Fiskblandning!

#1 - 24 augusti 2011 20:44
Jag har en akut fråga som jag måste ställa! Idag köpte jag några golden och malawi fiskar till mitt nya akvarium och där i har jag en Gibbiceps som är 25 cm lång och då undrar jag om han är för stor för dom andra fiskarna? Dom jag köpte är inte vuxna utan dom är bara 2 cm stora. Kommer dom att bli uppätna? :(
#2 - 24 augusti 2011 20:49
Nu är ju inte jag någon hejare på just malawi, men då jag har små erfarenheter av malawi så vet jag att de är smarta och snabba som fan..
Lägg där till att gibbin inte är någon rovmal..
Vad blir då summan av kaddemumman?
Jo, dina malawis kommer klara sig galant ska du se.. ;)
#3 - 25 augusti 2011 06:39
nu har du ställt frågan i 3 trådar. korsposta inte.
#4 - 1 september 2011 16:37
Tja, en till fråga!

Har ni några tips på ciklider som blir större? Dom ska passa ihop med golden.. :)
#5 - 1 september 2011 17:41
titta i artbeskrivningarna.
#6 - 1 september 2011 17:49
Orkar inte gå in på alla och vet inte vem som passar med vem....
#7 - 1 september 2011 17:54
de flesta passar ihop. bättre o kolla o sen fråga om de olika arterna du blir intresserad av
#8 - 1 september 2011 18:03
Har du inget tips på någon som blir större?
#9 - 1 september 2011 18:04
aapp skrev:
Orkar inte gå in på alla och vet inte vem som passar med vem....

Om du inte orkar läsa på om arter så kanske det är fel hobby för dig. Som det mesta vad gäller husdjur, så måste man veta vad man sysslar med för att inte plåga djuren. Att läsa på är inte så jobbigt, börja med att läsa om de olika familjerna, och när du tror att du hittat vad du letar efter börjar du läsa igenom arterna i den familjen.
#10 - 1 september 2011 18:21
so true logic
#11 - 1 september 2011 18:48
Har inte med saken och göra! Ställde bara en enkel fråga och det betyder inte att jag har valt fel hobby för att jag inte orkar läsa om ett par fiskar...
#12 - 2 september 2011 13:22
det enkla svaret är Aulonocara släktet han har nog bara vaknat på fel sida...
#13 - 2 september 2011 13:36
jag har skaffat en hund, nån som vet vilken annan hund som blir stor men ändå passar ihop med alla andra hundar jag tänker köpa som jag ännu inte vet vare sig färg eller ras på ?

nä, jag orkar inte goggla på "hundraser", ej heller orkar jag regga mig på nått forum.

jag vill bara att någon talar om för mig vilken hund som passar med alla andra hundar.

ska det vara så svårt ?

obs....den nya stora hunden måste vara snäll mot fåglar, jag vet inte vilka fåglar ännu, alltså måste
den vara snäll mot alla fåglar, såväl undulater som mot arapapegojor, och sist men inte minst vithövdade örnar.

.

sist men inte minst, den nya stora hunden måste äta samma mat som alla dom andra djuren som jag
skall skaffa, jag vet inte vilka, bara tala om vilken hund jag skall köpa.

svårare än så är det inte.....

.
#14 - 2 september 2011 14:00
trodde att det gälde afrikanska ciklider eller..?????????
#15 - 2 september 2011 14:13
Bra liknelse Kensa, ha ha.
#16 - 2 september 2011 14:34
Skulle vi kunna tagga ner lite, det här är faktiskt inte sjysst. Han har sagt vad han har i karet, och ska det kritiseras kan man väl åtminstone vara konstruktiv.
#17 - 2 september 2011 15:01
har själv 8 st golden sen bara aulonocara trivs jätte bra ihop.lugn o skönt..:)
#18 - 2 september 2011 17:11
Tack logic och jouber! Någon som kan bete' sig normalt... Och det var en riktigt dålig jämförelse med en hund...
#19 - 2 september 2011 18:04
Tänkte limma fast ett par stenar med silikon så man slipper stenras i akvariet. Måste man ha något speciellt silikon då? :)
#20 - 2 september 2011 18:45
aapp skrev:
Tänkte limma fast ett par stenar med silikon så man slipper stenras i akvariet. Måste man ha något speciellt silikon då? :)
Då tycker jag du ska köra på korallim, silicon tycker jag fäster dåligt på sten! (hör egentligen till inredningskategorin[:o])
#21 - 2 september 2011 18:57
OT Men jag silikonade just ihop skifferplattor, vissa sitter stenhårt, andra lossnar lätt. Så skulle inte rekommendera det. Men det bästa är nog bara att stapla stabilt från grunden. Viktigt är att inte stapla på sanden.

(Om du vill kunna ställa många frågor i samma tråd utan att det blir off topic så är det nog bättre om du startar en projekttråd.)
#22 - 2 september 2011 19:46
Så det funkar inte med vanlig sten och silikon?
#23 - 2 september 2011 21:14
aapp skrev:
Så det funkar inte med vanlig sten och silikon?
Nej, då kan du lika bra stapla stenen som vanligt, siliconet kommer annars bara ge en falsk trygghet eftersom du troligen slarvar lite med staplingen i tron om att siliconet fixar det;)
#24 - 3 september 2011 07:37
Sant!

Annons