Fisklös cyckle, söker ren amoniak till det?

#1 - 20 april 2004 18:54
Tänkte i fortsättningen göra fisklösa cykle när jag sätter upp mina nya kar.
För dom som ej hört talas om det så här är en länk att läsa mer.
http://www.tomgriffin.com/aquamag/cycle2.html
http://www.tropicalfishcentre.co.uk/Fishlesscycle.htm

Vad jag nu söker är 100% ren amonika( ej några tilsater)
Är det någon som provat denna metod som kan föreslå något märke på amoniken som bör användas (och är utan tillsatser)???
#2 - 20 april 2004 19:02
Varför inte bara mata lite, utan att det finns nån fisk i akvariet?
Det cyklar akvariet också.
#3 - 20 april 2004 20:40
Eller göra som jag provat några gånger, hälla i Blomstra. Vet inte om det alltid fungerar eller om jag haft tur, men växterna har kommit igång fint utan alger. Blomstra har ju en del av kvävet i ammoniumform (naturligtvis fiskfritt under tiden eftersom det är giftigt).
#4 - 20 april 2004 20:45
personligen tycker jag det bara verkar onödigt jobb?

sen en fråga till dig Patric, varfö rekommenderar du folk att göra detta när du inte verkar göra den själv? (syftar på inägg i andra tådar)
#5 - 20 april 2004 20:57
100% ren amoniak blir lite svårt.
Kokpunkten för amoniak ligger i krokarna kring -32°C, det gör att över denna temperatur så är amoniaken i gasform.

Skulle det vara så att du forfarande är intresserad av ren amoniak så finns det att få i P6 eller P11 gastub på ett antal av AGAs ombud, speciellt i skärgårdstrakterna. Att det finns att få tag på just där, är pga ett kylskåpssytem för (segel)båtar som använder amoniak för att kyla utan strömförbrukning.

Skulle tro att det du igentligen söker är en vattenlöst amoniak, men då är det inte 100% ren amoniak.
Om man läser länkarna du bifogade så nämns bla siffran 28%. Alltså vatten 72% amoniak 28%.
#6 - 21 april 2004 06:51
gosatt så här skrev jag "Mitt förslag är att göra en fisklös cyckle, till det behöver man ren amonika( skall själv börja leta efter det)"
Jag letar med denna tråd efter det(ren amoniak)!!!
Men det är vad jag kommer att göra i fortsättningen(me djurvänligt för fiskarna att dom kommer till ett 100 % färdigt kar än ett man håller på cyckla), men specielt för att det är vad som dom som kan mer om puffers än jag rekomenderar.
Enligt dom skall Karet vara färdig cyklad när man skaffar en puffer(har abolut inte den erfarenheten att ifrågasätta det), och alternativet är att cykla bräckvatten karet med black molly, och då måste man flytta ut den när man sätter i pufferna annars lär inte black mollyn leva så länge till, vet själv en som satt i en gsp i sitt sälskaps akvarie och det vart en massa halv fiskar( klipper dom på mitten)
Ett annat alternativ kan vara att använda biospira, då är karet 100 % färdig cyklad( sök på google om biospira alla verkar överns om att det är den bästa filterstarten som finns just nu, men det kanske finns någon eropeisk motsvarighet till biospira)

Om du är mer intreserad om varför karet skall vara färdig cyklad ( när man sätter i puffern) och varför fisklös cykle rekomenderas så finns en tråd på puffer forumet (jag rekomendera) om det.

Heeke gör iget att det är vatten i ,utan en amoniak produkt som inte inhåller andra tillsater, menade jag, skulle ha skrivit ut det mer klart, bra att du klar gjorde det.:)
#7 - 21 april 2004 07:09
ge mig gärna en länk om varöfr det skulle vara extra bra just för kulfiskar?
#8 - 21 april 2004 07:48
"fishless cycling" och "cycling" öht är en typisk amerikansk grejj. man gör oftast inte på det sättet i Sverige/Europa.

om man förstår tanken bakom "cycling", nitrifikation och biolast så (tycker jag personligen) finns det ingen anledning att vara så överdrivet försiktig som amerikanerna är.

patric99: puffers heter på svenska "kulfiskar"

Vill man nödvändigt pröva det så går det även bra att urinera en skvätt i akvariet :) (obs jag rekomenderar det inte av hygieniska skäl men det har gjorts med framgång av amerikanska akvarie-bekanta)
#9 - 21 april 2004 08:40
Själv använder jag foder som tidigare påtalats. Onödigt? Ja, kanske, men skönt att slippa oroa sig över nitrit. Tar längre tid innan man får stoppa ner fiskarna men vaför stressa?

