Boliviansk fjärilciklid
Lejonhuvudciklid
Tuppkamciklid
Scalare
Nyckelhålciklid
Delfinciklid - Krobia guianensis

Andra tips och rekomendationer önskas. Tror ni man kan hålla några av dom här tillsammans. 2 par av varje
#3 - 27 augusti 2011 14:37
Nyckelhål, bolivianer och skalare borde gå att ha ihop, då kommer du ju att ha 3 ciklid par.. ;)

Tror nog att tetror och barber kan bli slukade, tetrorna är jag säker på att han kommer att käka upp.. :/
#4 - 27 augusti 2011 14:44
Fengäddor är häliga. Dom funkar i karet och tillsammans med de flesta fiskar. Har själv 8 st fengässor (4 delhezi's, 3 senegalusar och 1 endlicheri). Sen har jag en Clown knivfisk (Chitala ornata), en splendid snakehead (Channa lucius) och 1 flaggciklid. Funkar jättebra mellan dom.
#5 - 27 augusti 2011 16:08
I mitt Juwel Rio 240 har jag just nu 7 Parkinsons regnbågsfisk, 4 F1-scalarer, 4 bolivianska fjärilsciklider, 4 Laetacara araguaiae, 4 pygméträmalar, fyra Ancistrus dolichopterus (blå antennmal, L183), 6 siamesiska algätare, och ett 20-tal Corydoras panda. Detta funkar bra. Hade ett nyckelhålspar som jag bytte in, och flyttade mina Laetacara till det akvariet istället, men nyckelhålen funkade också bra i detta sällskap.
#6 - 27 augusti 2011 19:55
Kan också bidra vad jag har i mitt 240 l juvel kar
Där går det 1 par sajica
Ett par eldbukar
Och 4 stycken svärdbärare, tycker att det är så gott som fullsatt :p
Har blivit totalt förälskade i mitt sajica par,dom är så ömsinnta med varandra(än så länge)
Och hanen tar verkligen honan i försvar när eldbukarna kommer och kaxar sig
Dom viker inte av från varandra alls
Det är käärlek i mina ögon
Totalt förälskad i deras "oskyldiga" runda feminina utseende också :)

Värme
#7 - 28 augusti 2011 19:49
Någon som vet vilka utav fiskarna jag skrivit i början av tråden som man kan släppa i först?
Jag har iofs tagit både vatten filtergojs + en del inredning från akvarium som varit igång i över ett år.
240litaren har gått igång 3 dagar nu.
Skulle man kunna släppa i ciklider redan nu eller ska man ta dom andra fiskarna först?
#8 - 28 augusti 2011 19:51
Auratusen skrev:
Fengäddor är häliga. Dom funkar i karet och tillsammans med de flesta fiskar. Har själv 8 st fengässor (4 delhezi's, 3 senegalusar och 1 endlicheri). Sen har jag en Clown knivfisk (Chitala ornata), en splendid snakehead (Channa lucius) och 1 flaggciklid. Funkar jättebra mellan dom.

Frågan är om dom kan gå med fiskar som håller sig runt 3-15 cm? Läste någonstans att man kunde ha dom med snabbsimmande fiskar. Vad tror ni? Vill inte riskera att dom käkar upp allt i akvariet heller...:)
#9 - 28 augusti 2011 20:08
Du kan nog börja med lite vad du vill..

Låter som om du har en bra start i burken..

Som sagt så lär nog fengäddan käka dina tetror om inte annat, kanske barberna med (när den har växt på sig naturligtvis)..
Så du kanske ska skippa fengäddan..
#10 - 29 augusti 2011 08:06
Kan jag köpa nästan allt med en gång?
Malar,ciklider,mittenfisk och ytfisk? :)
#11 - 29 augusti 2011 10:31
pikachu skrev:
Du kan nog börja med lite vad du vill..

Låter som om du har en bra start i burken..

Som sagt så lär nog fengäddan käka dina tetror om inte annat, kanske barberna med (när den har växt på sig naturligtvis)..

Så du kanske ska skippa fengäddan..

... Eller tetrorna ;)

Men tetrorna och barbrerna ligger i riskzonen
#12 - 30 augusti 2011 08:55
Tror barberna är så pass snabba att det borde gå bra.....? :s

Det blev 1 Sajica par, 3 Boliviansk fjärilciklid, 12 Nätbarber och 2 Ancistrus.
Någon som har något bra tips på fiskar som lever i övre vattenregionen som skulle funka med dessa? Behöver inte vara stimfisk...
Hur mycket fisk kan jag ha utan att det blir för mycket?
Hur som helst supernöjd med det jag redan köpt in. :D
#13 - 4 september 2011 12:53
det var visst 14 nätbarber...måste fått några på köpet..:) nu går det 4 bolivianska fjärilar istället för 3. Hoppas dom kan para ut sig. Någon som vet om dom bildar par likt sajicorna?

Jag tycker det är lite tomt i övre delen av karet, då nätbarberna som jag trodde var i mellan-delen håller till i undre.
Någon som har tips på någon ytfisk som kan gå i en liten grupp på 6-7 st?

Har jag för mycket fisk tycker ni isåfall?

Tacksam för en hjälpande tanke...:)

Annons