Tack för länken Lisson, skall läsa den ikväll(har lite svårt med att läsa norska så måste ha lung och ro när jag gör det)
Pupfish som du har skrivit är i princip vad jag också tycker, varför stresa, då både i frågan och stress i tidmässigt, samt för fiskarna( kan kanske diskuteras hur mycket som skiljer i stress för fiskarna, men så länge det inte är sämre med fisk lös cykle ser jag ingen anledning att inte försöka) och kanske främst slipa stressen och oron jag själv upplever när jag satt upp ett kar.
Jag har full förståelse att andra kanske tycker denna metod( heller pupfish alternativ med matningen ) är överdrivna heller onödigt tidskrävande, men jag skaffade akvarie för min egen skulle inte för någon annans skull( om jag bortser från tv för mina katter), så länge som det inte är något dåligt med denna metod ser jag ingen anledning att inte pröva, och tyvär måste jag påpeka att vi svenskar faktiskt inte är bäst på alting, presic som Amerikanerna inte är bäst på alting.
Det gäller att plocka gobitarna från alla källor och hitta metoder som passar en själv.
Specielt gäller det kanske en nybörjare som mig själv, som inte har så mycket praktiskt erfarenhet att förlita sig på , däremot har jag en del teoretisk kunskap från alla dessa böcker, forum och sidor jag spenderat flera 100 tals timmar om inte 1000 timmar med att utöka min kunskap inom denna fantastiska hobby.
Och PUPfish tackar för din uppmuntran att köra på!
Vet att puffers heter kul fisk, men det mesta som står att läsa om dessa fantastiska djur är på engelska (heler tyska) så blir lätt att man använder det namn man har vant sig med.
Gosatt här en länk dom diuskuterar fisklös cykle
http://puffer.proboards2.com/index.cgi?board=general&action=display&num=1081439153
Varför jag rekomenderade det(färdig cyklat kar) till kulfiskar var att Pufferpunk och linercaos(båda är regelbunda besökare av The puffer forum) som har mång-årig erfarenhet och är samlare av kulfiskar säger att så skall man göra.( och som jag sagt har ingen anledning att tvila på vad dom säger, sedan är det upp till var och en att välja vilka man vill tro på), dom har i sin tur pratat mycket med en kille som hetter Robert T. Ricketts som hängivet ängnat sig åt kulfisk i över 40 år, och med 40 års erfarenhet så bör han ha en viss aning om vad han påstår( att kulfiskar är extra känslig för stess).
Den självklara föklaringen är att dom kan bli sjuk annars, t.ex vita pricken(itch) heller svart mage(black belly) även kan som jag fattat det dom sluta äta om karet ej är färdig cycklat och dö till följd av detta.
Bara att läsa lite trådar på puffer forumet så finns det info där.
Men hittar ingen specifik länk till det( en tråd som, bara handlar om varför)( och leta igenom trådarna där är lika enkelt för dig som för mig), men finns i många olika trådar om det, men känns som fel tråd detta att diskutera det, bäst om du tvivlar på att det är så, att besöka Puffer forumet och prata med dom som har mångårig erfarenhet av kulfiskar, vilket inte jag har, väntar just nu på att jag skall få veta om jag skall flytta, och då har jag 2 kar som skall upp, ett dvärg kulfisk kar och ett bräckvatten med F8 i.
Och till dom karen vill jag köra amonika metoden för att cyckla.
Så tilbaka till ursprungs frågan kan någon rekomendera en Amonika produkt som inte inte innhåller andra tillsatser än vatten???