Fisksoppa

#1 - 7 oktober 2007 10:27
Jag funderar på vad jag ska göra med min "fisksoppa"

Jag vill skaffa lite nya fiskar då det känns lite tomt nu..

Jag har ett 222liters aluramskar, inrett med lite växter, en jätterot, lavasten, ett par större glasstenar och ett keramikrör. finns rätt mycke simyta men även ställen att gömma sig på.
Just nu har jag 3 st. stora scalarer, 2 praktbotior, 2 ancistrus och 2 flaggstjärtsmalar. = fisksoppa..

Nu undrar jag då om nån har nåt bra förslag på vad jag skulle kunna utöka min fisksoppa med.. skall inte vara fler bottenfiskar!!
#2 - 7 oktober 2007 11:03
Varför inte någon högryggad tetra eller barb. Inget akvarium är komplett utan en stimfisk. Sen får det säkert plats någon annan större fiska också, kanske någon guramisort?
MVH
Magnus
#3 - 7 oktober 2007 11:04
Ett stim av några tetror? Citrontetra, kanske?

Dina scalarer hade nog snaskat upp mindre tetror, som kardinaltetror, tror jag.

Annars så skulle nog praktbotiorna vara glada över att få några polare.
#4 - 7 oktober 2007 11:05
Heh....vi hade nästan samma förslag, Trop. :D
#5 - 7 oktober 2007 11:07
Kanske ett stim diamanttetror? Supersnygga!
#6 - 7 oktober 2007 12:09
varför inte bilbukar, defintivt ingen bottenfisk, och för hög i kroppsformen för att scalarenra skall äta upp dem.
#7 - 10 oktober 2007 10:22
Tack för alla svar.. Jag har ännu inte bestämt mej.. men det lutar åt Vinkeltetror som jag haft förut.. sen var det inte så dum idé att skaffa några praktbotior till.. dom är ju rätt roliga när dom far på.. och kanske dom blir ännu mer aktiva om dom får fler kompisar..

Kom gärna med mer förslag på större stimfiskar =)
#8 - 10 oktober 2007 11:04
Jag håller med om att ett stim tetror skulle vara fint. Svart fantomtetror är bland mina favoriter. Mycket charmiga fiskar :p Även rosentetra, colombiatetra och riotetra är fina.

Måste dock påpeka att ditt akvarium är något i underkant för de flesta arterna du har. Hur högt är akvariet?

Om jag vore du skulle jag försöka omplacera praktbotiorna (som ju kan bli ganska stora) och scalarerna. Och så skulle jag skaffa fler flaggstjärtsmalar eftersom dessa är stimfiskar. Istället för scalarerna skulle du kanske kunna ha några Apistogramma.

Finns det bilder på akvariet?

Annons