Fiskråd till 540l

#1 - 6 september 2009 23:21
Hej, mitt första inlägg här på zoopet :) Jag och min sambo skaffade nyligen ett litet 6-kantigt akvarium (30 liter), och jag blev genast biten. Jag har nu tänkt skaffa ett 540 liters kar med måtten 150x60x60cm (vill ha ett större men det får inte plats i vår lilla 2:a) med två stycken Sadel fengäddor (Polypterus endlicheri endlicheri).

Så nu till min fråga; vad kan jag ha för fiskar tillsammans med fenisarna? Hade tänkt mig någon större mal och kanske någon ål? Min lokal "fiskhandlare" påstår att dom ska vara så glupska att dom äter i princip allt dom kan komma åt? Och så undrar jag även om man verkligen kan ha dom i ett 540 liters kar, känns lite litet med ett 150x60 centimeters kar till en fisk som kan bli 50 centimeter lång?

Tack på förhand
Tim
#2 - 7 september 2009 11:24
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Jag har en fengädda (Polypterus senegalus). Jag köpte honom ifrån en privatperson där han hade ätit upp fullfuxna Skalarer. Man jag har honom ihop med Öronålar, malar och Malawiciklider. Jag köpte honom 1 juli och sedan dess har han tagit två malawiciklider men de var sjuka och hängiga.

Alltså;
Ska du ha andra "sällskapsfiskar" med dem så kan du räkna med att dem kan bli mat så länge inte dem inte är lika stora som fengäddan själv. Dock är dem inte jätteroviga så länge du ser till att mata dem ordentligt.
[/SIZE][/FONT] [FONT=Times New Roman][SIZE=3]
Jag vet inte om just din sorts fengädda BLIR 50 cm eller om den KAN bli max 50 cm. Om 50 cm är dens max storlek borde det nog inte vara några problem men om annars är det tveksamt. Det hade varit bättre om du köpt ett akvarium som var längre men kanske inte lika högt.[/SIZE][/FONT]
#3 - 7 september 2009 11:43
Tack för det chainy :) Nu är det tyvärr så att det är just på längden jag inte kan ha större, möjligen 160cm i så fall.

Finns det någon annan ål som blir tillräckligt stor för att inte bli gäddmat? Och vilka malar kan man tänka sig skulle funka?
#4 - 7 september 2009 20:02
Du kan ju ha större plecosar. Synodontis släktet, Black ghost kanske? Groddmunsmal (fullare finns nog inte) ormhuvudsfiskar kanske.
Öronål, Tanganyikaål, Eldål (kan dock bli enorm).
Fengäddorna kan knappast äta upp en rocka (coolare fiskar får man leta efter). Dock kanske de kan gnagga på den :S

Angående storleken kan du ju välja att bara ha en fengädda eller inte ha något sällskap till dem. Fast de känns ju lite trist.
#5 - 19 september 2009 13:01
Någon annan som har några tankar/något annat antt tillägga?
#6 - 19 september 2009 16:11
Clarias Batrachus, eller blír den för stor?
#7 - 19 september 2009 16:16
Clarias Batrachus, eller blír den för stor?

Den ska ha runt 1000 liters akvarium

Annons