Fiskval

#1 - 7 oktober 2007 17:39
Vad kan man ha för fiskar med:
Scalarer
Kakaduaciklid
Fjärilsciklider

och vad kan jag ha för biotop
i ett 540 liters.

Tips på fiskval till ett 110 liters. Biotop?
#2 - 7 oktober 2007 18:03
öhhhh...ja du...till ditt 110 liter kan du ha ett gäng tetror, platy, black molly, guppy m.m...finns jättte mkt..kolla annars zoopets artbeskrivningar om fiskar....och biotop till ditt 540 kan du ha SA-tema:), perfekt till dina skalarer och dvärciklider, fin sand, lite rötter, någon grotta här och där och några fina växter.

p.s välkommen till zoopet:D
#3 - 7 oktober 2007 18:20
hej tack för svaret.. fast ja e rätt gamal användare har bara gjort ny användarkonto. :P
#4 - 7 oktober 2007 18:30
Chese skrev:
hej tack för svaret.. fast ja e rätt gamal användare har bara gjort ny användarkonto. :P

hehe...ingen orsak...:D...gladd att jag kunde hjälpa till
#5 - 7 oktober 2007 18:37
vad menas med SA-tema biotop? typ sälskapsakvarium?
#6 - 7 oktober 2007 18:43
axeisi skrev:
vad menas med SA-tema biotop? typ sälskapsakvarium?

SA-tema biotop innebär, fiskar som är i akvariet som bara kommer från sydamerika.
#7 - 7 oktober 2007 20:34
The next level of fish keeping, go monsters ;) Mindre rov-firrar skulle va nice.
#8 - 7 oktober 2007 20:56
Chese skrev:
Vad kan man ha för fiskar med:

Scalarer

Kakaduaciklid

Fjälilar och vad kan jag ha för biotop

i ett 540 liters.

Kakaduaciklider funkar fint. Ett stim tetror som är tillräckligt stora för att scalarerna inte ska betrakta dem som mat skulle vara fint. Om du har fin sand kan du även ha ett gäng corydoras.

Chese skrev:
Tips på fiskval till ett 110 liters. Biotop?

I mitt 110 liters bor det sedan ett par veckor tillbaka 4 charmiga Betta imbellis och 4 blåbandade tigerräkor. Det meningen att 10 Boraras brigittae ska flytta in om ytterligare ett par veckor. Annars var jag även sugen på Pseudomugil gertrudae, men det fick bli bettorna ändå.

Du skulle kunna ha en artakvarium med dvärgkulfiskar, men de är nog inte helt lätta. Eller om du gillar steniga miljöer med få eller inga växter kan du göra i ordning akvariet för snäcklekare.
#9 - 8 oktober 2007 14:45
Skulle jag kunna ha
sebraciklid
eldbuk
Kakadua
Fjärilsciklid
scalare
i mitt 540 liter? det är de arter jag tror jag vill ha

110 skulle jag kunna ha som yngel kar kanske men jag skulle vilja ha de igång även om de inte är några yngel eller om jag köper snäcklekare yffsat lätt att inreda de. Vart får man tag i snäckorna.
#10 - 8 oktober 2007 15:52
Så här står det på zoopets infosida om zebracikliden: "Den är en aggressiv och revirhävdande fisk och passar därför inte i ett sällskapsakvarium." De lever inte heller i samma biotop som scalarer och dessutom äter de växter, vilket skulle begränsa dina valmöjligheter betydligt.

Jag skulle inte heller rekommendera eldbukar. De blir ju ganska stora och en del kan vara ganska aggro.

Kakaduor och fjärilar går nog bra ihop med scalarer och i ett akvarium av den storleken lär de inte störa varandra heller.

Jag har sett såna snäckor till salu i en akvarieaffär.
#11 - 8 oktober 2007 20:05
okej då skippar jag dom. behöver jag yngelkar till Skalare, fjärilar och kakaduor? isf vad får något kan gå med ynglerna om jag väljer att ha 110 l som ett yngel kar?
Hittar inga andra ciklider jag vill ha. Skulle jag kunna ha Guppy endlers med de ynglen annars. Snäcklekare är väll söta men jag klarar inte av sån fin sand. och de klarar väll inte av lite grövre sand/grus? Och de skulle bli helt fel med biotop annars =)
#12 - 10 oktober 2007 18:09
Äntligen

Eftersom massa olika förslag så har jag nog kommit på den bästa.

