Jaha, då har jag varit tvungen att egenhändigt avliva fisk för första gången, och det gick ju inte alls så bra..[:(] Det är min man som sköter de få fiskavlivningar vi hittills haft, men idag så blev det nödläge och jag var ensam hemma med barnen. Min äldsta albinopansarmal var döende såg jag i förmiddags. Låg i halvt ryggläge mot en sten och några små miniäppelsnäckor hade redan satt sig på hans stjärt. Jag trodde flörst att han redan var död, men vid närmare titt såg jag att han flämtade snabbt med gälarna. Mån om att snabbt avsluta hans lidande letade jag raskt upp en bräda att mosa fisken med mot marken. Min plan var att lägga den i påse med lite vatten, placera påsen på marken med en plan bräda över och med ett resolut stampande mosa fisken. Det hela fick gå snabbt eftersom jag inte ville att barnen skulle märka vad jag gjorde, de är inte mogna ännu för sånt här, så jag var lite stressad.
Men när jag lagt honom i påsen fick jag infallet att jag skulle dänga påsen hårt först innan mosningen. Men jag tog i så ini helskotta så påsen sprack och fisken for iväg i okänd riktning ut över den isfläckiga gräsmattan. "Skit också, tänk om han inte dog utan ligger där nu och kvävs till döds" tänkte jag och började leta som en tok efter fisken. Men en albinocory på en isig gräsmatta är ju som en nål i en höstack, så jag fann aldrig den. Efter en kvart gav jag upp.
Nu har jag dåligt samvete för att jag klantade mig så att jag inte kan vara säker på att han dog snabbt. Vad ska man ha för påse för att det ska hålla när man slår den? Jag hade en sån påse man får när man handlat på apoteket, och den sprack ju i bottnen.