Men bäst är väl att alltid göra som vi gjort i Sverige, varför prova någonting nytt? För tänk hemska tanke att vi lär oss någonting nytt, Huu så hemskt. [;)]
#10 - 21 april 2004 09:22
Nästa gång jag ska sätta upp en burk tänkte jag göra två saker. En gammalmodig och en ny:

1) Krama ut filtergeggan från ett moget filter i mitt eget filter och längst ner på bottnen.

2) Eftersom jag kör växtakvarium tänkte jag testa det "nya" tricket med att ha några nävar jord i en hink med vatten i ett par veckor, och byta vattnet i denna hink med jordgegga varje dag. I jord finns ammonium och bakterier så efter ett tag kommer all Ammonium vara borta. Då silar man bort de största humuspartiklarna ner i akvariebottnen.

Då har man dels en massa bakterier från ett inkört akvarium och dels inkört och urlakat bottensubstrat med bra CEC och lagom redox.

Toppar upp med grus. Klart.

(Oh by the way: Ammoniak förekommer knappt i de pH:n vi har i våra akvarium. Vid pH 7.0 är det bara 0.5% Ammoniak jämfört med 99,5% Ammonium)
#11 - 21 april 2004 09:53
Ursprungligen skickat av Daniel Odell

[brVill man nödvändigt pröva det så går det även bra att urinera en skvätt i akvariet :) (obs jag rekomenderar det inte av hygieniska skäl men det har gjorts med framgång av amerikanska akvarie-bekanta)

Urin är normalt helt steril och därmed mindre farligt att tillföra akvariet (ur hygiensk synpunkt) än att t ex stoppa ner sina händer där. Men tanken är dock inte så vacker.

Men att urin är finfin gödsling fick vi uppleva när minstingen sprang och kissade på samma fläck på gräsmattan när han slutade med blöjor. Gräset var tätare, grönare och växte dubbelt så snabbt där.
#12 - 21 april 2004 10:17
Ursprungligen skickat av pupfish

Men bäst är väl att alltid göra som vi gjort i Sverige, varför prova någonting nytt? För tänk hemska tanke att vi lär oss någonting nytt, Huu så hemskt. [;)]

fishless cycling / cycling är på intet sätt nytt bara för det råkar stå på ett par relativt nya websidor.

Det "svenska" sättet att starta akvarium, ha lite fisk i, mata försiktigt under ett antal veckors tid ger i princip samma effekt. amerikanerna har dock fått för sig att fiskarna som går i akvariet i början lider av de restprodukter som inte bryts ner direkt och får "ammonium burns" etc. Därför är fishless cycling väldigt populärt.

Jag håller inte med den synen och anser därför "fisklös inkörning" överdrivet försiktig. Men absolut inte fel på nått sätt om man nu gillar att hälla ammoniak i akvariet istället för att ha en fisk i och mata lite.
#13 - 21 april 2004 10:37
fishless cycling / cycling är på intet sätt nytt bara för det råkar stå på ett par relativt nya websidor.

Det vet jag, eftersom jag själv har använt det "svenska" sättet i drygt 20 år och det "ger i princip samma effekt."

Min komentar var rent allmän, jag vet att vi inte är fullärda och att andras "grejjor" kan vara bättre.

