Fiskpassning???

#1 - 4 juli 2004 16:17
Hej!

Har ett litet delikat problem att lösa. Jag undrar hur man bäst hanterar akvariet inför en 2 månaders resa? Är det någon som vet om det finns akvariebutiker/entusiaster eller liknande där man kan hyra in sig på ett kar inkl. skötsel - i Gbg-området?

2 månaders tid lär ju inte gå att hantera med foderautomat mm, utan på något sätt behövs det skötsel.

Alla tips är välkomna!!

Martin
#2 - 4 juli 2004 16:29
jag bor me i gbg och åker iväg po en resa i 3 veckor imorgon kl 03
fast min mormor ska komma och mata o så.

har inte du non kompis som kan komma lite då och då och fylla po foderatomaten?

för något år sen så såg jag en annåns om ett företag som skötte akvarium för företag. men kommer inte ihåg namnet
#3 - 4 juli 2004 16:31
Utfodringen skulle väl kunna gå att lösa, men det lär även behövas en del vattenbyten och allmän översyn.

Jag har en del malar som jag inte gärna skulle vilja förlora, så det skulle kännas säkrare med ett någorlunda vant öga....

// Martin
#4 - 4 juli 2004 17:10
när ska du åka ??
var bor du ?
#5 - 4 juli 2004 19:38
Ursprungligen skickat av sleepy

när ska du åka ??

var bor du ?

Bor i Gbg, så ett lämpligt "fiskhotell" ska helst inte ligga alltför långt härifrån. Är det förresten någon som har en uppfattning hur karet klarar sig att bara stå med växter i 2 mån? Något man kan göra?
#6 - 4 juli 2004 19:56
jag bor i göteborg västra frölunda och om du inte skulle åka fören 3-4 veckor så skulle jag nog hjälpa dej jag har haft akvarie i typ 5 år eller nott och jag har ett 100L över förtillfellet kanske e lite för lite men men.. men jag sticker nu ikväll så svara snabbt...
#7 - 4 juli 2004 19:58
Jag tänkte höra runt och se vad som finns att tillgå ett tag, men tack för ditt erbjudande.

// Martin
#8 - 4 juli 2004 20:06
skicka precis ett email till dej.. du kan nå mej via min email
#9 - 6 juli 2004 15:13
Det här verkar vara svårare att hitta information kring än väntat. Har alla haft någon hjälpvillig i närheten? Jag tänkte höra runt här innan jag kollar runt vad butikerna säger.

// Martin
#10 - 1 augusti 2004 15:02
Jag har funderat en del på samma problem, vad göra om ska resa bort en längre tid. har ingen resa planerad, men kommer säkert bli om ett eller några år. och man vill ju inte lägga ned alla akvarier och sälja dem alternativt låta dem gå utan fisk, bara för att man ska vara borta 2-3 månader. Det ligger ofta år av planeringar och investeringar att bygga upp ett fint, fungerande akvarium...
Samtidigt vill man inte vara bunden vid att aldrig vara bortrest mer än 2-3 veckor.

Borde finnas en hel del med samma problem i Göteborg. Så varför inte ordna någon form av samarbete, där man för en rimlig ersättning tar hand om andras (varandras) akvarium när de är bortresta...

Tror inte på akvarieaffär-lösningen.
1: personalen är i butiken under hela öppettiden och kan inte lämna affären. De måste då besöka personers hem efter affären stängt/öppnat = längre arbetsdagar.
2: Det skulle nog kosta rätt saftigt.
I så fall är nog en akvarieleasing-firma ett bättre alternativ, men vet inte om de åtar sig sånt...
#11 - 1 augusti 2004 15:12
hade du/ni bott i sthlm hade jag i princip bara behövt pengar till t-banan... men jag tänker inte åka hela vägen till gbg för å ge en hjälpande hand :P

Om nån i sthlm behöver hjälp på denna fronten så kan jag ju alltid hjälpa till så gott jag kan :)
#12 - 1 augusti 2004 15:47
Annonsera hos någon akvarieförening och be om hjälp! Ok, du kanske måste ge ut nycklar eller be dina vänner vara närvarande, men nog går det att lösa på något sätt.
#13 - 6 augusti 2004 20:38
påminner mej om när jag hade varit på läger i en vecka..så när jag kom hem flöt det fullproppat med foderflingor på ytan och det låg en massa på bottnen. Fick byta vatten direkt..två gånger t.om för allt försvann inte :P fråga sedan pappa hur mkt han gav dem och då sa han " äh jag gav dom några nypor..jag ville ju inte vara snål!"
SUCK!
så om du har foderflingor så kan du ju påminna den (vem det nu blir) att inte mata för mkt ;)
#14 - 6 augusti 2004 21:13
Det är just de här problemen jag gärna vill undvika, med övermatning mm. Min största förhoppning var att kunna lämna iväg fiskarna för passning hos någon proffessionell som t.ex. handlare med något extra karantänkar eller dylikt som jag kunde hyra plats i. Vi får se, har ett par månader på mig att lösa det. En del fiskar är det väl inte hela världen om det går åt, men jag har en del malar som jag ogärna förlorar.

// Martin
#15 - 6 augusti 2004 23:10
Hmmm, borde man inte kunna anordna någon slags fiskpassning i sina lokala akvarieklubbar. Där kanske man känner folk och vågar lita på dem? Sen kan man kanske turas om.... Vet inte men en del klubbar har väl kanske nån föreningslokal där man kan ha ett gemensamt akvarie som man kan "hyra" inklusive vattenbyten... ;)

Annons