Fiskvas modell större : )

#1 - 16 april 2010 17:19
Idag hämtade jag hem den stora glasvas (ca 35 liter) som nu ska bli hem för några smååå fiskar och möjligen ett par snäckor.

Min fråga till samlade expertisen här - är det en bra idé att ha lite grövre grus under det sandlager som ska utgöra "botten"? Jag tänkte som så att det kanske skulle bli en slags dränering och samtidigt syresätta bottensubstratet bättre än tät sand. Jag har också tillgång till grovporig filtermassa om det vore bättre under. Skulle det vara bra på något sätt, eller skulle det bara ge upphov till en massa skit o slam under sandlagret?

Jag har en liten pump och jag har sand, grus, filtermassa, "färdigt" akvarievatten, värmare, samt växt. Saknas bara belysning och invånare nu.
#2 - 16 april 2010 17:34
Du kommer inte kunna ha sand uppe på grövre grus, tar inte så lång tid å har sanden sjunkit ner och det grövre gruset kommer igenom.(blir oftast inte snyggt)
Skulle själv inte köra med filtermassa heller utan bara sand.
#3 - 16 april 2010 18:33
kolla min räkvas-tråd för inspiration :D
#4 - 16 april 2010 21:10
Här finner du alla svaren du är ute efter,och vad man inte ska göra för fel och vad man kanske, skulle gjort från första början så det hade blivit det bättre,och då bör det står på slutet av min lilla räk-vas tråd:D...;)
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124714
#5 - 16 april 2010 21:23
Kör med ren sand, det är inga problem. Glöm inte att ta bilder :)
#6 - 17 april 2010 10:45
Tack för tipsen : )

I min stora tank hade jag först grus under sanden utan problem, men sen var fiskarna pigga på att gräva, så då blandades det o blev osnyggt.

Frågan ställde jag för att höra om det skulle ge bra dränering för den större växt jag tänkt mig i jätteölglaset, och om man ev. kunde ha nytta av en aktiv bakteriekultur i bottensedimentet. Filtermassa under sanden...är det alltså ingen bra idé?
#7 - 17 april 2010 11:03
ne skippa dety där med filtermassa under sanden. overkill tycker jag. köp ett litet innerfilter istället. räcker gott o väl.
#8 - 17 april 2010 12:04
Oki bröder och systrar, då har jag sådär fem cm sand som grund till det hela. En liten pump får sköta vattenreningen. Nu är frågan - vad för växt vore perfekt för ett långsmalt/cylinderformat akvarie av den här sorten tro? Vill helst ha en enda lite större växt som växer sig hög och är tålig o alltså inte behöver ansas eller bytas, eftersom det är djuupt ner om man behöver dona i glaset.
#9 - 17 april 2010 18:14
vallisar är ju snygga! växer ju sig långa.. o om du behöver ansa så skaffa en såndar "sax-på-pinne-grej" så du kan klippa nere vidbotten utan att köra ner armen,
#10 - 18 april 2010 06:47
Här finner du alla svaren du är ute efter,och vad man inte ska göra för fel och vad man kanske, skulle gjort från första början så det hade blivit det bättre,och då bör det står på slutet av min lilla räk-vas tråd:D...;)

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124714

- Tackar för hinten, men eftersom tråden är på 27 sidor a´sådär 9 inlägg per sida, så genvägar jag genom att fråga dig direkt - hur gjorde du rent nere vid botten? Min jättesejdel är 67 cm hög och står på golvet, så någon naturlig fallhöjd genom slanghävert lär ju inte fungera.
#11 - 18 april 2010 06:48
hannesc skrev:
vallisar är ju snygga! växer ju sig långa.. o om du behöver ansa så skaffa en såndar "sax-på-pinne-grej" så du kan klippa nere vidbotten utan att köra ner armen,

- Jepp, de kan funka. Men vad är en sån där "s-p-p-grej"?
#12 - 18 april 2010 07:03
perfetto skrev:
- Tackar för hinten, men eftersom tråden är på 27 sidor a´sådär 9 inlägg per sida, så genvägar jag genom att fråga dig direkt - hur gjorde du rent nere vid botten? Min jättesejdel är 67 cm hög och står på golvet, så någon naturlig fallhöjd genom slanghävert lär ju inte fungera.
Det funkade inte det hade du märkt på slutet av min tråd om du hade läst den:D:Ddet var rena avlopps-dyngan den dagen det lades ner efter ca 2år.Jag testade det mesta att slamsuga men inget funkade riktigt och det är på grund av den höjden samt att man har i regel vasen på något bord Bla,så det kan bli svårt att komma åt...Så var det i mitt fall i alla fall.