Patic99; KÖR
#14 - 21 april 2004 10:59
En diskusjon om ammoniakk: http://www.diskusjonsforum.no/akvariet/showthread.php?t=6683&highlight=amoniakk
(Bokstavene æ,ø,å er for tiden ikke helt som de skal da serveren skiftes, men regner med det retter seg opp innen altfor mange dager).
#15 - 21 april 2004 14:07
Tack för länken Lisson, skall läsa den ikväll(har lite svårt med att läsa norska så måste ha lung och ro när jag gör det)

Pupfish som du har skrivit är i princip vad jag också tycker, varför stresa, då både i frågan och stress i tidmässigt, samt för fiskarna( kan kanske diskuteras hur mycket som skiljer i stress för fiskarna, men så länge det inte är sämre med fisk lös cykle ser jag ingen anledning att inte försöka) och kanske främst slipa stressen och oron jag själv upplever när jag satt upp ett kar.
Jag har full förståelse att andra kanske tycker denna metod( heller pupfish alternativ med matningen ) är överdrivna heller onödigt tidskrävande, men jag skaffade akvarie för min egen skulle inte för någon annans skull( om jag bortser från tv för mina katter), så länge som det inte är något dåligt med denna metod ser jag ingen anledning att inte pröva, och tyvär måste jag påpeka att vi svenskar faktiskt inte är bäst på alting, presic som Amerikanerna inte är bäst på alting.

Det gäller att plocka gobitarna från alla källor och hitta metoder som passar en själv.
Specielt gäller det kanske en nybörjare som mig själv, som inte har så mycket praktiskt erfarenhet att förlita sig på , däremot har jag en del teoretisk kunskap från alla dessa böcker, forum och sidor jag spenderat flera 100 tals timmar om inte 1000 timmar med att utöka min kunskap inom denna fantastiska hobby.

Och PUPfish tackar för din uppmuntran att köra på!

Vet att puffers heter kul fisk, men det mesta som står att läsa om dessa fantastiska djur är på engelska (heler tyska) så blir lätt att man använder det namn man har vant sig med.

Gosatt här en länk dom diuskuterar fisklös cykle
http://puffer.proboards2.com/index.cgi?board=general&action=display&num=1081439153

Varför jag rekomenderade det(färdig cyklat kar) till kulfiskar var att Pufferpunk och linercaos(båda är regelbunda besökare av The puffer forum) som har mång-årig erfarenhet och är samlare av kulfiskar säger att så skall man göra.( och som jag sagt har ingen anledning att tvila på vad dom säger, sedan är det upp till var och en att välja vilka man vill tro på), dom har i sin tur pratat mycket med en kille som hetter Robert T. Ricketts som hängivet ängnat sig åt kulfisk i över 40 år, och med 40 års erfarenhet så bör han ha en viss aning om vad han påstår( att kulfiskar är extra känslig för stess).
Den självklara föklaringen är att dom kan bli sjuk annars, t.ex vita pricken(itch) heller svart mage(black belly) även kan som jag fattat det dom sluta äta om karet ej är färdig cycklat och dö till följd av detta.
Bara att läsa lite trådar på puffer forumet så finns det info där.
Men hittar ingen specifik länk till det( en tråd som, bara handlar om varför)( och leta igenom trådarna där är lika enkelt för dig som för mig), men finns i många olika trådar om det, men känns som fel tråd detta att diskutera det, bäst om du tvivlar på att det är så, att besöka Puffer forumet och prata med dom som har mångårig erfarenhet av kulfiskar, vilket inte jag har, väntar just nu på att jag skall få veta om jag skall flytta, och då har jag 2 kar som skall upp, ett dvärg kulfisk kar och ett bräckvatten med F8 i.

Och till dom karen vill jag köra amonika metoden för att cyckla.

Så tilbaka till ursprungs frågan kan någon rekomendera en Amonika produkt som inte inte innhåller andra tillsatser än vatten???

#16 - 21 april 2004 14:11
Jag tror ändå du menar Ammonium, och då duger det med vilken krukväxtgödning som helst.

Räkna med intensiv algodling, kanske grönvatten.

Ammonium är den kväveform algerna gillar bäst.
#17 - 21 april 2004 14:25
stämmer presic defac, tackar för påpekandet, ibland är det för jobbigt när man är ordblind som jag :)
#18 - 21 april 2004 14:34
Jag tror att ett stort skäl till varför så många kör fishless cycling i Nordamerika är också priset. För 4 liter ammonium så betalar jag typ 10 kr eller nått i den stilen, visst skulle jag kunna köpa någon skräpfisk eller nått i den stilen men det är så lätt att göra fisklös cycling att jag inte orkar :) Jag har lärt mig något av att hålla saltvatten, tålamod! :D

Annons