Fisken är på dom andra fiskarna

#1 - 8 maj 2010 18:44
Hej i torsdag så köpte jag 6st Metriaclima greshakei, Makokola 3st hanar och 3st honor

Och en hane är mest dominant av dom andra hanarna och nu är det så att idag så såg jag att en av hanarnas ryggfena är upp fransad och jag tror att det är den dominanta hanen som är boven till det hela.

Så jag undra är det något övergående eller kommer det att sluta med att en säker död?? är det något man kan göra åt detta eller ska man bara låta det vara?
#2 - 8 maj 2010 19:08
De är väldigt revirhävdande så hanarna brukar vara rätt elaka mot andra hanar. Tips är att försöka ha så mycket grottor som möjlig, ev. möblera om ibland för att skaffa nya revir osv. Har de gott om plats och grottor så kan det gå, men jag skulle skaffa 2-3 honor till.
//Camilla
#3 - 8 maj 2010 19:12
C.Ciklid skrev:
De är väldigt revirhävdande så hanarna brukar vara rätt elaka mot andra hanar. Tips är att försöka ha så mycket grottor som möjlig, ev. möblera om ibland för att skaffa nya revir osv. Har de gott om plats och grottor så kan det gå, men jag skulle skaffa 2-3 honor till.

//Camilla

Hej såhär ser det ut i mitt akvarium
http://img534.imageshack.us/img534/4024/002ue.jpg
#4 - 8 maj 2010 19:23
Ja, grottor ser det ut som de har i alla fall. :D
#5 - 8 maj 2010 19:25
C.Ciklid skrev:
Ja, grottor ser det ut som de har i alla fall. :D

japp men han är på dom i alla fall
#6 - 9 maj 2010 07:30
walak skrev:
japp men han är på dom i alla fall

Som jag nämnde, skaffa fler honor för att han skall få annat att tänka på. Ju fler man har i, bryter oftast deras naturliga beteende, villket är att vara elaka satar som terroriserar i akvariet för att hålla sitt revir tomt på individer.
//Camilla
#7 - 9 maj 2010 09:59
håller med, mer honor.
#8 - 10 maj 2010 07:18
köp minst 3 honor till. minst.

Annons