Vad man kan göra är att man tejpar fast slangen på ett pvc-rör och att slangens mynning slitar någon cm innan rörets slut,så kanske man kan röra med röret så att skitet virvlar upp sen tar slangen det,sen är det lättare att jobba med slangen om du har röret fast tejpat då du kan får tag i röret ovanför vasen,vad du kommer att märka vid VB är att det går snabbt att tömma och samma gäller..då måste man snabbt ta botten...Kan bli lätt panikartat om du förstår vad jag menar;):d
#13 - 18 april 2010 07:16
Såg att du hade en fråga angående vad du skulle ha på botten..

Jag hade kört med sand då det är lättare att hålla rent,med grövre typ sjösten så blir det lätt ren jäkla dynga av det bara då all skit åker ner imellan stenen.Jag körde med sjösten i två av mina vaser och den tredje vasen så hade jag grövre o botten på det hade jag några cm fin sand och det funkade allra bäst nu efterråt växterna trivdes bättre gick något sådär lättare att hålla botten ren.Dem två med sjösten vad det totalt misslyckat med nu efteråt.

Fler frågor så är det bara att fråga
#14 - 18 april 2010 07:30
Det funkade inte det hade du märkt på slutet av min tråd om du hade läst den:D:Ddet var rena avlopps-dyngan den dagen det lades ner efter ca 2år.Jag testade det mesta att slamsuga men inget funkade riktigt och det är på grund av den höjden samt att man har i regel vasen på något bord Bla,så det kan bli svårt att komma åt...Så var det i mitt fall i alla fall.

Vad man kan göra är att man tejpar fast slangen på ett pvc-rör och att slangens mynning slitar någon cm innan rörets slut,så kanske man kan röra med röret så att skitet virvlar upp sen tar slangen det,sen är det lättare att jobba med slangen om du har röret fast tejpat då du kan får tag i röret ovanför vasen,vad du kommer att märka vid VB är att det går snabbt att tömma och samma gäller..då måste man snabbt ta botten...Kan bli lätt panikartat om du förstår vad jag menar;):d

- Ja problemet är inte främst att nå ned, eftersom det ju går att förlänga slangen på ex. det sätt du beskriver där, utan att jag inte har någon naturlig fallhöjd för en hävert. Min bägare står på golvet.

Om man har sand som substrat förstår jag inte varför man ska behöva rufsa runt så särskilt vid rengöring? Jag har enbart sand i min 375:a o där ligger allt skräp ovan sanden och lätt att suga upp.
#15 - 18 april 2010 07:32
Såg att du hade en fråga angående vad du skulle ha på botten..

Jag hade kört med sand då det är lättare att hålla rent,med grövre typ sjösten så blir det lätt ren jäkla dynga av det bara då all skit åker ner imellan stenen.Jag körde med sjösten i två av mina vaser och den tredje vasen så hade jag grövre o botten på det hade jag några cm fin sand och det funkade allra bäst nu efterråt växterna trivdes bättre gick något sådär lättare att hålla botten ren.Dem två med sjösten vad det totalt misslyckat med nu efteråt.

Fler frågor så är det bara att fråga

- Ja det blev enbart sand. Den här speciella fiskvärlden ska dessutom bli lite mer "söderhavslook" på, med ett par snäckskal, vita stenar osv. Lite mer ögonfägring än en biotop : )

Tackar för svar
#16 - 18 april 2010 09:06
perfetto skrev:
- Ja problemet är inte främst att nå ned, eftersom det ju går att förlänga slangen på ex. det sätt du beskriver där, utan att jag inte har någon naturlig fallhöjd för en hävert. Min bägare står på golvet.

Jag tror att bästa sättet är att koppla en cirkulationspump på slangen.
#17 - 18 april 2010 10:26
Guy Palm skrev:
Jag tror att bästa sättet är att koppla en cirkulationspump på slangen.

- Ja det verkar som den enda möjligheten med tanke på höjden. Men finns det sådana där vattnet alltså inte passerar själva pumphuset/impellern? Annars dras ju all skit in i pumpen på väg ut.
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 18 april 2010 11:14
perfetto skrev:
- Ja det verkar som den enda möjligheten med tanke på höjden. Men finns det sådana där vattnet alltså inte passerar själva pumphuset/impellern? Annars dras ju all skit in i pumpen på väg ut.

Skiten fastnar väl i filtret och skall inte dras in i pumphuset?
Jag la ju in foton i en annan tråd hur jag hade hade gjort mitt filter. Där fungerar filtret i sig bra, men däremot så har det blivit så mycket grönt (växter) i vasen att det också kommer med in i pumphuset med mitt system
#19 - 18 april 2010 11:27
Skiten fastnar väl i filtret och skall inte dras in i pumphuset?

