I en annan tråd skrevs det här:
rick skrev:Jag har 6 diskusar jag hade i ett kar med alldeles för dålig rening som inte växte ett smack på ett år nästan. Sen när jag slängde ur all inredning och bottensubstrat och gjorde vattenbyte en gång om dagen så växte dom riktigt bra och såg att att trivas mycket bättre.
Mina funderingar har främst gällt mina ancistrus (men tankarna borde kunna appliceras på vilka fiskar som helst), så kanske samma sak gäller där. Jag har fyra stycken ancistrus-malar. Den jag skaffade först har växt till sig rätt bra. Köpte ett tag senare tre till, och av dessa har de två som går i samma kar som den stora inte växt alls. Den som fick gå i ett eget kar med bara lite platy har dock växt sig nästan lika stor som "den stora".
Frågeställningen har väl gällt huruvida fiskars tillväxt påverkas av tid. Kommer fiskar som varit små en längre tid bli stora när förutsättningar för detta ges? Varför är det så?
Hämmas fiskens potential till att bli stor när man låter den vara liten? Är det rent av skadligt för fisken att hållas liten? Är det t ex ett tecken på att man inte matar tillräckligt eller har undermåliga vattenvärden?
Diskutera! :)