Fiskstorlek över tid?

#1 - 19 december 2007 06:00
Har länge funderat över hur fiskar växer, men inte riktigt kunnat formulera frågan.

I en annan tråd skrevs det här:

rick skrev:
Jag har 6 diskusar jag hade i ett kar med alldeles för dålig rening som inte växte ett smack på ett år nästan. Sen när jag slängde ur all inredning och bottensubstrat och gjorde vattenbyte en gång om dagen så växte dom riktigt bra och såg att att trivas mycket bättre.

Mina funderingar har främst gällt mina ancistrus (men tankarna borde kunna appliceras på vilka fiskar som helst), så kanske samma sak gäller där. Jag har fyra stycken ancistrus-malar. Den jag skaffade först har växt till sig rätt bra. Köpte ett tag senare tre till, och av dessa har de två som går i samma kar som den stora inte växt alls. Den som fick gå i ett eget kar med bara lite platy har dock växt sig nästan lika stor som "den stora".

Frågeställningen har väl gällt huruvida fiskars tillväxt påverkas av tid. Kommer fiskar som varit små en längre tid bli stora när förutsättningar för detta ges? Varför är det så?

Hämmas fiskens potential till att bli stor när man låter den vara liten? Är det rent av skadligt för fisken att hållas liten? Är det t ex ett tecken på att man inte matar tillräckligt eller har undermåliga vattenvärden?

Diskutera! :)
#2 - 23 december 2007 20:11
Vilken hett ämne det här verkar vara! Ingen annan som funderat över detta? Verkligen?

:(
#3 - 23 december 2007 20:29
Svårt att säga men man kan nästan ana att förruttsättningar (miljö, vatten osv.)påverkar mycket i det fallet (tillväxt) .
Tror knappast att fiskar mår bra av att vara små(men gammla ) misstänker att de tvingas till det pga fel miljö osv .

Precis som barn som knytter mattor och förblir små pga närings brist och långa arbetsdagar (rena misshandel)

Det kanske var ett dåligt exempel. Men ! Väldigt känd ! Visst de barnen blir gammla och små och missbildade !!!! Kan tänka mig att så blir det med fiskar med ....

Gällande citat du hade av rick .....

tror att alla tillbehör man hade i det karet frigav lite utrymme !!!!!
#4 - 23 december 2007 20:47
Ja, så långt är väl rätt logiskt att tänka, men hur blir det sedan?

Skulle fiskar som inte växt på grund av hämmande faktorer kunna växa sig lika stora som artfränder (som inte haft de hämmande faktorerna) om dessa väl togs bort?
#5 - 23 december 2007 21:12
Har tänkt på en sak .... det kanske är som hos alla att det finns en växt period och en villo period ???

Annons