fiskvalet

#1 - 9 november 2003 12:39
Har just återfötts som akvarienörd och dragit igång ett 110-liters kar. Rätt mycket växter, ett par rötter... I detta har jag nu 10 neontetror, 6 guppy och en liten Ancistrus.
Nu undrar jag dels om jag kan skaffa en Ancistrus till (har läst att de är revirhävdande) och dels om jag skulle kunna ha någon ciklid ihop med dessa. Har kikat lite på nyckelhålsciklider, skulle det funka?
Om man skaffar ciklider - hur gör man då för att försäkra sig om att få ett par?
#2 - 9 november 2003 13:51
Nyckelhålsciklider tycker jag nog blir lite stora för ditt kar. Testa någon apistogramma i stället. Fler ancistrus är ingen fara, köp 3 så blir det nog par med tiden.
MVH
magnus
#3 - 10 november 2003 16:30
tack!
Men kan jag verkligen klämma in fyra ancistrus?
#4 - 10 november 2003 16:41
Jadu, ancistrus äter bara grönt, det påfrestar inte filtret på samma sätt som proteinrikt foder. Jag har aldrig haft problem med revirstrider hos ancistrus, så det tror jag inte är något att oroa sig över. Så: 4 ancistrus är inga problem om du bara har ett hyffsat filter.
MVH
Magnus
#5 - 10 november 2003 16:44
Jag har 4 st ancistrusar i ett 80-liters akvarium, och har inga problem alls med dem...
#6 - 14 november 2003 09:30
tack för råden, blev bara en till den här gången, men vi får väl se i framtiden...
(håller redan på att smida planer om ett större kar - den här bacillen smittar fort!)
Hur stora skall ancistrus vara innan man kan se könskillnader?
#7 - 14 november 2003 18:27
Hej morellen!

Man kan se könsskillnader på ancistrusen när den är ca 4-6 cm...
-Men det är lite olika från individ till individ, en del hanar får spröt tidigt, andra kan vänta tills de blir närmare 7-8 cm...

Och könsskillnaderna är som sagt att hanarna har spröt framme vid munnen, medans honorna inte har det...[:-127]

Ha det gott!
/Acc
#8 - 16 november 2003 15:12
Om jag skulle vara du skulle jag inte köpa flera ancistrusar, dels för att endel är så reviehävdande men framför allt kan de föröka sig mycket snabbt om vattenvärdena är ok.
#9 - 16 november 2003 17:02
min ancistrusar käkar räkmix minst lika gärna som de äter grönt, så nog påverkar de filtrena alltid.

Annons