fiskvatten

#1 - 23 december 2003 16:42
har fått en fett eller oljeliknade film längsledes i mitt 315 liters som jag tänkte bosätta efter nyår,har provat att suga ur ca 30 liter
och har sett en mycket liten men dock en förändring,skulle helst inte vilja tömma hela igen någon som har tips på lösning.

Kjelle
#2 - 23 december 2003 16:49
Jag har haft ett liknande problem. Hinnan kommer från fisk fodret, jag bytte foder till räkmix och då försvan hinnan.

Ett annat sätt kan vara att sätta en tidning på vattenytan och låta den sugaupp hinnan. (Men det åtgärdar ej orsaken)

Eller så matar du förmycket.
#3 - 23 december 2003 16:51
Sen jag ändrade på pumpen så att den ser till att ytan hela tiden är i rörelse har jag inte det problemet längre
#4 - 23 december 2003 16:53
Jag läste lite fort och såg ej att du inte hade fisk i akvariet.
Vad som då orsakar problemet har jag ingen anaing om, kanske gruset har lite oljerester kavr? Prova att göra vattenbyten och se om den försvinner.
#5 - 29 december 2003 17:48
hej.
Min vän har ett 375l. akvarium. Bräcktvatten, helt plötsligt börjar hennes fiskar att dö. En del av fiskarna har fått konstiga ögon, som en hinna & utbuktade. Kanske kan det va sammetssjukan....
Eller om det är något skit i vattnet. Vad ska man göra? Helt vattenbyte eller lite i taget?
#6 - 29 december 2003 18:09
"Min vän har ett 375l. akvarium. Bräcktvatten, helt plötsligt börjar hennes fiskar att dö. En del av fiskarna har fått konstiga ögon, som en hinna & utbuktade. Kanske kan det va sammetssjukan...."

Är det en grå hinna och i centrum på ögat är det en liten bula.
#7 - 29 december 2003 18:15
hela ögat är svullet på nått konstigt sätt.
#8 - 29 december 2003 18:33
Om pH är lågt eller nitrit i vattnet så skadas slemhuden, och fiskens ögon är känsliga därför kan de angripas av bakterier i sk*tigt vatten.

De flesta bakterier dör vid 30-32 grader.
En annan orsak kan vara dålig genomluftning av vattnet, som gör att det blir för hög koncentration av gaser i vattnet, stoppa ned handel och se om det blir blåsor på den.

Eller Bukvattensot.
#9 - 29 december 2003 20:04
det blev inga blåsor på min hand i allafall.
#10 - 29 december 2003 21:41
jag har ett akvarium på 220l. det är tebrunt. Har gjort delvattenbyte, haft i vadd med aktivt kol. Har en stock i, om det nu kan va den som färgar vattnet?
Men hur ska jag göra för att få bort den färgen på vattnet?
Hjälp
#11 - 29 december 2003 22:46
Margit: Med syock gissar jag på att du menar en rot. Det är med största säkerhet den som färgar vattnet och det är helt normalt. Den kommer säkert sluta eller iaf. minska utfällningen om ett år eller två :)

Men hur många fiskar lever i ett kristallklart vatten om mina tänker efter... Jag tycker det blir finare färger när vattnet är lite brunt...
#12 - 30 december 2003 11:37
ja jag menar en rot. :-)
Om ett-två år???? Herregud. Ja ja, jag får väl stå ut med att vattnet ser ut så. Annars får jag väl ta ut roten. Men det vill jag ju inte, det är så fint med sådana i akvarium
#13 - 30 december 2003 11:43
är det bara jag som ser i syne men har inte margit typ frågat om helt andra saker än vad whantonebytwo frågade om??
#14 - 30 december 2003 11:48
För mig tog det bara några veckor innan den slutade färga, så jag tycker inte du ska kasta ut den direkt. Vänta ett tag och se om det minskar med vatten bytena.
#15 - 30 december 2003 12:07
men vad spelar det för roll vad man frågar om för problem.? Det är ju rubriken Fiskvatten....
Problem som problem.
#16 - 30 december 2003 12:10
men man namnger ju sitt ämne själv för att man vill ha svar på en specifik fråga, du kan öppna en egen tråd med din fråga..

//Jenny
#17 - 30 december 2003 12:21
SVAR PÅ "ORIGINALFRÅGAN", hör o häpna...

Tidningspapper är i stort sett den enda lösningen på problem med oljig hinna på vattnet. Det suger upp fettet och skadar inte eventuelle firrar. Att suga ut en massa vatten löser inte problemet, ytskiktet ligger liksom kvar ändå, och det vatten som försvinner tar alltså inte med sig hinnan. Om man nu inte på något mirakulöst sätt kan suga på ytan.

Håller f.ö. med om att det är synd att folk inte startar egna trådar med frågor istället för att likt gökar sticka in nya frågor i andras trådar.
Killen som ville ha hjälp med oljehinnan har knappt fått ett enda vettigt svar, medan "rotfrågan" debatterats livligt... Det är enklare om man har en fråga per tråd, det är lättare att leta bland gamla frågor och svar, samt att frågeställarna får bättre svar, så även Margit.
Skrik inte ner mig fullständigt nu, jag menar inte att vara elak, jag önskar bara att man kunde starta egna trådar om man har frågor, även om man tycker att det problemet man dras med liknar en annan frågeställares.

#18 - 30 december 2003 12:44
jag tycker att det är okej att lägga sig i tråden om man har samma eller nästan samma frågeställning..kan vara onödigt att öppna nya trådar hela tiden om precis samma sak..

//Jenny
#19 - 30 december 2003 13:51
"Oljig vattenyta" och "min rot gör vattnet brunt" är väll inte ens i närheten av varandra vad det gäller "precis samma sak"...
#20 - 30 december 2003 15:41
Nej inte i detta detta fall, iinte alls i närheten, jag menade allmänt och som svar på Carlas inlägg som jag håller med helt förutom den lilla grejen som jag skrev ovan. Nu har vi också gått ifrån ämnet [;)]. Åter till oljig yta...
#21 - 30 december 2003 15:55
Så sant... Har också lite problem med oljig yta... Tror jag kan härleda problemet till algtabletter jag matar vissa av fiskarna med...
#22 - 30 december 2003 16:10
Allt foder ger oljig yta. Man kan suga med häverten upponer och på så sätt suga av ytvattnet men det är inte effektivare än tidningspapper. Man kan också använda ytavrinning eller sätta ytan i kraftig rörelse.

Annons