MEN, om kostnaderna överskrider intäkterna så behöver man inte redovisa någonting. Finns det någon hobbyodlare där ute som verkligen tjänar pengar på sin odling?
JR, jag har en bestämd känsla av att du inte tar 1/4-1/3 för dina fiskar. Jag har en känsla av att det är vad du får och att du aldrig ifrågasatt det.
Skattesystemet är kanske lite väl komplicerat för att ta upp här, men jag kan berätta att man i sverige bara betalar skatt på vinsterna. Vinsterna är intäkter minus kostnader. Det gäller dig och det gäller fiskgrosisten. Med en omsättning på 1 miljon om året (en liten grosist) så hamnar vinsten sällan över 100000kr. På 100000 kr betalar man ca 35000 kr i skatt. Detta ger att skatten utgör 35000/1 miljon= 3,5% av fiskpriset. Så den enorma skatt som grosisterna betalar är ca 3,5% mer än dig (under förutsättning att du inte gör någon vinst). Om du vänder dig direkt till grosisten så ger han dig alltid 1/3 av butikspriset, det är en bra deal för han (och för dig). Att då ta mindre än 1/3 av butiken är rent skammbud. Så lita inte på att din butik säger att han inte kan betala mer, gå då till en annan butik. Handlarna tjänar (procentuellt) enorma pengar på att hobbyodlare jobbar gratis åt dom. Om du tar 1/3 av butikspriset så vet du att du ger får mycket mindre än grosisten, med eller utan skatt inräknat, det är mycket förmånligt för butiken. Tro inget annat.
MVH
Magnus