Fiskbeteende och fiskspråk!

#1 - 6 september 2007 09:26
[SIZE=1][COLOR=#4169e1]Har under en tid studerat beteendet bland mina fiskar och har frågor.[/COLOR][/SIZE]

[SIZE=1][COLOR=#4169e1]Botior:[/COLOR][/SIZE]
[SIZE=1][COLOR=#4169e1]Knackar/knäpper dom? [/COLOR][/SIZE]
[SIZE=1][COLOR=#4169e1]De bor i mina grottor och bakom täta växter. Slår jag på glaset kommer de alltid fram och kollar vad som är på G! Får de tag i maten hörs ett knackande eller knäppande läte! Typiskt för arten????[/COLOR][/SIZE]
[SIZE=1][COLOR=#4169e1]De måste även ha ett utmärkt luktsinne! De letar sig fram tills de hittar nedsläppt mat, men hur är det med synen? Den tycker jag inte är så vidare god.[/COLOR][/SIZE]

[SIZE=1][COLOR=seagreen]Gurami:[/COLOR][/SIZE]
[SIZE=1][COLOR=#2e8b57]Har sett att de möts öga mot öga och gnider sina spröt mot varandra. Är diskussionen positiv simmar de vidare, har de meningsskiljaktigheter blir det jakt. VAD HAR DE för kommunikation?[/COLOR][/SIZE]

[SIZE=1][COLOR=#2e8b57]Guppyhane:[/COLOR][/SIZE]
[SIZE=1][COLOR=#2e8b57]En hane kan uppvakta en svärdbärarhona tills hon kreverar. Tror inte de kan ta fel på art men om de lever utan guppyhonor - tar de vad som finns då?!?!?![/COLOR][/SIZE]

[SIZE=1][COLOR=sienna]Malar:[/COLOR][/SIZE]
[SIZE=1][COLOR=#a0522d]Har 2 malar vars artbeteckning jag intet funnit.[/COLOR][/SIZE]
[SIZE=1][COLOR=#a0522d]De är f n ca 4-5 cm. För små att ännu se könet på.[/COLOR][/SIZE]
[SIZE=1][COLOR=#a0522d]Blir de alltid lika dominanta i karen? Mina kallar jag för bokstavsmalar = ADHD-stuk! Är överallt och sabbar, jagar och klättrar. Misstänker att de blir ganska stora - blir de monster då?[/COLOR][/SIZE]

[SIZE=1][COLOR=#a0522d]Och på samma gång! Vet någon vad SVARTALGER är?[/COLOR][/SIZE]
#2 - 6 september 2007 12:43
Tror jag har hört att praktbotior kan ge ljud ifrån sig, likadant L-malar. Vissa L-malar knorrar när man tar upp dom. :)

Vad gäller fiskhanar av olika arter, så hänger det nog på hur hög "drive" de har, både med avseende på arten och på personligheten. Min Don Acei har försökt para sig honor av alla arter, L-malar och pumputblås... :D
Guppyhanar tar nog fasen vad som finns till hands.

Guramis och malar har jag ingen aning om...men fisketologi är ett intressant ämne. :)
#3 - 6 september 2007 21:52
Åh! Ett svar!

Jens A. skrev:
Tror jag har hört att praktbotior kan ge ljud ifrån sig, likadant L-malar. Vissa L-malar knorrar när man tar upp dom. :)

Vad gäller fiskhanar av olika arter, så hänger det nog på hur hög "drive" de har, både med avseende på arten och på personligheten. Min Don Acei har försökt para sig honor av alla arter, L-malar och pumputblås... :D

Guppyhanar tar nog fasen vad som finns till hands.

Guramis och malar har jag ingen aning om...men fisketologi är ett intressant ämne. :)

[SIZE=1][/SIZE]
[SIZE=1][COLOR=#000080]Tack, Jens A. Hade inte räknat med ETT ENDA svar så jag blev mycket förvånad då du svarade. Talade med en medlem om att jag nästan aldr[/COLOR][/SIZE][SIZE=1][COLOR=#000080]ig får svar på fiskfrågor, därför ställde jag frågorna mest bara av nyfikenhet. Men tydligen ställer jag för svåra frågor, ska kanske bara fråga om sand och sten och guppy?!?!?!:);)[/COLOR][/SIZE]
[SIZE=1][COLOR=#000080]Men fisketologi har jag aldrig läst att någon skrivit om - ett outforskat ämne kanske?[/COLOR][/SIZE]
[SIZE=1][COLOR=#000080]Troligtvis är jag ensam i Sverige om att ha, som jag kallar det, svartalger? Finns inget att söka på om det? [/COLOR][/SIZE]
[SIZE=1][COLOR=#000080]Annars är jag mycket intresserad av djurs etologi överhuvudtaget, men har inte sökt på just fiskars. Någon borde väl ha skrivit i ämnet?;)[/COLOR][/SIZE]
#4 - 8 september 2007 22:48
Malinitzi skrev:

[SIZE=1][COLOR=#000080]Tack, Jens A. Hade inte räknat med ETT ENDA svar så jag blev mycket förvånad då du svarade. Talade med en medlem om att jag nästan aldr[/COLOR][/SIZE][SIZE=1][COLOR=#000080]ig får svar på fiskfrågor, därför ställde jag frågorna mest bara av nyfikenhet. Men tydligen ställer jag för svåra frågor, ska kanske bara fråga om sand och sten och guppy?!?!?!:);)[/COLOR][/SIZE]

[SIZE=1][COLOR=#000080]Men fisketologi har jag aldrig läst att någon skrivit om - ett outforskat ämne kanske?[/COLOR][/SIZE]

[SIZE=1][COLOR=#000080]Troligtvis är jag ensam i Sverige om att ha, som jag kallar det, svartalger? Finns inget att söka på om det? [/COLOR][/SIZE]

[SIZE=1][COLOR=#000080]Annars är jag mycket intresserad av djurs etologi överhuvudtaget, men har inte sökt på just fiskars. Någon borde väl ha skrivit i ämnet?;)[/COLOR][/SIZE]

Man har nog skrivit en del om parningsbeteenden och sådant. Beteenden i övrigt känner man nog inte till så mycket om. Men en kul grej är firrarna faktiskt låter...jag tror det finns någon skiva som Naturskyddsföreningen säljer med fiskljud. Har hört den en gång...framförallt ål hade ett riktigt skumt läte - Lät som en fallande bomb! :)
#5 - 9 september 2007 08:50
Botior kan låta så högt att man tror akvariet är på väg att spricka! Dom litar mest på luktsinnet för att lokalisera födan då dom lever naturligt i grumligt vatten. Samma sak gäller guramis och därför använder som sina "känselspröt" för att hälsa på varandra och identifiera sig.

När det gäller källor till information om fiskarnas beteende kan jag rekommendera en trevlig bok som heter: "Varför gör fiskarna så?" av Jens Meulengracht-Madsen, ICA-förlaget 1974, ISBN 91-534-0283-9, som borde gå att hitta på bibliotek mm.
#6 - 9 september 2007 14:07
Tackar för tipset, Olivin! Intresset för akvariefiskar bör nog också ligga på fisketologin i allra högsta grad - det är ju det som är så intressant att veta mycket om!

Annons