Jag la ju in foton i en annan tråd hur jag hade hade gjort mitt filter. Där fungerar filtret i sig bra, men däremot så har det blivit så mycket grönt (växter) i vasen att det också kommer med in i pumphuset med mitt system

- Kanske tänker du på vattenreningspumpen/filtret nu, Kjell?

Jag pratar om en anordning för att städa botten. Som när man slamsuger eller tömmer vatten ur karet.
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 18 april 2010 12:07
perfetto skrev:
- Kanske tänker du på vattenreningspumpen/filtret nu, Kjell?

Jag pratar om en anordning för att städa botten. Som när man slamsuger eller tömmer vatten ur karet.

???.
Vadå städa botten - det är väl 30 år sedan som jag behövde städa en botten i något akvarium - det tar väl snäckor och växter hand om och sköter man sedan bara vattenbytena och matar korrekt så är väl det inga problem
#21 - 18 april 2010 12:38
perfetto skrev:

Om man har sand som substrat förstår jag inte varför man ska behöva rufsa runt så särskilt vid rengöring? Jag har enbart sand i min 375:a o där ligger allt skräp ovan sanden och lätt att suga upp.
Som du nämner det behöver man då inte lika mycket:)
#22 - 18 april 2010 12:38
???.

Vadå städa botten - det är väl 30 år sedan som jag behövde städa en botten i något akvarium - det tar väl snäckor och växter hand om och sköter man sedan bara vattenbytena och matar korrekt så är väl det inga problem

- Först främst har jag inga snäckor, och jag vill se den växt som kravlar omkring på sanden och äter fiskbajset som ligger där : )

Jag tror de flesta som har sandbotten i karen städar bort bajs o annat småskräp regelbundet.
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 18 april 2010 12:43
perfetto skrev:
- Först främst har jag inga snäckor, och jag vill se den växt som kravlar omkring på sanden och äter fiskbajset som ligger där : )

Jag tror de flesta som har sandbotten i karen städar bort bajs o annat småskräp regelbundet.

I ett vasakvarium kan man bara ha några få pyttesmå fiskar och de producerar minimalt med skit och definitivt inte mer än att växterna kan tillgodogöra sig det lilla som det kan bli.
Dock håller jag med Patrik om att man inte skall ha grovt grus i vasen (tycker egentligen inte att man skall ha det någonstans)
#24 - 18 april 2010 13:30
I ett vasakvarium kan man bara ha några få pyttesmå fiskar och de producerar minimalt med skit och definitivt inte mer än att växterna kan tillgodogöra sig det lilla som det kan bli.

Dock håller jag med Patrik om att man inte skall ha grovt grus i vasen (tycker egentligen inte att man skall ha det någonstans)

- Okey, men jag har aldrig sett bajset från mina fyra Jack Dempsey´s och de tre malarna försvinna av sig självt. Det ligger på sanden tills jag städar bort det någon gång per vecka.
#25 - 18 april 2010 14:58
perfetto skrev:
- Okey, men jag har aldrig sett bajset från mina fyra Jack Dempsey´s och de tre malarna försvinna av sig självt. Det ligger på sanden tills jag städar bort det någon gång per vecka.

Det är mycket stor skillnad på Jack Dempsey och små fiskarter. Matar du sparsamt så blir det inget slam på bottnen.
#26 - 18 april 2010 15:42
Guy Palm skrev:
Det är mycket stor skillnad på Jack Dempsey och små fiskarter. Matar du sparsamt så blir det inget slam på bottnen.

- Du menar alltså att deras bajs kommer tas om hand där det ligger på sanden?

Jag säger verkligen inte emot dig, men det jag sett av både små och stora fiskar (har ju haft allt ifrån små Black Molly-ungar till Channor) är att allt bajs ligger kvar ovanpå sanden. Jag förstår inte riktigt hur växterna ska komma åt att bryta ner det bara...?

