Fixat egen lysrörsarmatur

#1 - 3 maj 2005 15:16
Hittade en lysrörsarmatur 2*18W som jag nu har hängt upp över mitt lilla akvarium på 50 L. ( 0,76 w L ). Armaturen är ju av typen takarmatur och just nu sitter det ett Philips TLD 840 och ett Narva Varm vitt. Hade förut 2 st lågenergi lampor över det karet. Nu till frågan -

Funkar det att köra några veckor med dessa lysrör eller kommer jag få en alg explosion?

Kommer mina guldfiskar bli tokiga över så starkt ljus?

Kommer jag kanske kunna avända detta kar som odlings kar för växter när jag har bytit ut rören, räcker ljuset?

/ Mvh Jonathan
#2 - 3 maj 2005 21:38
[QUOTE=jonisg]Hittade en lysrörsarmatur 2*18W som jag nu har hängt upp över mitt lilla akvarium på 50 L. ( 0,76 w L ). Armaturen är ju av typen takarmatur och just nu sitter det ett Philips TLD 840 och ett Narva Varm vitt. Hade förut 2 st lågenergi lampor över det karet. Nu till frågan -

Funkar det att köra några veckor med dessa lysrör eller kommer jag få en alg explosion?

Kommer jag kanske kunna avända detta kar som odlings kar för växter när jag har bytit ut rören, räcker ljuset?

/ Mvh Jonathan[/QUOTE]

Det finns alltid en risk att algerna börjar att blomma med mycket ljus. se bara till att växterna har överhand så kommer inte algerna att ta över.
#3 - 4 maj 2005 03:12
gamla rör är oftast en stor bov till algblomningar oxå...

så byt när du hinner/har råd.
#4 - 4 maj 2005 05:57
Hej!

Varför vill du ha så starkt ljus? Har dina växter behov av det?

Urban
#5 - 4 maj 2005 08:29
[QUOTE=jonisg]Hittade en lysrörsarmatur 2*18W som jag nu har hängt upp över mitt lilla akvarium på 50 L. ( 0,76 w L ). Armaturen är ju av typen takarmatur och just nu sitter det ett Philips TLD 840 och ett Narva Varm vitt. Hade förut 2 st lågenergi lampor över det karet. Nu till frågan -

/ Mvh Jonathan[/QUOTE]
Dina guldfiskar kommer nog inte bli tokiga men jag tycker du ska ha dom i ett större kar. En guldfisk ska ha minst 50 liter vatten per fisk för att trivas.
#6 - 4 maj 2005 09:54
Mycket medveten om att dom behöver 50 L vatten, mycket folk som tycker här. Dom är c.a 3-4 cm nu så än talar vi inte om större akvarium.

Anledningen till att jag kör 2 rör är att armaturen inte funkar med bara 1 rör. Så Ja, jag behöver ha så starkt ljus.
#7 - 4 maj 2005 12:30
Hej!

Om man kör med din ljusstyrka och har reflektorer men inte har perfekt co2 och de andra gödningsämnena och massor av växter så kommer du troligtvis att få massor av alger. Dom älskar ljus.

Men jag förstår att du gärna vill ha kvalitetsljus över ditt kar och lågenergilampor finns inte i alla specialutförande. så mitt förslag är att skärma av det ena röret med aluminiumfolie eller nåt annat. sen har du bara ditt 840 eller om du köper nåt annat tex aquarelle som ger ljus ner i karet.

Att sänka belysningstiden är också ett bra trick mot alger. gå ner till 8-9 timmar.
Det är växterna som vill ha bra ljus, fiskarna trivs även om du använder en skrivbordslampa.

Urban
#8 - 7 maj 2005 21:25
Är det så att man har ett kar utan täckglas mellan lysrampen och vattenytan, kam man med fördel torka av lysrören var 14 dag. Om du har haft ett kar med täckglas, vet du säkert hur skitigt det blir om man inte torkar rent mellan varven. Det samma händer med lysrören, de gror igen med smuts och din effekt minskar. Med andra ord, se till att lysrören och reflektorerna är rena. Det spelar ingen roll att ha många rör om du inte får vad dom kan leverera.

Annons