Jag har tänkt så här.

i 540 litern tänkte jag ha annorlunda T-kar Men fin svart grus bild på den finns på min zoonen galleri: Chese. Jag tänkte ha där i Fontossor och Prinsessor och snäcklekare

I 110 litern tänkte jag ha de fjärilar och kakaduciklid Dock är inte de tillräckligt högt för skalarer så dem får jag skippa så länge ock ifall jag har någon möjligehet senare.

I 64 jag har blir de räk och växtkar

Vad tycker ni om detta?

då har jag några få kar kvar. på 45, 10 och 20 liter. Vad tycker ni att jag ska göra med dem
#13 - 11 oktober 2007 18:01
någon som har något att säga
Bilagor:
#14 - 14 oktober 2007 15:08
110 liter är för lite för både fjärilar och kakaduor. En gång försökte jag med både fjärilar och A. agassizii i mitt 250 liters, men fick sen omplacera de sistnämnda för att jag tyckte apisto-hanen började störa fjärilparet när han blev könsmogen.

Klart räkor i 45, 20 och 20 liters.
#15 - 14 oktober 2007 16:35
fast på artbeskrivningarna står de 60 på båda..
#16 - 14 oktober 2007 19:36
Chese skrev:

Jag har tänkt så här.

i 540 litern tänkte jag ha annorlunda T-kar Men fin svart grus bild på den finns på min zoonen galleri: Chese. Jag tänkte ha där i Fontossor och Prinsessor och snäcklekare

I 110 litern tänkte jag ha de fjärilar och kakaduciklid Dock är inte de tillräckligt högt för skalarer så dem får jag skippa så länge ock ifall jag har någon möjligehet senare.

Vad tycker ni om detta?

då har jag några få kar kvar. på 45, 10 och 20 liter. Vad tycker ni att jag ska göra med dem

hej här kommer mina åsikter
540 forntsona blir nog förstora för 540 i längden men anars ok

110 finkar bra om du har ett par av varje sort jag har själv ett par fjärillar och ett par a agazizzi och ett gäng neontetror i ett 100 liters och det finkar fint

60 det verkar åkså bra men du kan ju ha någon liten fisk som tex guppi i det och inte bara räkor vad blir det för räkor?
#17 - 15 oktober 2007 10:26
Chese skrev:
fast på artbeskrivningarna står de 60 på båda..

Så om en lägenhet på 20 kvadrat funkar bra för dig betyder det att en på 38 kvadrat skulle funka för både dig och någon du inte gillar särskilt mycket? ;) Eller om jag ska ge ett fiskexempel: För en kampfiskhane står det minst 50 liter, men skulle du våga ha 2 hanar i ett 100 liters? Det skulle ju aldrig funka.

Det är mycket möjligt att det är olika med olika apisto-arter och det är definitivt olika med olika individer, men jag tyckte inte att de funkade hos mig.
#18 - 16 oktober 2007 11:57
Chese skrev:

Jag har tänkt så här.

Vad tycker ni om detta?

Jag hade precis tänkt föreslå Nyckelhålsciklid till ditt 540liters,
de går ju ihop med de flesta fiskar och är väldigt söta :)

Men T-kar låter verkligen intressant,
har du bestämt dig så ska du köra på det! :D

I 45L-karet skulle du kunna inreda med snäckor och lite sten och hålla några snäcklekare (från Tanganyika). Eller så har du även det som räk-kar eller yngelakvarium kanske.

Det är bara att bestämma vad du är sugen på...
#19 - 16 oktober 2007 12:33
Chese skrev:

Frontosa + prinsessor + snäcklekare = frontosa.

Dvs Frontosor blir inte bara gigantiskt stora, de äter fisk.

Jag skulle rekommendera ett stim Paracyprichromis/Cyprichromis plus en grupp av någon valfri Julidochromis istället. Kanske ett-två par av nån lamprologin som inte är ur prinsess-gruppen också, t.ex. Altolamprologus, apelsinciklid eller nån hästnos.
Akvariet är stort nog för Tropheus, men de är pga extrem aggressivitet mycket svårare att hålla, och är nog ingenting man skall ge sig på som nybakt Tanganyika-akvarist.

Annons