Fiskval t. 375 liter??

#1 - 21 augusti 2003 07:24
Har köpt ett nytt (men beg.) akvarie, på 375 liter.

Det är en skitsnygg frigolitbakgrund med grottor i (väldigt verklighetstrogen, ser ut att vara sten), samt några lösa klippor med grottor.

Gruset som var med var ganska ljust, men jag är lite inne på att ha rätt mörk botten.

Vad ska jag välja för fisk? Såg skitfina dvärggurami i zooaffären, färgen kallade de "blå neon" eller liknande. Sådana hade jag tänkt mig. Men mer??
Kom med förslag på lätta, fina fiskar som kan tänkas trivas i mitt akvarie!

#2 - 21 augusti 2003 10:57
Ännu ett komplett förslag från tropfrog: Om du tänker asiatiskt så tycker jag att du inte skall glömma att ta en titt på regnbågsfisk. Kanske lite för stora och stimmiga för en dvärggurami. Men kanske silvergurami passar bättre i ett så stort kar? På botten kan du ha en stor grupp siameser eller de mindre stirriga ottocinklus. I detta kar så skulle man också kunna ha zebrafisk eller danio (odla upp en stor grupp själv, det är inte svårt). En del amanoräker gör algbekymmerna mindre. Om du vill ha lite mindre ljus så kan röd tigerlotus och ljus sand bli bättre än utan växter med svart sand. Tigerlotusen ger ett svagt ljus med lite strålar i.
MVH
Magnus
#3 - 21 augusti 2003 11:08
Tack!!

Ska absolut kolla lite på dina förslag.

Nu är det ljus botten & jag kommer köra på det.
Röd Tigerlotus har jag en (1).. ska köpa fler, den var först tänkt till mitt lilla 105-kar, men kommer sätta sådana i det stora!

Tackar tackar

Annons