Fiskdödare med dåligt samvete

#1 - 21 februari 2013 12:13
Jaha, då har jag varit tvungen att egenhändigt avliva fisk för första gången, och det gick ju inte alls så bra..[:(] Det är min man som sköter de få fiskavlivningar vi hittills haft, men idag så blev det nödläge och jag var ensam hemma med barnen. Min äldsta albinopansarmal var döende såg jag i förmiddags. Låg i halvt ryggläge mot en sten och några små miniäppelsnäckor hade redan satt sig på hans stjärt. Jag trodde flörst att han redan var död, men vid närmare titt såg jag att han flämtade snabbt med gälarna. Mån om att snabbt avsluta hans lidande letade jag raskt upp en bräda att mosa fisken med mot marken. Min plan var att lägga den i påse med lite vatten, placera påsen på marken med en plan bräda över och med ett resolut stampande mosa fisken. Det hela fick gå snabbt eftersom jag inte ville att barnen skulle märka vad jag gjorde, de är inte mogna ännu för sånt här, så jag var lite stressad.
Men när jag lagt honom i påsen fick jag infallet att jag skulle dänga påsen hårt först innan mosningen. Men jag tog i så ini helskotta så påsen sprack och fisken for iväg i okänd riktning ut över den isfläckiga gräsmattan. "Skit också, tänk om han inte dog utan ligger där nu och kvävs till döds" tänkte jag och började leta som en tok efter fisken. Men en albinocory på en isig gräsmatta är ju som en nål i en höstack, så jag fann aldrig den. Efter en kvart gav jag upp.

Nu har jag dåligt samvete för att jag klantade mig så att jag inte kan vara säker på att han dog snabbt. Vad ska man ha för påse för att det ska hålla när man slår den? Jag hade en sån påse man får när man handlat på apoteket, och den sprack ju i bottnen.
#2 - 21 februari 2013 12:55
Ja det finns många olika procedurer som man läser om här på zoopet. Jag öppnar altandörren. Fångar fisken, tar fisken i handen och går fort till dörren och kastar den hårt i marken. Barbariskt kanske en del tycker. Men som jag ser det den mest skonsamma avlivningen. Slipper stressas i en påse utan en hastig död.
#3 - 21 februari 2013 14:13
Jag kör med påse, fast utan vatten i.
Håvar upp fisken, ner i påsen, snabbt ut på trappen där jag tar en sten och krossar fiskens huvud med. Slänger påsen i soprummet.
Använder påse för att det blir mindre söligt och lättare att slänga. Det är inte många sekunder som fisken behöver vara där i, tar väl ca 5-10 sekunder innan jag är klar om jag snabbar mig.
#4 - 21 februari 2013 17:39
Pansarmalar är lite kruxigare att avliva än andra då den har ett "pansarskal" och väldigt hård skalle!
#5 - 21 februari 2013 19:25
Vad är bäst i deras fall? Kapa huvudet med kniv? Har ett gäng nämligen, så det kan vara bra att veta. Även om alla är friska och krya i dagsläget.
#6 - 21 februari 2013 20:36
Jag skulle vilja säga att du avlivade den väldigt humant. Fiskar övergår till dvala vid kallgrader och kroppen stänger av allteftersom det blir kallare pga att de är kallblodiga djur. Jag menar alltså att det bästa sättet att avliva fisk är i frysen eller en istäckt gräsmatta. Helst ska man slå en träpåk några gånger i skallen på dom, men i pansarmalens storlek blir det ju en tandpetare och det funkar nog sådär. Så som sagt, sov med gott samvete inatt! Dessutom kanske grannens kisse eller en lycklig fiskmås får sig lite kvällsmat....

Styfv, Karlstad
#7 - 21 februari 2013 20:56
Jag hoppas ju förstås att den dog av själva slaget då jag dängde påsen i grindstolpen, men eftersom jag inte fann den sen så kunde jag ju inte verifiera det. Den stackaren hade inte mycket livskraft kvar, snäckorna hade redan börja äta på honom fast han andades. Så när än dödsögonblicket inföll, i påsen eller på gräset, så förkortade jag ju hans lidande jämfört med att stanna kvar i karet och bli äten på levande.
#8 - 22 februari 2013 11:41
Har varit en del diskussioner om detta, och inte för att förvärra saken nu men frysning är inte ett bra sätt. Står nog inget om just pansarmalar, men här var några alternativ i alla fall http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=145451&page=4&p=1595091&viewfull=1#post1595091
Nu låter det ju inte som din fisk fick någon utdragen död när den ändå var såpass dålig, och det gick ju inte riktigt som planerat ändå.

Annons