Mina fiskar matas sparsamt och jag tittar på medan de äter slut på maten. Jag matar lite och två till tre gånger per dag.
#27 - 18 april 2010 15:42
Vad många glömmer här är att det är dock en vas med ett väldigt litet botten utrymme genimot ett kar som är en 35L säger vi utrymmet i en vas är ändå uppåt och inte på botten,jag matade sparsamt väldigt sparsamt i 2 år och körde VB var vecka och det var rena avlopps dyngan när dessa lades ner.Så det resonemanget köper jag inte ett dugg att det inte behövs bottensugas tyvärr,i ett Akvarium med större botten yta så kanske det inte behövs men inte när det gäller en vas så är det en stor skillnad.
Men vad man tittar blint på är om man kör VB var vecka och tillför nytt friskt vatten så hållar man dem vid liv längre då det tar bort skadliga ämnen men botten skiten förblir och sen att leva i det kan man alltid diskutera tills det en dag bara smäller och sitt lilla innerfilter klarar inte av för höga halter av NO2 och annat skit,det var så det hände med mina vaser på slutet många Räkor fick sätta sina liv,så det kan jag inte hålla med om på fem öre tyvärr
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 18 april 2010 16:05
Vad många glömmer här är att det är dock en vas med ett väldigt litet botten utrymme genimot ett kar som är en 35L säger vi utrymmet i en vas är ändå uppåt och inte på botten,jag matade sparsamt väldigt sparsamt i 2 år och körde VB var vecka och det var rena avlopps dyngan när dessa lades ner.Så det resonemanget köper jag inte ett dugg att det inte behövs bottensugas tyvärr,i ett Akvarium med större botten yta så kanske det inte behövs men inte när det gäller en vas så är det en stor skillnad.

Men vad man tittar blint på är om man kör VB var vecka och tillför nytt friskt vatten så hållar man dem vid liv längre då det tar bort skadliga ämnen men botten skiten förblir och sen att leva i det kan man alltid diskutera tills det en dag bara smäller och sitt lilla innerfilter klarar inte av för höga halter av NO2 och annat skit,det var så det hände med mina vaser på slutet många Räkor fick sätta sina liv,så det kan jag inte hålla med om på fem öre tyvärr

Håller naturligtvis med dig om att en vas har betydligt mindre med bottenyta och att man däför måste ha en extremt liten besättning, men vet inte riktigt varför man måste ha ett extremt litet innerfilter som du skriver. I min vas så är filterytan rejält stor - däremot så skulle jag nog ha installerat ett luftdrivet filter istället för en motorpump i min vas eftersom de gröna växterna täpper till impelleren och det då kräver mycket skötsel för att hålla ren denna
#29 - 18 april 2010 16:08
Kanske inte är så dumt att skaffa några små snäckor och några räkor. Speciellt i en vas med så liten bottenyta.Räkor och snäckor gillar ju det som ligger på bottnen.
Dom äter och finfördelar allt och gör det lättare för växterna att ta upp det. Städar i princip aldrig bottnen på mina akvarier.

perfetto skrev:

#30 - 18 april 2010 17:52
GöranE skrev:
Kanske inte är så dumt att skaffa några små snäckor och några räkor. Speciellt i en vas med så liten bottenyta.Räkor och snäckor gillar ju det som ligger på bottnen.

Dom äter och finfördelar allt och gör det lättare för växterna att ta upp det. Städar i princip aldrig bottnen på mina akvarier.
Det funkar tyvärr inte i längden,kan bara prata om mina vaser själv där jag hade snäckor och dyl för att i min tro att dem skulle klara detta men det fixades aldrig i den utsträckning som jag hade hoppats,funkar kanske i teorin(då funkar det mesta) men i det praktiska så går det inte,fortfarande är det en vas vi pratar om som har en botten-yta av en stor handflata och inte ett akvarium..
#31 - 18 april 2010 17:58
Håller naturligtvis med dig om att en vas har betydligt mindre med bottenyta och att man däför måste ha en extremt liten besättning, men vet inte riktigt varför man måste ha ett extremt litet innerfilter som du skriver. I min vas så är filterytan rejält stor - däremot så skulle jag nog ha installerat ett luftdrivet filter istället för en motorpump i min vas eftersom de gröna växterna täpper till impelleren och det då kräver mycket skötsel för att hålla ren denna
Nu har personen i fråga en liten pump som står i tidigare inlägg,och då får man utgå ifrån detta ändamål.Jag skulle säga tvärtom att jag ångrar mig med ett luftdrivet filter och hade hellre ett litet innefilter som jag hade kunnat ta upp lättare för rengöring,jag rengjorde inte mina lufrdrivna filter en ändaste gång på 2 år för det gick inte att få upp dem rent praktiskt med alla växter m.m plus att dem sattes igen väldigt lätt där luften kommer med Bla ett litet sandkorn sen var det kört
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#32 - 18 april 2010 19:14
Nu har personen i fråga en liten pump som står i tidigare inlägg,och då får man utgå ifrån detta ändamål.Jag skulle säga tvärtom att jag ångrar mig med ett luftdrivet filter och hade hellre ett litet innefilter som jag hade kunnat ta upp lättare för rengöring,jag rengjorde inte mina lufrdrivna filter en ändaste gång på 2 år för det gick inte att få upp dem rent praktiskt med alla växter m.m plus att dem sattes igen väldigt lätt där luften kommer med Bla ett litet sandkorn sen var det kört

