Fiskförslag till mindre asien biotop...

#1 - 23 november 2010 17:58
grubbel grubbel... har lite kar som står i garaget på ca 45-55 liter

Är väldigt sugen på att starta ett asien kar, hade helst haft ett stort kar med exempelvis guldgurami, rengbågsfisk eller nåt sånt men nu är det litet akvarium som gäller så får tänka smått vilket jag har svårt för hehe.

Men har i alla fall bestämt mig för att jag vill ha drottningrasboras i det men sen tar det ganska stopp...

Tips?
#2 - 23 november 2010 19:49
Jag har Pygméguramisar i mitt 54 liters, riktigt fina fiskar:)
#3 - 23 november 2010 19:54
hej Kul att du gillar asiatisk biotop-
tips till bottenlevande fiskar: bornesucker, seweliior ( stavning) khulii ålar,
Bilagor:
#4 - 23 november 2010 19:56
Nubi skrev:
hej Kul att du gillar asiatisk biotop-

tips till bottenlevande fiskar: bornesucker, seweliior ( stavning) khulii ålar,

Kan man ha dessa, förutom Kuhliålarna i ett så litet kar?
#5 - 23 november 2010 20:00
Haft mina borneosucker i ett 60l. De trivdes riktigt bra, sen är frågan hur strömt ska hon ha karet, för borneosucker vill ha strömt och rasboras kanske inte vill ha så strömt...
#6 - 23 november 2010 20:05
Pygmégurmis var ett mycket bra alternativ då sambon köpte på sig en ensam stackare vid en nedläggning av en affär så kan ju skaffa lite kompisar till den och flytta med den. Det jag funderar på är dock om de biter fenor?

Har nämligen en betta splenders hona som går tillsammans med khulis som jag funderar på att flytta till asienkaret och ev en hona till men ingen hane då fast annars kan hon gå kvar med khulisarna. Slog mig att jag även har en galaxy rasbor som simmar runt här eftersom han råkade komma med i en påse med corydoras.

Så man kanske skulle kunna ha:
Drottning rasbora
Galaxy rasbora
pygmégurami
?? 2 Betta splenders honor ??
Sen är jag sugen på Otocintlus som mal

Vad tror ni om det?
#7 - 23 november 2010 20:10
Jag har dem med Dano Erythromicron men jag kan inte svara på de är fenbitare men det känns inte så.
Hade det varit jag så hade jag haft en sorts stimmfisk då karet är litet, om du tänker på belysningstiden och så behöver du nog ingen algätare, jag har inte det hos mig.
#8 - 23 november 2010 20:15
är inte otocinclus SA firre ?
#9 - 23 november 2010 20:17
Jo, men en är liten så den passar i i små kar.
#10 - 23 november 2010 20:36
Risken är att en Otocinclus svälter ihjäl i ett litet kar. I naturen lever de i grupper, från några stycken till tusentals.
#11 - 23 november 2010 20:42
Just det, det hade jag ju glömt hehe men det stämmer men får se, det är en bra fisk om inte annat. Men kanske hoppar den...

Kamphonan får nog gå kvar med närmare eftertanke då hon är det enda i karet som syns förutom 2 khulis av 8 som verkar vara på lekhumör =) *hoppas hoppas*
#12 - 24 november 2010 12:06
Pink_Tess skrev:
Just det, det hade jag ju glömt hehe men det stämmer men får se, det är en bra fisk om inte annat. Men kanske hoppar den...

Kamphonan får nog gå kvar med närmare eftertanke då hon är det enda i karet som syns förutom 2 khulis av 8 som verkar vara på lekhumör =) *hoppas hoppas*

Grattis till lekhumör!
Hur ser du det ? Hur är deras beteende? *nyfiken* har själv khuliisar :) 8 st i kökskaret.

Det finns alltid fiskar som syns och syns lite mindre. Allt hänger på vad man har i karet.
Har du tittar på dario dario? De är super söta små saker :)
#13 - 24 november 2010 15:46
I mitt stora asienkar har jag 22 st vietnamesiska kardinalfiskar som håller på att växa på sig, tycker de är riktigt fina! Men det låter som du har bra grejer på gång! Som malar har jag 3 st "hongkongplecos". Syns inte så mkt, och är enbart på stenar nära botten, så de rensar inget på växter mm. Så jag har fuskat o flyttat över 2 små otocinclusar från det lill akaret jag har. De är överlyckliga över simytan, och troligen oxå över tillgången på mat!
#14 - 24 november 2010 18:21
Nubi skrev:
Grattis till lekhumör!

Hur ser du det ? Hur är deras beteende? *nyfiken* har själv khuliisar :) 8 st i kökskaret.

Det finns alltid fiskar som syns och syns lite mindre. Allt hänger på vad man har i karet.

Har du tittar på dario dario? De är super söta små saker :)

Honan som är enorm hehe har som en svagutbuktning fram på magen där man kan ana ngt mörkt innanför... sen slingrar de sig som sjutton hon och en till och har flugit runt jämnsides i karet i 2-3 dagar nu.. men är bara en gissning att det är något sånt på gång. Annars har de väl fått fnatt hehe nåt är det iaf.

Ska kolla upp dario dario =)
#15 - 24 november 2010 18:31
Föllförfisk: Åh det låter som om du har ett mycket vackert kar :) Ja det känns som att det kan bli fint det här... har kommit ytterligare lite längre i min tankegång och bestämt mig för att stryka pygméguramis och hålla 2 sorters rasboras och dvärgräkor i karet, förmodligen orangea eller gula då akvariehandlarn som jag känner har fina exemplar av båda sorterna. Tänkte satsa lite på växterna och landskapet i karet så då vill jag helst ha så smått i djurväg som möjligt. Sen städar ju räkorna också :) och är de inte tillräckligt effektiva har jag ett bra bestånd av posthorn.
#16 - 24 november 2010 19:10
Låter som det kan bli riktigt bra det där! Du får göra en projektråd när du är igång!
Här är tråden om mitt kar:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=141035&page=3
Gjort så det är länkat till sidan 3, där jag lagt in länkar på karet, på kort som jag tog häromdagen. Nu har jag just ansat växter, så det är lite glest.
#17 - 24 november 2010 19:31
Det låter som det kan bli trångt i karet med alla invånare....du har inte tänkt att uppgradera dig till ett 100l eller varför inte ett 150l :)
#18 - 24 november 2010 19:54
Blir väl inte så trångt med 1-2 sorters rasboras (nu pratar vi mikrovarianterna) och lite räkor.

Har dessutom många räkburkar att lasta av i.. hade ju allra helst haft ett typ 250L... men har ett 300L sällskap och ett 650L slöjstjärt på gång så får inte plats med så mycket mer... Sultanen har ju massa kar också hehe. Men startar mest det här asien karet för att jag tycker att det är tråkigt att det finns kar ståendes i garaget. Men om vi bygger ett hobbyrum lovar jag att det blir ett större asien :)

Annons