[QUOTE=Kjell Fohrman;n2349762][HTML]Man kan lagligt ha fisk i kupor. Men det blir komplicerat, man ska uppfylla flera krav om insynsskydd, inredning, botten, volym, yta mm. Det blir inte så enkelt, jag vet inte om jag direkt kan säga att jag sett nåt helt lyckat exempel. Man krånglar helt enkelt till det för sig, det är så mycket enklare att lösa det i ett vanligt akvarium.[/HTML]
Ja absolut - enkelt är det definitivt inte att "följa" lagen om man har en kupa, men visst går det.
[HTML]Däremot får man nog tolka reglerna som att Zoobutikerna inte får sälja kupor till ändamålet att ha fisk i, inte utan många förklaringar iaf. Säljer man kupor som fiskbostad lättvindigt så kan det bli problem, bland annat kan kunden kräva att få lämna tillbaka och få pengar åter.[/HTML]
Det där tror jag inte på - det finns inte en affär i Sverige som har åtalats för detta. Sedan skall man förstås inte sälja något "lättvindigt" - oavsett vad man säljer så skall man informera.
[HTML]Jag kan inte se någon poäng överhuvudtaget [/HTML]
Men där hamnar vi på vad man gillar och det är det ju inte fråga om. Det finns väldigt många som inte ser någon poäng att överhuvudtaget hålla fiskar i akvarium ;)[/QUOTE]
Det går att få till det i en stor kupa, det gör det. Men varför krångla till det för sig?
Jamen det är ju klart att ingen åtalats för brister i information. Länsstyrelserna går inte den vägen, det kan ändå bara bli böter om man bryter mot L 80 så det är inte värt besväret. I stället börjar ökenvandringen med föreläggande, tillsynsavgifter och som slutstation djurförbud vilket numera inte är så långt bort. Det är det man ska vara bekymrad för, inte åtal, det kommer in i de där fallen där det ligger drivor av döda kor och flyter i gödsel.
Men bekymret i det här fallet ligger kanske inte så mycket i L 80 som i konsumentköplagen. I 16 § sägs att för att inte vara felaktig ska varan "vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket köparen avsåg att varan skulle användas, om säljaren vid köpet måste ha insett detta särskilda ändamål". Säljer man en kupa och fisk så inser man oundvikligen syftet och får man inte ha fisk i kupan eller åtminstone inte utan en massa krångel så är inte varan ägnad för ändamålet. Vidare är varan felaktig om "om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet". Köparen ska kunna räkna med att bli upplyst om problemen med att hålla fisk i kupa, i all synnerhet som det finns skyldighet att lämna information enligt L 80. Inget snack om att det är fel i varan och då är det bara att gå vidare till reglerna om hävning och skadestånd.
Det finns folk som inte tycker att man ska ha djur i fångenskap överhuvudtaget men när det gäller hur man bör hålla djur så kan vi nog lämna dem utanför diskussionen. Frågan är, finns det nån fördel med kupa jämfört med vanligt akvarium? Jag kan inte se det.