Våra filtersystem är nog helt annorlunda eftersom jag satt dit en Slimlinebit som mellanvägg och har filtret därbakom - det gör att mitt filtermaterial har en mycket stor filteryta (säkert 2-3 liter) så det blir en biologisk rening som aldrig behöver rengöras.
Problemet för mig är däremot att mossan tagit in sig på baksidan och växer som ogräs så impellern dras igen om den inte rengörs.
#33 - 18 april 2010 19:21
Jag tänkte göra som Kjell men jag hoppade över detta när jag startade min räkvas så jag kör med ett ett litet innerfilter, bottenrengörningen blir ett senare problem men jag tänkte ha detta som ett tillfälligt projekt, tänkte senare att starta upp ett "riktigt" räkkar typ 54 liters eller nåt.
#34 - 19 april 2010 06:11
I mitt ordinarie kar - 375 liter - fungerar det mesta prima med rejäl filtermassa på ca 9 liter, och snabbväxande växter som tycks producera tillräckligt med syre. Vattnet är klart och filtermassan kan jag okulärbesiktiga genom glaset på kortsidan. Har i princip aldrig bytt eller behövt rengöra filtermassan i något av mina kar tidigare. Kanske någon gång per år eller så. Däremot har alltid bajs o annat skräp legat på sanden, enkelt att suga upp med häverten någon gång i veckan i samband med vattenbyten. Kanske är snäckor så makalöst effektiva att de tar hand om allt det som hamnar på sanden, men då går det väl åt minst ett tjugotal i en så stor area?

Jag har i dagsläget tre malar och två Siameser för renhållningen, och de håller bra koll på alger (förutom den täta päls som bekläder min stora rot) både på växter och glas...men bajset finns ingen som tar hand om förutom jag då : )

Jag tror inte att filtermassavolymen i den här gigantiska sejdeln blir ett problem eftersom den pumpen/filtret ska klara minst 50 litersakvarium och detta alltså är på ca 35 liter. Det är - som sagt - snarare det som landar på sandytan jag behöver bli av med någongång ibland. Precis som Kjell säger, handlar det om ett fåtal mycket små fiskar, så det kanske inte blir ett stort problem alls. Den som får se lever.

Snäckor ja...jo, jag tänkte nog ha ett par för säkerhets skull.
#35 - 19 april 2010 18:13
Sejdeln är nu inredd med två öppna snäckskal (limmade så att de ser ut som levande öppna sådana), en vit sten full med hål o gömställen, sandbotten, två växter, samt fem stycken småå fiskar med blå ögon och en snäcka : )

So far allt okey med en lågenergi-spotligt på 40W som ensam håller vattentempen på 25 grader.
#36 - 19 april 2010 18:16
Bilder, kan vi få se några sånna ;):D
#37 - 19 april 2010 18:54
PiaJo skrev:
Bilder, kan vi få se några sånna ;):D

- Ja det ska jag försöka ordna imorgon.
#38 - 20 april 2010 15:49
Då var det dags för två bilder tagna med en LG telefon 5 megapixel.

Först en bild på jättesejdeln
[COLOR=#800080]http://www.bilddump.se/bilder/20100420174631-213.112.68.71.jpg[/COLOR]

Där den ännu inte är fylld så långt den ska, samt sladdar lite härovar pga att det inte är klart runtomkring än.

och sedan en bild på Jack Dempsey-parets första ägg

[COLOR=#800080]http://www.bilddump.se/bilder/20100420174852-213.112.68.71.jpg[/COLOR]

Äggen ligger alltså på den flata vita sten jag placerat strax under en rot i vänstra änden av akvariet. De två andra JD´s:arna jagas bort så snart de passerar mittlinjen.

Fråga - hur länge brukar JD-yngel leva? Äts de upp direkt, eller finns det någon chans att rädda några till ett annat kar?
#39 - 20 april 2010 18:18
Jättefin vas!:d

Hoppas ynglen överlever, det är alltid lika roligt.:)
#40 - 20 april 2010 20:50
PiaJo skrev:
Jättefin vas!:d

Hoppas ynglen överlever, det är alltid lika roligt.:)

- Tackar o niger fint....brukar ynglen klara sig av JD´s?
#41 - 21 april 2010 12:45
Någon?

Annons