Fiskhandel

#1 - 15 januari 2004 15:52
Hade en liten fundeing till er som odlar fiskar...

Brukar akvarie-butikerna och andra zoo-affärer där ni bor ta emot fisk och betala för dom?
Härikring varierar det väldigt...

Finns ju alltid extra-pengar att göra. =)
#2 - 15 januari 2004 16:01
De flesta butiker passar på att betala underpris för fisk när hobbyodlare kommer in i butiken. Om du säljer till butik så skall du aldrig nöja dig med mindre än en tredjedel av utpriset. Då får du ett pris som ligger en bra bit under grosisternas priser. När jag hade mycket fisk att sälja så åkte jag direkt till grosisterna.
MVH
Magnus
#3 - 15 januari 2004 16:35
jag brukar ta 1/4 eller 1/3 ungefär.man får tänka på att grossisterna betalar lite mer skatt.. visserligen gör de avdrag med, men som hobbyodlare får man ta det. tycker det är lagom nånstans där ändå faktist.
#4 - 16 januari 2004 10:26
Om man räknar sig som hobbyodlare så ska eventuell inkomst av försäljning tas med i skattedeklarationen. Man räknas som hobbyodlare om man säljer egenhändigt uppfödd fisk ett par gånger under samma år. Oavsett om man säljer via annons eller till butik. Kollade det när jag funderade på att starta med lite fiskodling för något år sedan.
#5 - 16 januari 2004 11:22
MEN, om kostnaderna överskrider intäkterna så behöver man inte redovisa någonting. Finns det någon hobbyodlare där ute som verkligen tjänar pengar på sin odling?

JR, jag har en bestämd känsla av att du inte tar 1/4-1/3 för dina fiskar. Jag har en känsla av att det är vad du får och att du aldrig ifrågasatt det.

Skattesystemet är kanske lite väl komplicerat för att ta upp här, men jag kan berätta att man i sverige bara betalar skatt på vinsterna. Vinsterna är intäkter minus kostnader. Det gäller dig och det gäller fiskgrosisten. Med en omsättning på 1 miljon om året (en liten grosist) så hamnar vinsten sällan över 100000kr. På 100000 kr betalar man ca 35000 kr i skatt. Detta ger att skatten utgör 35000/1 miljon= 3,5% av fiskpriset. Så den enorma skatt som grosisterna betalar är ca 3,5% mer än dig (under förutsättning att du inte gör någon vinst). Om du vänder dig direkt till grosisten så ger han dig alltid 1/3 av butikspriset, det är en bra deal för han (och för dig). Att då ta mindre än 1/3 av butiken är rent skammbud. Så lita inte på att din butik säger att han inte kan betala mer, gå då till en annan butik. Handlarna tjänar (procentuellt) enorma pengar på att hobbyodlare jobbar gratis åt dom. Om du tar 1/3 av butikspriset så vet du att du ger får mycket mindre än grosisten, med eller utan skatt inräknat, det är mycket förmånligt för butiken. Tro inget annat.
MVH
Magnus
#6 - 16 januari 2004 11:58
sen är det ju så också att vissa fiskar går ju knappt att skänka bort ens, medans andra fiskar ger väldigt höga priser. En vän till mig byter tex in yngel av C.Furcifer för typ $40 st eftersom distrubitörerna inte kan få fram tillräckligt många , plus att de är välkända för att inte klara transporter så väl.
#7 - 16 januari 2004 12:14
Tillgång och efterfrågan styr. Men kan inte du bli av med dina fiskar så kan inte grossisterna det heller. 1/3 av butikspriset är fortfarande ett bra riktvärde. Gå aldrig under det. Varför odla fiskar som ingen vill ha?
MVH
Magnus
#8 - 16 januari 2004 15:16
För att man gillar fisken? Många central amerikanare "floodar" ju marknaden varje gång de leker, betyder det att man inte ska odla dem? Eller tex rödzebran som typ alla butiker har en miljon av eller nått i den stilen?

Och visst, man behöver inte dra upp dem till säljbar storlek men personligen tycker jag det är charmen med att få fisken att yngla :)
#9 - 16 januari 2004 15:23
Dä ä inget man blir rik på...Men visst.

Jag bor i Norrköping å har kontakt med alla Djur/akvarie butiker i stan å alla tar imot det jag har ådtadkommit under mina odlingsperioder.

Pris ex på vad man får: Corydoras Paleatus minst 4cm 8kr-st

De behöver inte betala mer än det dom betalar från grossisten.
#10 - 16 januari 2004 15:36
får du kvitto på det du byter in? det är ju kolsvarta pengar hela den här hobbyodlingingen för affärerna så de prutar på för att de kan :)och oftast så byter man mot prylar och sånt som är till fullpris vilket gör att de blir väldig billigt för dom, men man blir ju av med övertalig fisk i alla fall
#11 - 16 januari 2004 15:38
Ibland när jag säljer Malawi yngel (6-7cm) brukar jag få 1/2 av vad dom säljer för. Ibland när jag säljer många små (3-4cm) få jag bara 1/4 av vad dom säljer för. Men jag brukar köpa foder m.m. för det jag tjänar.
#12 - 16 januari 2004 15:48
1/4 del är det vanligast här i stan å att grossisten skulle ge mer kan jag nog med besked säga att så är inte fallet.

För det jag får i affärn (8kr) betalar grossen (5kr)

Jag får kvitto där jag får skriva mitt pers.Nr på
#13 - 16 januari 2004 16:06
Jag får ett tillgodokvitto i min butik när jag byter in. Just nu har jag cirkus 2000 i en butik och ungefär 500 i en annan :) Väldigt bra när man beöhver mer flingor osv :)

Annons